هر چند مسئولان پیش از اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما همواره به این موضوع تاکید داشتند که آزادسازی نرخ به معنای افزایش قیمت نیست اما چند ساعت پس از اینکه آزادسازی نرخ بلیت کلید خورد، اخباری مبنی بر اخذ هزینه مابهالتفاوت بلیتهای فروخته شده از مسافران توسط برخی از دفاتر خدمات مسافرتی منتشر شد.
با انتشار این اخبار اطلاعیهای از سوی سازمان هواپیمایی منتشر شد که این اطلاعیه مجوز افزایش قیمت بلیتها را تا سقف 30درصد در شرایط پیک سفر صادر کرد. اما بعد از این اطلاعیه سازمان هواپیمایی، آن بخش از متن که افزایش 30درصدی تنها در تاریخ پیک سفر را امکانپذیر میکرد کمرنگ و اجازه افزایش 30درصدی نرخ بلیت دیده شد.
با ایجاد جو روانی افزایش نرخ بلیت هواپیما در بین مردم و ادامه این شرایط و سوءاستفاده برخی از دفاتر خدمات مسافرتی از اجرای این قانون، رییس سازمان هواپیمایی کشوری روز گذشته در گفتوگو با ایرنا در این باره تاکید کرد: هیچ شرکت هواپیمایی حق ندارد قیمت بلیتهای خود را در مسیرهای داخلی بیش از 30درصد قیمت سال 91 افزایش دهد. تمام شرکتهای هوایی ملزم هستند با اجرای طرح آزادسازی نرخ حملونقل هوایی، قیمت بلیتهای خود را 30درصد از قیمت بلیت سال 91 افزایش یا کاهش دهند.
وی تصریح کرد: در راستای اجرای این طرح قبل از اینکه شرکتهای هوایی قیمتهای جدید خود را اعلام کنند، باید قیمتهای تعیین شده آنها به تایید سازمان هواپیمایی کشوری برسد تا شرکتها بتوانند بلیتهای خود را با قیمت تایید شده به مردم عرضه کنند.
معاون وزیر راهوشهرسازی گفت: تاکنون قیمت بلیتهای هفت شرکت هوایی به تایید سازمان هواپیمایی کشوری رسیده و این شرکتها میتوانند بلیتهای خود را با قیمتهای جدید به فروش برسانند و مابقی شرکتها در حال ارائه قیمتهای جدید خود به سازمان هستند. وی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری اجازه نخواهد داد شرکتی قیمت بلیتهای خود را بیشتر از معیارهای تعیین شده افزایش دهد و اگر مسافری بلیتی به بهای بیش از افزایش 30درصدی خریداری کرد، میتواند شکایت خود را به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه دهد تا مسئله مورد رسیدگی قرار گیرد.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: نرخهای جدید شرکتهای هوایی در سایت آنها منعکس شده است و مردم به راحتی میتوانند قیمتهای جدید را با قیمت قدیم مقایسه کنند. وی با اشاره به مزیتهای اجرای طرح متنوعسازی نرخ حملونقل هوایی یادآور شد: در این طرح که به استناد قانون برنامه پنجم توسعه اجرایی شد نرخ بلیت در روزها و مسیرهای مختلف متفاوت خواهد بود و حتی ممکن است قیمت بلیت هوایی در مسیری ارزانتر از قیمت سال 91 باشد، اما اگر بلیتی برای همان روز خریداری شود، افزایش قیمت آن بیش از 30درصد قیمت سال 91 نخواهد بود.
جهانگیریان خاطرنشان کرد: در دستورالعمل جدیدی که سازمان هواپیمایی کشوری به شرکتها ابلاغ کرده تاکید شده که شرکتها با اجرای این طرح ملزم هستند، خدمات خود به مسافران را ارتقا دهند و ضمن اطلاعرسانی تاخیرهای خود به مسافران، شرایط کنسل شدن پروازها را نیز روی بلیتها به مسافران اعلام کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در این طرح شرکتهای هوایی در زمان تاخیر پروازها الزاما باید از مسافران خود در فرودگاهها پذیرایی کنند و مسافر هر زمانی که خواست بتواند به سهولت بلیت خود را در همان فرودگاه کنسل یا به زمان دیگری موکول کند.
پیش از این معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری گفته بود: براساس طرح متنوعسازی قیمتها، شرکتهای هواپیمایی طبقهبندی مختلفی از نرخها را به سازمان ارائه کردهاند که 30 درصد پایینتر از نرخهای گذشته تا حداکثر 30 درصد بالاتر از آن نرخها پایان مییابد.
محمد خداکرمی اعلام کرده بود: شرکتهای هواپیمایی میتوانند فهرست نرخهای متنوع خود را در مسیرهای مختلف به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال کنند و سازمان با بررسی فهرست نرخهای هر شرکت، بلامانع بودن به کارگیری نرخها را به شرکتها ابلاغ میکند. شرکتهای هواپیمایی باید فهرست نرخهای پروازی خود در مسیرهای مختلف را بهصورت به هنگام در دسترس عموم قرار دهند و آمار عملکرد مالی و عملیاتی شرکت را به سازمان ارسال کنند.
خداکرمی با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی براساس زمان فروش بلیت و در مسیرهای مورد نظر سعی در جذب حداکثری مسافر دارند، افزود: سازمان هواپیمایی کشوری نرخهای متنوع شرکتهایی که نرخهای بالاتر از 30 درصد نرخهای پیشین را ارائه کنند تایید نمیکند. وی از مردم خواست در صورت مشاهده تخلف مراتب را به واحد رسیدگی به شکایات سازمان هواپیمایی کشوری با شماره تلفنهای 61022355 و 66048007 در میان بگذارند.