امروزه فیسبوک با در اختیار داشتن چیزی حدود 1.5میلیارد کاربر فعال در سراسر دنیا، بزرگترین شبکه اجتماعی جهان به حساب میآید. این غول دنیای مجازی این تعداد از کاربران را در حالی بهدست آورده که شبکههای اجتماعی رقیب مانند توییتر حال و روز خوشی ندارند و بهشدت در حال از دست دادن کاربران خود هستند. همچنین فیسبوک از زمان شکلگیری در سال 2002 تا اواسط سال 2009 تنها با حدود هزار کارمند اداره شده است و در حال حاضر نیز تنها چیزی حدود 13هزار کارمند در سراسر دنیا در اختیار دارد.بدون شک بهدست آوردن چنین موفقیتی مانند آنچه مارک زوکربرگ با فیسبوک تجربه کرده، نه تنها برای مدیران و کارآفرینان بلکه برای اغلب مردم شبیه نوعی رویاپردازی است.
با این حال زوکربرگ پا را از خیالپردازی فراتر گذاشته و با یک نوآوری خارقالعاده به این آرزو جامه عمل پوشانده است. به همین دلیل سایت Business Insider در آخرین گزارش خود مصاحبهای با لری گلر، یکی از مدیران ارشد فیسبوک و معاون این شرکت ترتیب داده و مهمترین شیوههای مدیریتی این غول اینترتی را از وی جویا شده است.
جسارت و ریسکپذیری
لری گلر بهعنوان عضوی از گروه مدیریتی فیس بوک، نخستین ویژگی بهخصوص مدیران این شبکه اجتماعی محبوب را جسارت و ریسک پذیری توصیف میکند. به گفته گلر هنگامی که در سال 2002 زوکربرگ برند فیسبوک را ثبت کرد، به دوستان خود که بعضی از آنها هماکنون جزو مدیران فیسبوک هستند گفت که بزرگترین ماجراجویی و ریسک زندگیاش را شروع کرده است.
ایده اصلی موسس فیسبوک، ریسکپذیری و کسب تجربه از این طریق است. با این حال نباید تصور کرد که در فیسبوک یک عده مدیر ماجراجو و بیپروا دور هم جمع شدهاند. در واقع زوکربرگ در سخنرانی سال 2012 خود برای کارمندان شرکت تصریح کرده «بزرگترین ریسکی هم که انجام میدهیم باید کمترین صدمه را به برند فیسبوک وارد سازد.»
تمرکز روی تاثیرگذاری عمیق
رئیس بینالمللی بخش استخدام فیسبوک «میراندا کالینفسکی» در مصاحبه اخیر خود، شرایط استخدامی فیسبوک را این گونه بیان کرد: ما بهعنوان مجموعهای که دائما به دنبال پیشرفت و بهتر شدن است، به افرادی نیاز داریم که خلاقیت و نوآوری بالایی داشته باشند و در عین حال این نوآوری را در قالب طرحهای قابل اجرا ارائه دهند.
این امر واضحترین انتظار فیس بوک از کارمندان خود است. در واقع در بخش استخدام نیرو، این غول اجتماعی به جای استخدام افراد زیاد، با اتخاذ سیاست هوشمندانه مدیریت شرکت با کارمندان اندک، تنها به دنبال افراد مدنظر خود با معیارهای مشخص است تا بتوانند در جهت اهداف شرکت بیشترین کارایی را از خود بروز دهند. به همین دلیل است که تعداد کارمندان فیسبوک، همانطور که اشاره شد تا سال 2009 میلادی تنها حدود هزار نفر بوده است.
اهمیت واکنش سریع
تمرکز روی آینده و واکنش سریع در قبال حوادث و رویدادهای غیرمنتظره، یکی دیگر از اصول مدیریتی زوکربرگ در فیس بوک است. در فیسبوک به شما اجازه داده میشود که ریسک کرده و تجربه کسب کنید.در اصل مدیران فیسبوک بیش از آنکه از شکست بترسند، نگران از دست دادن فرصتهای طلایی هستند. این عقیده که فرصتها نایاب هستند را بسیاری از ما در کتابها خواندهایم اما شاید کمتر به آن عمل کنیم.
با این حال زوکربرگ و تیم اجراییاش علاوه بر اعتقاد به این امر، آن را به یکی از اصول اساسی شرکتشان بدل کردهاند. در همین راستا و برای استفاده از موقعیتهای کمیاب است که تیم مدیریتی فیس بوک بر واکنش سریع تاکید بسیاری داشته و حتی برای تحریک بیشتر کارمندان اقدام به برگزاری کلاسهای مخصوص نیز میکند. هدف اصلی این کلاسها ترغیب حس ریسکپذیری و در عین حال واکنش سریع و استفاده از فرصتها در کارمندان است.
انتقادپذیری و استفاده از نظرات دیگران
یکی از مشکلات رایج در حوزه مدیریتی، عدم انتقادپذیری و استفاده کارمندان از نظرات مفید است. این مسئله در بسیاری موسسات حتی منجر به توقف پیشرفت یا حتی در بعضی اوقات شروع پسرفت و در نهایت عقب افتادن از سایر رقبا میشود. زوکربرگ و تیم مدیریتیاش به منظور دچار نشدن به چنین مشکلاتی از همان ابتدا علاوه بر ارائه توصیههای مفید به کارمندان خود، از آنها نیز میخواستند تا توصیهها و انتقاداتشان را به آنان ارائه دهند.
در واقع در فیسبوک، برخلاف اغلب شرکتها این تنها مدیران نیستند که از دیگران انتقاد میکنند بلکه کارمندان نیز از مدیران خود انتقاد کرده و در مواقع مناسب پیشنهادات خود را به آنها ارائه میدهند. گلر در این مورد به این نکته اشاره میکند که در بسیاری از مواقع همکاران بسیار خلاق و باهوشی را در کار خود داشتهام اما آنها توانایی استفاده از نظرات دیگران را نداشتند و به همین دلیل پس از مدتی شغل خود را در فیسبوک از دست دادند.
اهمیت راضی نگهداشتن کاربران
بهعنوان یک شبکه اجتماعی بزرگ مهمترین شاخصهای که میتواند شما را از سایر رقبا جدا کند، ارزش و محبوبیتتان در میان کاربران اینترنتی است. در این زمینه تنها نوآوری و افزودن امکانات جدید به شبکه اجتماعیتان کافی نیست بلکه باید دقیقا آن چیزی را که کاربران بدان نیاز داشته و دنبالش هستند فراهم کنید.
در همین راستا نیز مدیران فیس بوک هر نوع تقلید از دیگر شبکههای اجتماعی را ممنوع کرده و صرفا روی خلاقیت و ارائه ایدههای جدید تمرکز دارند. تفاوت اصلی فیسبوک با شبکههای اجتماعی دیگر نظیر توییتر و گوگلپلاس نیز دقیقا همین است. به عبارت دیگر، فیس بوک نیازهای کاربرانش را پیدا کرده و آنها را رفع میکند، درست برعکس رقبایش که تنها تقلید میکنند.