پیرو تفاهمنامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با دستور رئیس رسانه ملی، فعالیت جدی برای تبلیغ و آشناسازی عموم مردم از محصولات تجاریسازی شده در عرصه دانشبنیان آغاز شده است. دغدغه اغلب تولیدکنندگان محصولات دانشبنیان، عدم شناخت کافی از دستاوردهای سالهای گذشته و امروز آنان است.آنها علاوه بر فرهنگسازی و ترویج اقتصاد و مصرف محصولات اقتصاد دانشبنیان، به تبلیغات مرسوم نیز نیازمندند.
در این میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال گذشته در کنار حمایتها و ارائه تسهیلات مختلف به این شرکتها، توجه ویژه و برنامهریزی برای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی را با همدلی سازمان صدا و سیما آغاز کرد که نتیجه آن امضای تفاهمنامهای بود که با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و محمد سرافراز، رئیس سازمان صداوسیما، برای اجرای سیاستهای کلی کشور در توسعه اقتصاد دانشبنیان و اقتصاد مقاومتی و پاسخگویی به نیازهای فناورانه رسانه ملی در چارچوب اهداف و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری امضا شد.
از جمله بندهای اصلی این تفاهمنامه همکاری مشترک فرهنگسازی و ترویج علم و فناوری در جامعه از راه تولید برنامههای مشترک حمایت از محصولات و خدمات دانشبنیان ساخت داخل و در نظر گرفتن تخفیف فرهنگی در تبلیغ و معرفی کالاهای دانشبنیان ساخت داخل است.
براساس این تفاهمنامه، سازمان صدا و سیما ضمن همکاری در تولید و پخش برنامههای رادیویی و تلویزیونی حوزه ترویج علم و فناوری و فرهنگسازی ساخت و عرضه تجهیزات دانشبنیان داخلی، حمایت از تولید ساخت داخل به استفاده حداکثری از ظرفیتهای داخل کشور برای حرکت به سوی عدم خرید خارج از کشور در مواردی که امکان تولید داخلی وجود دارد متعهد شد که با مساعدت و همکاری معاونت علمی برنامههای خاصی برای این مهم تولید و از شبکههای مختلف خبری سیما پخش شد.
ضوابط رسانه ملی برای حمایت از کالاهای دانشبنیان ایرانی
رسانه ملی در سال جدید مجموعه ضوابط و مقررات جذب و پذیرش آگهی تبلیغات بازرگانی سال 1395 سازمان صدا و سیما، در راستای سیاستهای اصل 44 و سیاستهای اقتصاد مقاومتی براساس برآورد ظرفیتهای پیشبینی شده، با هدف حمایت حداکثری از کار و سرمایه ایرانی و با رویکردهای متعدد تهیه و تدوین شده است را ابلاغ کرد که در آن توجه خاصی هم به تولید دانشبنیان داشت.
بهعنوان مثال تأمین رشد پویا و بهبود شاخصهای اقتصاد مقاومتی، حمایت از کارآفرینان و به حداکثر رساندن مشارکت واحدهای تولیدی و خدماتی کشور، حمایت از تولیدکنندگان، صادرکنندگان محصولات و خدمات ایرانی، حمایت از مخترعان و فعالان دانشبنیان، ایجاد رقابت سالم در حوزههای تولیدی کشور، توجه جدی به اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی، کمک به ارتقای سطح استانداردهای کالا و خدمات ایرانی در مقایسه با سایر تولیدات مشابه، اهتمام جدی به برند ایران و حمایت لازم در این بخش به منظور حضور مستمر برندهای ایرانی که دارای اثرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند، بخشی از رویکردهای رسانه ملی است.
80 درصد اضافه پخش تشویقی
به منظور حمایت حداکثری از تولیدکنندگان داخلی و نیز ارائهدهندگان خدمات و کمک به توسعه اقتصادی کشور، سازمان صدا و سیما علاوه بر سایر امتیازات در حوزه تبلیغات به شرکتهای دانشبنیان، اضافه پخش تشویقی نیز اعطا میکند. بر همین اساس، محصولات دانشبنیان 80 درصد اضافه پخش تشویقی دریافت میکنند.
همچنین برای حمایت از آن دسته از صاحبان کالا و خدمات که در راستای اصلاح الگوی مصرف، با هدف کاهش مصرف انرژی در جامعه اقدام میکنند و نیز ترغیب تولیدکنندگان داخلی، صاحبان کالا و خدمات دانشبنیان 30 درصد اضافه پخش تشویقی با تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت میکنند. بر همین اساس، رقم تخفیف به تبلیغات محصولات شرکتهای دانشبنیان داخلی رقم قابل ملاحظهای حدود 30 تا 40 درصد برای تبلیغات محصولات دانشبنیان تولید و ساخت داخل برآورد میشود که این موضوع فضای کسبوکار را برای فعالیت شرکتهای ایرانی آسانتر میکند.