کارشناسان معتقدند انتخاب یک شریک کاری برای شروع یک سرمایهگذاری به اندازه انتخاب یک شریک زندگی مهم است. در دنیای امروز شما ساعات زیادی از روز را با همکارتان در مراودهاید پس بهتر است قبل از انتخاب یک شریک به مواردی دقت کنید که در گذر زمان با مشکل مواجه نشوید. ملاکهای متفاوتی برای انتخاب شریک از سوی کارشناسان سرمایهگذاری بیان میشود اما در مجموع تجربه کارآفرینان بزرگ دنیا نشان میدهد شریک کاری شما باید پنج ویژگی زیر را داشته باشد.
مهارتهای تکمیلی
ملاک اغلب کارآفرینان بزرگ دنیا برای شریک تجاری شان مهارتهای تکمیلی طرف مقابل است؛ در واقع شریک تجاری شما باید نقاط ضعف شما را پوشش دهد به این معنی که اگر شما در کسبوکارتان ضعف بهخصوصی دارید شریک شما آن ضعف را بهگونهای پوشش دهد که به کار آسیبی وارد نشود.
نیهال مهتا، یکی از بنیانگذاران LocalResponse به اهمیت این موضوع اینگونه اشاره میکند: دنبال صفاتی باشید که ندارید، دنبال شریکی با خصوصیاتی باشید که با او یک تیم 100درصد کامل باشید. پس اگر آدم تکنیکالی نیستید به دنبال شریکی تکنیکال باشید.
داشتن یک تیم با مهارتهای گوناگون و مکمل هم نقش شما را در کسبوکارتان بهتر مطرح میکند و هم مسئولیتپذیری افراد تیمتان را بیشتر از قبل، زیرا انتظاراتتان از همدیگر روشن است. انتخاب کسی که خطمشی متفاوتی نسبت به شما برای حل مشکلات دارد هردویتان را راغب میکند تا مشکلاتتان را با همدیگر حل کنید و کسبوکارتان را قدرتمندتر میکند.
Kathryn Minshew موسس The Muse یادآور این نکته شده است که «هر اختلافی موجب بهبود کسبوکارتان میشود البته تا وقتی که اختلاف در ارزشها و اصول اخلاقی نباشد.»
هممحور بودن ماموریت و اشتیاق
اهمیت سرمایهگذاری شرکا در یک کسبوکار بسیار مهم است ولی اطمینان از اهداف هر فرد جزو اصول اولیه است. متعهد بودن بر سر حل یک مسئله یک نمونه بارز برای گردهم آمدن شرکای تجاری است اما باید دوطرف مطمئن باشند برای آینده موفق یک شرکت گام برمیدارند.
اطمینان حاصل کنید شریک تجاریتان متعهد است و موقعیتی مشابه موقعیت شما در زندگی دارد. اگر شریک تجاریتان میخواهد در دوسال آینده یک خانه بزرگ بخرد و شما یک شرکت با سودآوری بلندمدت راهاندازی کردهاید، حتما از درآمد آینده شرکت راضی نخواهد شد.
Raj De Datta موسس BloomReach یکی از استارتآپهای سریع توسعهیافته در سیلیکون است. وی در یکی از مصاحبههایش درباره اهمیت اهداف مشترک چنین میگوید: «اغلب استارتآپها به علت اهداف مختلفی که افراد تیم میخواهند به آن برسند، شکست میخورند. یکی میخواهد بهزودی شرکت را بفروشد و دیگری میخواهد شرکت را گسترش دهد! یک تیم خوب اغلب اوقات بر سر موضوعات مختلف بحث میکنند اما بر سر موضوعات حیاتی، شما باید ارزشهایتان را برای چیزی که میخواهید بهدست آورید به اشتراک بگذارید.
ذهن باز و قابل انعطاف
در هر کسبوکاری چه در شروع باشد چه در میانه، مشکلات فراوانی بهوجود خواهد آمد، پس بهتر است شریک کاری آیندهتان بتواند مانند شما با موانع سر راه کنار بیایید تا کمکی به شما باشد نه خود یک مشکل دیگر بسازد. Joss & Main موسس John Mulliken در مورد پیدا کردن یک شریک تجاری دارای ذهن باز و قابل انعطاف چنین میگوید: «کارآفرینان باید به اندازهای خودخواه باشند که باور کنند شکست نمیخورند و کمبینتر نسبت به خود به حدی که بدانند فقط خودشان نیستند.»
احترام دوطرفه
همیشه توجه کنید که شریک کاریتان چه ارزشهایی را با خود به کسبوکارتان میآورد. شما باید کسی را انتخاب کنید که به او احترام میگذارید و ایمان دارید به اندازه شما باهوش و مسئولیتپذیر است. اگرچه هرکدامتان تجربیات و نیروهای متفاوتی با خود به کسبوکار میآورید اما باید احترام متقابل داشته باشید و قدر همدیگر را بدانید.
Adam Somlai-Fischer یکی از بنیان گذاران Prezi درخصوص اهمیت قدردانی و توجه چنین میگوید: «همه ما در مهارتمان ممتاز هستیم! اما همیشه حس کنجکاوی در علایق همدیگر وجود دارد، پس اگر هیچ مهارتی هم ندارید حداقل به شریک کاریتان احترام بگذارید.»
سازگاری شخصیتی
در نهایت همیشه به یاد داشته باشید، با کسی شریک شوید که خارج از کار بتواند دوست شما باشد. ساختن یک کسبوکار نیاز به همفکری و کار فیزیکی زیادی دارد پس اگر شریک شما دوست شما باشد به او اعتماد دارید و به شما کمک میکند تا 80درصد از سختی روانی کار را تحمل کنید. Alex Kennberg موسس Shopstarter میگوید: «شرکا باید دنبال نشانههایی باشند که بعد از کار چطور میتوانند باهم وقت بگذرانند.»