شاید در ده بیست سال گذشته کمتر کسی فکر میکرد که فرم کاسبی و خرید وفروش تغییر کند و شیوههای نوین با ساختارهایی متفاوت جایگزین روشهای قدیمی شوند. نزدیک به دو دهه پیش نخستین مالها در پایتخت ساخته شدند و سنگ بنای مراکز خرید غول پیکر بعدی را برای اسلافشان به ارث گذاشتند.
با رشد جمعیت، توسعه شهرنشینی همراه با تغییر نسل و دگرگونی در علایق و سلایق شهروندان، مجتمعهای ریز و درشت تجاری در کلانشهرها راهاندازی شدند و روزبهروز سهم بیشتری از بازار مصرف را به خودشان اختصاص دادند.
مرکز خرید لاله یکی از این مجتمعهای تجاری است که در مدت کوتاهی توانسته در جلب نظر مراجعان موفق عمل کند. مجموعهای دنج و نسبتا کوچک ولی فعال و پررونق که برای اهالی مناطق همجوار، مکانی مناسب و قابل قبول را برای عرضه انواع کالاها فراهم کرده است. گزارش «فرصت امروز» از این مرکز خرید را به تفضیل بخوانید.
همسایههای زیاد
مرکز خرید لاله در خیابان دکتر فاطمی، کمی جلوتر از چهارراه امیرآباد، ضلعشمالی پارک لاله و در نزدیکی هتل لاله واقع شده است. خیابان دکتر فاطمی یکی از خیابانهای اصلی و بسیار شلوغ تهران است که از بزرگراه شهید چمران (پارک وی) آغاز شده و پس از یک مسیر طولانی به میدان فاطمی و کمی جلوتر از آن به خیابان ولیعصر پایینتر ازدوراهی یوسف آباد منتهی میشود.
قدمت این خیابان به گذشتههای دور و به دهه 30 خورشیدی میرسد که در آن زمان خیابان ایران نوین نامیده میشده است. بعد از انقلاب اسلامی این گذرگاه پرازدحام به دکتر فاطمی تغییر نام داد. ترافیک سنگین و نبود جای پارک ماشینها از ویژگیهای همیشگی این خیابان است که مشکلات زیادی را برای عبور و مرور شهروندان به دنبال داشته است.
خیابان و میدان دکتر فاطمی از معابر و گذرگاههای مرکزی و پرتردد پایتخت به شمار میآیند که به مانند خیابانهای انقلاب و طالقانی، محل استقرار بسیاری از ادارهها و دستگاههای دولتی، مراکز اداری، دفاتر شرکتهای خصوصی و نهادهای حاکمیتی است. همین امر موجب شده که شمار خودروهای عبوری و جمعیت فراوان برای انجام کارهای اداری در این منطقه به طور قابلملاحظهای افزایش یابد. شاید مراجعات زیاد شهروندان به این نقطه از شهر یکی از دلایل ساخت و فعالیت مجتمعهای تجاری باشد.
به هرحال اینجا یک خیابان کارمندی است و کارکنان ادارهها بخش عمدهای از ساکنان ساختمانهای دوطرف خیابان را تشکیل میدهند. وزارت کشور، پارک لاله، سازمان بازنشستگی کشوری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی، بیمه ایران، هتل لاله، اداره تامین اجتماعی، سازمان شیلات، شرکت صنعتی گل گهر، سازمان آب، دفتر و فروشگاه زنجیرهای سپه، موزه ملی فرش، سالن آمفی تئاتر پارک لاله، مرکز آمار ایران، اداره کل بیمه خدمات درمانی تهران، سفارت پاکستان، سازمان طرح و کنترل ترافیک تهران، کانون بازنشستگان نیروهای مسلح، تشکیلات و ساختمانهای نیروی زمینی ارتش، بیمارستانهای 501 (امام رضا) و سجاد و تعداد زیادی از دفاتر کوچک و بزرگ شرکتهای خصوصی در همسایگی هم روزگار را سپری میکنند.
کم سن وسال قدیمی
این مجتمع تجاری کوچک که فقط یک طبقه دارد، حدود بیست سال از زمان ساختش میگذرد ولی فقط چهار سال است که به طور رسمی افتتاح شده. علی شیرازی مدیر این مجموعه در این باره میگوید: اینجا در طول بیست سال گذشته دوام و قوام لازم را نداشته و مدام باز و پس از مدتی بسته میشده است.
