دبیر انجمن مبلمان و دکوراسیون ضمن انتقاد از وضعیت نامناسب تولید مبلمان کودک و نوجوان که 85 درصد آن توسط تولیدکنندگان بینام و نشان و زیر پلهای صورت میگیرد، گفت: با برقراری تجارت ترجیحی، تعرفه گمرکی واردات مبلمان به حدود نصف کاهش مییابد که باید از تولیدکنندگان حمایت لازم صورت گیرد نه اینکه رانت ایجاد شود.
دبیر انجمن مبلمان و دکوراسیون در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه افزایش سرمایهگذاری بهعنوان مهمترین خواسته و دغدغه اصلی تولیدکنندگان داخلی در این صنعت است، افزود: براساس تحقیقاتی که انجام گرفته میتوان گفت تقریبا 85 درصد از نیاز بازار مبلمان کودک و نوجوان توسط تولیدکنندگان بینام و نشان یا به اصطلاح زیرپلهای تامین میشود که فاقد کیفیت و استانداردهای لازم است.
رامین سمیعزاده در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به برقراری تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه گفت: با برقراری این موضوع، تعرفه گمرکی واردات مبلمان به حدود نصف کاهش مییابد که این شفافسازی در فضای تجارت، کاهش قیمت و قاچاق و افزایش رضایت مردم را به همراه دارد.
سمیعزاده اظهار کرد: با برقراری تجارت ترجیحی طبیعی است که باید از تولیدکنندگان حمایت لازم صورت گیرد و در این زمینه نباید حمایت بهگونهای باشد که رانت ایجاد شود بلکه باید با دقت و وسواس بیشتری این کار انجام شود و چند شاخص مهم در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.
درآمدزایی دولت از واردات قانونی و کاهش قاچاق
وی ادامه داد: بحث درآمدزایی دولت از واردات قانونی و کاهش قاچاق، رضایت مردم و افزایش کیفیت محصول از تبعات برقراری تجارت ترجیحی است که در این زمینه باید منافع تولیدکنندگان و مردم در نظر گرفته شود و تجارت ترجیحی با نگاه کارشناسانهتر در تمام ابعاد مورد بررسی قرار گیرد.
سمیعزاده با بیان اینکه واردات و صادرات دو بال تجارت و صنعت محسوب میشوند که بدون هر کدام از آنها توسعه صنعتی هیچ کشوری امکانپذیر نیست، گفت: فعالان عرصه مبلمان به هیچ وجه موافق ممنوعیت واردات نیستند زیرا در هیچ جای دنیا ممنوعیت واردات عامل توسعه صنعتی یک کشور نیست و باید نگاه کارشناسی به این دو موضوع داشته باشیم.
نظام تعرفهگذاری در بحث صادرات جای کار دارد
وی با اشاره به بحث صادرات و مشکلات مهم در این حوزه گفت: نظام تعرفهگذاری در بحث صادرات جای کار دارد و ما نمیتوانیم صادرات را به شکل مقوله تجارت مبلمان نگاه کنیم و باید نگاه کلی به این بخش داشته باشیم و با نگاه استراتژی به این صنعت همه مولفههای تاثیرگذار بر آن را به دقت موردبررسی قرار دهیم.
دبیر انجمن مبلمان و دکوراسیون یکی از موضوعات مهم در این بخش را بحث مدیریت واحد همه ارگانهای درگیر و دستاندرکار در این صنعت برشمرد و گفت: گمرک، اتاق بازرگانی، سازمان توسعه تجارت، مجلس، تشکلها و دیگر بخشهای مرتبط با این حوزه نباید فعالیتی ناهماهنگ با یکدیگر داشته باشند بلکه باید طرح مشترکی گذاشته و با کمک تشکلها استراتژی مشخصی بگذارند و هر مولفهای در کوتاهمدت و بلندمدت مشخص شود و برنامهریزیهای لازم در این زمینه صورت گیرد.
تولید 85 درصد مبلمان کودک و نوجوان توسط تولیدکنندگان زیر پلهای
دبیر انجمن مبلمان و دکوراسیون در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه افزایش سرمایهگذاری بهعنوان بیشترین خواسته و دغدغه اصلی تولیدکنندگان داخلی در این صنعت است، افزود: براساس تحقیقاتی که انجام گرفته میتوان گفت تقریبا 85 درصد از نیاز بازار مبلمان کودک و نوجوان توسط تولیدکنندگان بینام و نشان یا به اصطلاح زیرپلهای تامین میشود که فاقد کیفیت و استانداردهای لازم است.
ضرورت شناسنامهدارکردن تولیدکنندگان
سمیعزاده ادامه داد: برخی از تولیدکنندگان بدونمجوز از محصولات تولیدکنندگان اصیل و واقعی کپیکرده و باعث ایجاد رقابتی منفی و ناسالم در بازار میشوند که یکی از اقدامات مهم در این زمینه شناسنامهدارکردن و حمایت از تولیدکنندگان اصیل در این صنعت است.
وی همچنین با بیان اینکه مبلمان کودک جزو گروه10 کالاهای وارداتی است که واردکنندگان این محصولات بسیار محدود هستند، افزود: سهم واردات این محصولات کمتر از دو درصد است و حدود 98درصد از بازار مبلمان کودک توسط تولیدکنندگان داخلی تامین میشود که با این کار علاوه بر تامین نیاز داخلی، جلوی ارزبری نیز گرفته میشود. سمیعزاده در عین حال یادآور شد: آسیا 30 درصد از سهم بازار صادرات مبلمان و صنایع دکوراسیون را در اختیار دارد و عراق، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و قزاقستان عمده بازار صادرات مبلمان و دکوراسیون ایران هستند.