عبدالرضا فهیمی، مدیرعامل شرکت ایرتویا (نماینده انحصاری تویوتا در ایران) میگوید که رفتوآمد ژاپنیها برای بررسی بازار ایران همچنان ادامه دارد و این شرکت میزبان مهمانهای مختلفی است که با دقت در حال مطالعه بازار ایران و نحوه فعالیت شرکای تازه خودروسازان ایرانی هستند.
وقتی رفع تحریمهای بینالمللی یکجانبه علیه ایران آغاز شد، زنگ ورود سرمایهگذارانی که مدتها پشت در آخرین بازار بزرگ دنیا ایستاده بودند به ایران نیز نواخته شد. هیأتهای تجاری بزرگ از همان روز نخست بلیت تهران گرفتند تا شرایط سرمایهگذاری را بررسی کنند. در این بین خودروسازان خارجی پیشتاز بودند.
خودروسازان اروپایی که سابقه مشارکت با خودروسازان داخلی را داشتند بهعنوان نخستین گروهها عازم ایران شدند تا شراکت نیمه کاره خود را اینبار بدون تحریم و با ضمانت بیشتر در ایران ادامه دهند، زیرا به گفته فعالان صنعت خودرو آنها نیز در طول تحریمها اهمیت بیش از اندازه بازار ایران را درک کرده بودند. پس از اروپاییها نوبت به آسیای شرقیهایی رسیدکه گرچه همچنان رفتوآمدشان به ایران ادامه دارد اما کمی دست به عصاتر نسبت به غربیها درباره سرمایهگذاری در ایران فکر میکنند.
تویوتا بهعنوان یکی از بهترین و بزرگترین خودروسازان جهان نیز به بازار ایران در پسابرجام فکر میکند و حالا رفتوآمد مدیران این خودروی بادوام که بازار خوبی هم در ایران دارد به تهران زیاد شده است. البته به گفته مدیرعامل ایرتویا در حال حاضر ژاپنیها به واردات بیواسطه میاندیشند که به دلیل برطرف نشدن تحریمهای بانکی، همچنان با مشکل مواجه است.
فهیمی در گفتوگو با «فرصت امروز» درباره آخرین وضعیت تویوتا در بازار ایران، اظهار میکند: «اکنون همه چیز در یک حالت توقف قراردارد و این فقط مربوط به تویوتا نیست، بلکه در سایر بخشها نیز این چنین است. ما هر هفته از ژاپن مهمان داریم که فعلاً در زمینه آمادهسازی نمایندگی برای واردات بیواسطه پس از تحریم برنامهریزی میکنند.»
او در پاسخ به این پرسش که تولید تویوتا در ایران چقدر محتمل است، میگوید: «من خیلی خوشبین نیستم که تویوتا در افق دست کم دو ساله به فکر تولید در ایران باشد. ابتدا ما باید زیرساختها را برای جذب سرمایهگذاری خارجی فراهم کنیم و سپس میتوان به تولید شرکتهایی نظیر تویوتا در ایران امیدوار بود. البته نباید فراموش کنیم که امروز دنیا تشنه بازار ایران است و ابتدا ما باید ارتباطات را مجددا فراهم کنیم.»
مدیرعامل شرکت ایرتویا میافزاید: «اکنون مذاکرات ما برای شروع مستقیم و دوباره فعالیت با شرکت مادر است. البته در عین حال آنها بهشدت مراقب اقدامات سایر رقبای بینالمللی در زمینه تولید و شراکت در بازار ایران هستند. قطعاً تویوتا بهعنوان یک شرکت بینالمللی به بازار جذاب ایران اهمیت میدهد و به آن فکر میکند.»
اکنون شرکت تویوتا به غیراز خط تولید کرولا در ترکیه، در منطقه خاورمیانه تولیدکننده دیگری ندارد درحالیکه حجم بازار این ژاپنی کم استهلاک در خاورمیانه بیش از یک میلیون دستگاه خودرو تخمین زده میشود. از همین رو ایران میتواند بهعنوان یکی از گزینههای بالقوه این شرکت برای تولید و توزیع محصول درخاورمیانه به شمار رود. همین چند روز پیش بود که مؤسسه مطالعات بازرگانی از حضور یک تیم اقتصادی ژاپنی در ایران و تمایل آنها برای حضور در بازار خودروی ایران خبر داد و حالا در کنار این خبر، گفته میشود که رفتوآمد مدیران تویوتا نیز به ایران ادامه دارد.
گرچه هنوز سرعت رفع تحریمها و برقراری ارتباطات بانکی بسیار کندتر از آنچه که پیشبینی میشد، به پیش میرود و با این اوصاف دستکم تا برقراری کامل ارتباط همه بخشهای اقتصادی ایران با دنیا نمیتوان منتظر به بار نشستن مذاکرات با شرکای خارجی بود.
ارتباط با نویسنده : dadashloo@gmail.com