در حالی که کشورمان هفتمین تولیدکننده قیر و چهارمین صادرکننده این فرآورده نفتی در دنیا است، در چند سال گذشته خوشنامی خود را از دست داده است؛ به طوری که کشورهای بازار هدف ایران قیر بحرین را به خرید قیر ایران ترجیح میدهند.
به گزارش «فرصت امروز» روز گذشته نخستین همایش صنعت قیر با حضور فعالان و دستاندرکاران این حوزه برگزار شد که در این همایش تولیدکنندگان قیر و مصرفکنندگان به راهکارهای جلوگیری از ورود قیر تقلبی به بازار و در نهایت به جادههای کشور پرداختند و به نتایجی از جمله تشکیل کمیته بررسی استانداردهای قیر، حذف یارانه نفت کوره، تغییر نفت خام و استفاده از نفت خام فوق سنگین و غیره رسیدند.
کمیته قیر تشکیل میشود
محمد شکرچی زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این همایش با بیان اینکه بزرگترین مصرفکننده قیر در کشور وزارت راه و شهرسازی است، گفت: 85 درصد قیر تولید شده در کشور را وزارت راه و شهرسازی در پروژههای راهسازی استفاده میکند. وی ادامه داد: طبق آمارهای اعلام شده میزان مصرف قیر در وزارت راه و شهرسازی در سال 1.5 تا 2.2 میلیون تن است که البته شهرداریها هم پس از وزارت راه و شهرسازی بیشترین مصرفکننده قیر در کشور هستند.
شکرچیزاده با اشاره به تشکیل کمیته قیر در آینده نزدیک گفت: کمیته قیر در راستای افزایش کیفیت قیر تولید شده و مورد استفاده در پروژههای عمرانی بهزودی با کارشناسان و متخصصان این حوزه تشکیل میشود. رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه با وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی به توافقاتی درباره نظارت بر عرضهکنندگان قیر رسیدهاند، گفت: در حالی که در چند سال گذشته قیر برای وزارت نفت تنها پسماندی از نفت بود، اما فرآورده نفتی برای وزارت راه و شهرسازی همواره یک محصول استراتژیک محسوب میشد.
مشکل جادههای کشور عدم تنوع در قیر است
فریدون مقدس نژاد، مشاور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه این همایش گفت: متاسفانه مشکل عمدهای که باعث خرابی آسفالت جادههای کشورمان میشود؛ عدم تنوع در قیرهای تولیدی است. وی ادامه داد: در حال حاضر همان قیری را که در جادههای استان گیلان و مازندران استفاده میکنیم برای آسفالت جادههای خوزستان و هرمزگان هم استفاده میکنیم که این یکی از عوامل خرابی آسفالتهای کشورمان است. مقدسنژاد با اشاره به عدم دوام قیر در جادههای کشور افزود: قطعا قیر مصرفی در مناطق گرمسیر باید با قیر جادههای سردسیر تفاوت داشته باشد. در حال حاضر، مهمترین مشکل قیر استفاده شده در جادههای کشور تنشهای حرارتی است که طول شبانه روز بر آن وارد میشود.
افزایش بیرویه عرضهکنندگان قیر تقلبی را به بازار آورد
ابراهیمی، قائممقام مدیرعامل شرکت نفت جی در واکنش به اعتراض مصرفکنندگان قیر مبنی بر بیکیفیت بودن قیرهای تولیدی در کشور گفت: در حالی که مهمترین کشورهای تولیدکننده قیر زیر 10 شرکت تولیدکننده و عرضهکننده قیر هستند، در ایران 60 شرکت عرضهکننده قیر در بورس ریجستر شدهاند.
وی با بیان اینکه 40 درصد بازار قیر در دست نفت جی است و 65 درصد محصولات این شرکت صادرات میشود، گفت: دقیقا همان قیری را که در بازار عرضه میکنیم، صادر میکنیم، بنابراین اگر مشکلی در کیفیت قیرهای تولیدی وجود داشت قطعا شرکتهای خارجی محموله را به ایران بازمیگرداندند.
برای کاهش عرضه قیر تقلبی دولت یارانه نفت کوره را حذف کند
احسان نظر بیگی، مدیر گروه ارزیابیهای تخصصی نفت خام و عضو هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت در ادامه این همایش با ارائه راهکارهایی برای کاهش عرضه قیر تقلبی در بازار گفت: یکی از راهکارهای افزایش قیر استاندارد، واقعی شدن قیمت نفت کوره است. معتقدم تا زمانی که دولت یارانه نفت کوره را قطع نکند بخش خصوصی هنوز انگیزه استفاده از نفت کوره را برای تولید قیر دارد.
وی ادامه داد: قیر در پالایشگاههایی تولید میشود که برای تولید فرآوردههای سبک نفتی مانند بنزین و گازوییل طراحی شده است و قطعا برای تولید قیر استاندارد و مرغوب باید پالایشگاه تخصصی احداث کنیم، البته تنها این موارد از عوامل ورود قیر تقلبی به بازار نیست، معتقدم اگر افزایش نرخ قیر مزایایی داشت، قطعا یکی از معایب آن هم تقلب در نحوه ساخت آن بود.