شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن قصد دارد دیگر خودروساز ژاپنی یعنی دایهاتسو را که به تولید خودروهای بسیار کوچک میپردازد، خریداری کند. گفتنی است که ارزش قرارداد مذکور با درنظر گرفتن شرایط فعلی بازار 3 میلیارد و 200میلیون دلار برآورد میشود. همچنین شرکت تویوتا خبر هرگونه همکاری این شرکت با سوزوکی را که پیشتر منتشر شده بود، تکذیب کرده است. به گزارش رویترز، خرید دایهاتسو توسط تویوتا به رشد و توسعه این خودروساز کوچک کمک شایانی خواهد کرد و هزینههای تولید آن را کاهش خواهد داد. همچنین همکاری مالی تویوتا و سوزوکی سبب خواهد شد تا مسیر ورود به بازار هند یعنی جایی که سوزوکی در آن حکمرانی میکند برای تویوتا باز شود.
در این راستا شرکت تویوتا با صدور بیانیهای اعلام کرد: «ما در حال بررسی گزینههای پیش روی خود در مورد دایهاتسو هستیم. شراکت، بازسازی یا تبدیل کردن این شرکت به یک برند زیرمجموعه تویوتا از جمله این گزینهها به شمار میروند.» لازم به ذکر است که شرکت تویوتا در انتهای بیانیه خود اعلام کرده که هنوز تصمیمی در این رابطه اتخاذ نکرده است.
در حال حاضر، شرکت تویوتا 51/2 درصد از سهام دایهاتسو را که تخصص آن همانند سوزوکی در حوزه تولید خودروهای بسیار کوچک است، در اختیار دارد. این در حالی است که به گزارش روزنامه Nikkei business daily، شرکتهای تویوتا و سوزوکی در مورد احتمال همکاری طرفین در زمینههای مختلف نظیر سهامداری متقابل به مذاکره پرداختند. حضور سوزوکی در بازار هند سبب شده تا طرفین به دنبال استفاده از این فرصت و تقاضای موجود در بازار هند برای خودروهای کوچک باشند.
ریسک و سود
برخی تحلیلگران معتقدند کنترل بیشتر تویوتا بر دایهاتسو و همکاری آن با رقیب مستقیم این شرکت یعنی سوزوکی، عجیب و سوال برانگیز به نظر میرسد، چرا که بازار هدف هردو آنها یکی است و رقابت شدیدی میان سوزوکی و دایهاتسو وجود دارد. در این رابطه کریستوفر ریتچر از کارشناسان حوزه صنعت خودرو معتقد است: «کاملا واضح است که تویوتا قصد دارد با دایهاتسو رفتاری مشابه رفتار فولکس واگن با اشکودا و رنو با داچیا داشته باشد و از این شرکت برای تولید خودروهای کوچک و ارزان قیمت استفاده کند. این موضوع میتواند رقیبی کاملا جدی و قدرتمند برای سوزوکی در بازاری نظیر بازار هند ایجاد کرده و از این منظر همکاری سوزوکی با تویوتا ریسک بسیار بزرگی به نظر میرسد.»
با این وجود تحلیلگران دیگری وجود دارند که معتقدند همکاری تویوتا و سوزوکی میتواند برای هر دو خودروساز سودآور باشد. این کارشناسان عقیده دارند کنترل سوزوکی بر شرکت ماروتی سوزوکی و دسترسی این خودروساز به شبکه وسیع توزیع در بازار هند از جمله مواردی است که تویوتا میتواند به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کند. کارشناس بانک بینالمللی JPMorgan در یادداشتی پیرامون همکاری تویوتا و سوزوکی اظهار داشت: «همکاری سوزوکی با تویوتا سبب خواهد شد تا سوزوکی سهام بیشتری در بزرگترین خودروساز ژاپن داشته و از این طریق بتواند به تکنولوژیهای مورد استفاده تویوتا در زمینه طراحی و ساخت خودروهای برقی دسترسی داشته باشد.»
ضعیفترین
شرکت خودروسازی دایهاتسو سال گذشته ضعیفترین بخش در گروه خودروسازی تویوتا لقب گرفت. گفتنی است برندهای تویوتا، لکسوس، دایهاتسو و هاینو موتورز شرکتهای تشکیلدهنده گروه خودروسازی تویوتا به شمار میروند. براساس اطلاعات منتشر شده میزان فروش شرکت دایهاتسو در سال گذشته میلادی به میزان 13/3 درصد کاهش یافته که این افت سبب کاهش 0/8 درصدی کل فروش تویوتا شده است. با این وجود گروه خودروسازی تویوتا توانست با پشت سر گذاشتن فولکس واگن، موقعیت خود را بهعنوان بزرگترین فروشنده خودرو در جهان حفظ کند.
با وجود کاهش فروش، دایهاتسو به مدت 9 سال بزرگترین فروشنده خودروهای کوچک ژاپن بوده و از نفوذ گستردهای در بازارهای منطقه جنوب غربی آسیا برخوردار است. تلاشهای اخیر تویوتا برای خرید تمامی سهام شرکت دایهاتسو در حالی صورت میپذیرد که این شرکت نخستین بار در سال 1967 میلادی بخشی از سهام دایهاتسو را خریداری کرد و سپس در سال 1998 با خرید بخش دیگری از سهام آن، به سهامدار عمده دایهاتسو بدل شد.