موضوع تورم تاثیرات مستقیمی بر خریداران و فروشندگان دارد، زیرا در حالت افزایش قیمتها کالاهای بیشتری ذخیره میشود تا در آینده به فروش برسد.
اکثرا وقتی مطالعاتی را انجام میدهند فرض میکنند که تصمیمات مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در فضای اقتصادی و با آگاهی کامل از اطلاعات بازار صورت میگیرد. بررسی متغیرها در این فضا ممکن است روابط بین متغیرها را به خوبی و بهصورت واقعی نشان ندهد.
تلاطم تورم، موجب انحراف تصمیمات پساندازکنندگان و سرمایهگذاران میشود که این امر باعث بیثباتی در تولید شده است. وجود نرخهای بالا و متغیر، هزینههای مبادلهها را افزایش داده است و باعث کاهش سرمایهگذاری در فعالیتهای تولیدی شده و در نتیجه رشد تولید کاهش پیدا کرده است.
تلاطم تورم در رابطه با بالا و پایین شدن متغیرها، بهصورت موج و بدون یک روند مشخص است. به عبارتی دیگر تلاطم تورم یعنی در یک دوره زمانی تغییرات غیرقابل پیشبینی و متغیری را داشته باشیم.
شناخت این شاخص یعنی تلاطم تورم در بازار هر کشور ابزار مناسبی برای شناخت افق برنامهریزی است. اگر در یک دوره قیمتها به سرعت تغییر کنند، به حدی که این تغییرات همراه با بالا و پایین آمدن متغیرها باشد، به این روند تلاطم زیاد و اگر تغییرات اندک باشد و در نتیجه آن مقدار متغیرها به میزان کمی نوسان داشته باشد، به این روند تلاطم کم میگویند. اهمیت شناخت تلاطم تورم در ارائه راهکار مناسب برای دولتها و سازمانها برای ارتباط بهتر و بهینه با مشتریان و مخاطبانشان است. در نتیجه وجود این ارتباط میتواند افق برنامهریزیها را به نحو بهتری محقق کند.