وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برقی کردن راهآهن تهران - مشهد ظرفیت موجود 13 میلیون مسافر را به 34 میلیون مسافر میرساند، اعلام کرد: در همین شرایط سخت خوشبختانه بیش از 12هواپیمای جدید وارد کشور شده و با توافقات انجام گرفته دسترسی به خرید قطعه بیشتر شده و بسیاری از شرکتهای هواپیمایی موتور را برای اورهال فرستادهاند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی با اشاره به طراحی جادهها برای میزان ترافیک مشخص بیان کرد: بهعنوان مثال، جاده تهران -قزوین برای حدود 40تا 50 هزار تردد وسیله نقلیه در روز پیشبینی شده است اما این جاده الان روزانه 114 هزار تردد دارد.
وی با بیان اینکه ظرفیت جاده تهران - قم 40هزار خودرو است اما الان 52 هزار تردد در این جاده انجام میشود، گفت: تعداد وسایل نقلیه رو به گسترش است و پیشبینی میشود که وسایل نقلیه به بیش از سه برابر افزایش یابد. آخوندی با بیان اینکه در تعطیلات تمام راههای خروجی تهران در وضعیت ترافیک بیش از حد ممکن قراردارد و جادهها کشش ندارند، اظهار کرد: این وضع موجود راههای کشور است و ما در تلاشیم که این وضعیت را بهبود ببخشیم. وی در خصوص آزادراه تهران - شمال اظهار کرد: در جادههای منتهی به شمال طرح کاملی را تهیه کردیم که از شرقیترین تا غربیترین مسیر را شامل میشود. فیروزکوه، هراز، چالوس و قزوین - رشت چهار محور اصلی هستند که جاده فیروزکوه تا عید امسال چهار بانده میشود و جاده هراز هم تا سال 95به چهار باند افزایش مییابد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در آزادراه تهران - شمال با بنیاد مستضعفان توافق کردیم، بیان کرد: در ابتدا قطعه یک را تا دوسال دیگر تمام کنیم که این مسیر از تهران تا شهرستانک به طول 92کیلومتر است که با ساخت قطعه یک به 32کیلومتر میرسد و ما 60 کیلومتر کاهش طول مسیر را داریم بنابراین، بیشترین بهرهوری ما در قطعه یک است که امیدواریم تا دو سال و نیم دیگر به پایان برسد. آخوندی افزود: الان این قطعه 200 میلیون دلار قرارداد با طرف چینی بهصورت فاینانس دارد که از این مقدار 130میلیارد دلار هزینه شده و با 70 میلیارد دلار باقیمانده تونلها و پلها را تمام میکنیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قطعه 4ناقص بهرهبرداری شده و با توافق با بنیاد این قطعه را هم تکمیل میکنیم، گفت: قطعه دو و سه بسیار مهم است و 59 کیلومتر تونل دارد که گرانترین بخش جاده است. بنابراین به دنبال این هستیم که دومرحلهای کنیم و بتوانیم بخشی از تونلها را با بخشی از افزایش ظرفیت جاده موجود اجرا کنیم و ابتدای قطعه یک را به انتهای قطعه 4 وصل کنیم.
وی در خصوص حملونقل ریلی، اظهار کرد: در مسیر تهران - کرج یک رام قطار حرکت میکرد که الان به پنج قطار رسیده یا مسیر تهران - ورامین از یک قطار به دو قطار روزانه رسیده است، همچنین در مسیر تهران - قم یک قطار بوده که به سه قطار افزایش دادیم و حتی قصد داریم که به پنج قطار برسانیم. آخوندی با بیان اینکه از همین 10 هزار کیلومتر ریل امکان بهرهوری بیشتر وجود دارد، بیان کرد: البته مشکل ما این است که در حوزه ناوگان از سالها پیش، سرمایهگذاری نشده و الان به کمک بخش خصوصی در جهت افزایش ناوگان باری و مسافری اقدامات موثری انجام میدهیم، البته مشکل تحریمها هم وجود دارد.