آیا میدانستید اولین وظیفه بخش بازاریابی توانمند کردن یک تشکیلات برای جذب مشتری است؟ بدون مشتری، نه درآمدی وجود دارد و نه تجارتی! جذب مشتری شرکت را برای بالا بردن حجم کارهای تجاری خود تقویت خواهد کرد. البته بازاریابی انتهای کار فروش نیست، بلکه در این بخش به مشتری آگاهی داده میشود و سعی بر آن است که توجه مشتری به مسئله مورد نظر معطوف شود.
معیارهایی که برای اندازهگیری موفقیت در بازار به کار میروند عبارتند از، سرعت افزایش مشتریان، درصد انتخاب محصول از میان محصولات مشابه، درجه معروفیت و شهرت و وسعت توزیع. دومین وظیفه بخش بازاریابی نیز حفظ مشتریان فعلی شرکت و افزایش و فعال کردن هر چه بیشتر آنهاست. این بخش از کار ممکن است قدری مشکلتر باشد و نیاز به سرمایهگذاری داشته باشد زیرا مشتریانی که به سختی از این در وارد شدهاند، به آسانی از در دیگر خارج میشوند.
سومین وظیفه بخش بازاریابی هم حضور در بازار و کسب در آمد است. تا سال 1970 درآمد شرکتها تنها از روی مبالغ دریافتی و اسناد شرکت محاسبه میشد اما امروزه سرمایههای نامحسوسی مانند خصوصیات و تواناییهای ذهنی و فکری افراد، مشتریان با ارزش، امتیازات کسب شده و حس رضایتمندی مشتریان و. . . جزو درآمدها محسوب میشوند و میتوانند اثر مثبتی روی عملکرد شرکت داشته باشند.