پرسش: مدیر کسب وکاری در حوزه تولید مبلمان اداری هستم. کارمندان بسیاری در بخشهای مختلف کسب وکارم مشغول به کار هستند. کارمندانی که پرداخت و تعیین دستمزد و حقوق آنها به یکی از دغدغههای اصلی مدیریتیام تبدیل شده است، راهنمایی کنید که بر چه اساسی میتوانم پرداخت دستمزدهای کارمندانم را منصفانه انجام دهم؟
پاسخ کارشناس: در تمامی سازمانها و کسب وکارهای دنیا، مدیران براساس سه فاکتور مهم اقدام به پرداخت دستمزد و حقوق به کارمندان خود میکنند. فاکتورهایی مانند یک: پرداخت برحسب توانایی کارمندان؛ در این شیوه مدیران با ارزیابی عملکرد خلاقانه و توانایی افراد و کارمندان اقدام به اختصاص حقوق به آنها میکنند. در این روش افراد با تحصیلات و تجربه عملی بالاتر حقوق بیشتری از سازمان را دریافت میکنند.
دو: پرداخت برحسب وظایف افراد در سازمان؛ در این روش حقوق کارمندان برحسب شغل و وظیفه آنان محاسبه میشود. براین اساس افرادی که شغلهای پیچیده و مشکلی در سازمان به عهده دارند، درآمد بیشتری را به خود اختصاص میدهند. در این روش باید درباره شغل افراد در سازمان ارزیابی نیز شود تا براساس آن حقوق تعیین شود.
سه: پرداخت حقوق براساس خروجی کارمندان؛ در این روش برای مثال کارمندان بخش تولید برحسب تولیدی که برای کسب وکار داشتهاند و کارمندان بخش فروش برحسب فروشی که از محصولات سازمان داشتهاند، حقوق میگیرند. علاوه براین مدیران خلاق برخی از کسب وکارها میتوانند بر حسب تلفیق شیوههای مختلف نامبرده با هم، روش متفاوتی را خلق کنند و بر حسب ارزیابی نتایج آنها در کسب وکار خود بهکار ببرند.