کسانی که مسئولیت اداره اینجا را داشتند، یا کاربلد نبودند یا خیلی پیگیر امور نبودند؛ به هرحال نمیتوانستند کارها را جمع وجور کنند. بعد یک دوره تعطیلی در سال 91 به طور رسمی بازگشایی و با قدرت شروع به کار کرد. از آن تاریخ به بعد مجتمع هیچ وقت دچار افت نشده است.
از قرار معلوم آوازه مرکز لاله در خیلی جاها پیچیده و از همه جای تهران و حتی شهرهای اطراف برای خرید به اینجا مراجعه میکنند. اجرای برنامههای متنوع تفریحی و فرهنگی همراه با برگزاری جشنوارهها و آفرهای فصلی کمک زیادی به رونق اقتصادی مجموعه کرده و همه کاسبها از فروش راضی هستند.
شیرازی در مورد برنامهها و مراسمات فرهنگی میگوید: از مهر 91 تا الان 130برنامه در اعیاد مذهبی و روزهای خاص داشتهایم و همچنان این رویه را ادامه خواهیم داد. مردم محله این مرکز را بهعنوان یک بازار شاد میشناسند و حتما یکی دوبار در هفته سراغ ما میآیند.
سپس خاطرهای را دراینباره نقل میکند؛ فکر کنم سال گذشته بود که درخیابان آفریقا داخل شعبه بانک بودم و مشغول صحبت با مسئولان بانکی، در همین موقع خانمی زنگ زد و پس از احوالپرسی گفت باز هم مراسم جشن دارید که من بیایم؟ مشتری از کرج داریم که حضور فعالی در مراسمها دارد. فعالیتهای ما در این خصوص جواب داده و درصدد هستیم کیفیت کاری و خدماتی خودمان را بالاتر ببریم تا همه از ما راضی باشند.
در این مجموعه فروشگاهی کالاها و خدمات متنوعی ارائه میشود. انواع خوراک و پوشاک، رستوران، فست فود، کافی شاپ، طلا و جواهر، ساعت، وسایل و تزیینات نقرهای، اسباب بازی، لباس کودک، لوازم خانگی، بلور و کریستال، کالاهای لوکس و کادویی، محصولات غذایی ارگانیک، لوازم قنادی و حتی خوراک حیوانات و ابزار دامپزشکی در این مجتمع حضور دارند.
گود بازار
مرکز خرید لاله درست بر خیابان واقع شده و درست روبهروی ضلع شمالی پارک لاله قرار دارد. این پاساژ دو ورودی دارد که جلوی ورودیها محوطهای باز قرار دارد که از آن بهعنوان استیج برای مراسمها استفاده میشود.
پشت این محوطه که با شیشههای الکترونیکی جدا شده محیط اصلی داخلی مجتمع شروع میشود. در فضای ورودی چند غرفه باز هستند که بستنی، آبمیوه و تنقلات گرم مثل اسنک و پیتزای یک نفره میفروشند. از این غرفهها داخل پاساژ هم وجود دارد که اجناس مختلفی مثل، بدلیجات، ظروف و لیوانهای سرامیکی طرح دار، انواع ساعت، صنایع دستی، عطر و ادکلن و اسباب بازی میفروشند.
بهظاهر کاسبی در اینجا خوب است و کسی خیلی ناراضی نیست. البته رکود کاسبی دامن این مجتمع را هم گرفته ولی اکثریت مغازهدارها ابراز رضایت دارند. علی از فروشندگان قدیمی میگوید: فروش ما تا 50 درصد نسبت به دو سال پیش کمتر شده ولی خدا را شکر راضی هستیم و به قدر کفایتمشتری داریم که اموراتمان بچرخد.
شرایط عمومی بازار در همه جای کشور در کسادی کامل است و این مختص این مرکز نیست. آقای شیرازی مدیر مرکز میگوید: چون اینجا به یک بازار محلی تبدیل شده نسبتا اوضاع بهتری نسبت به جاهای دیگر همین محدوده دارد. ما این مجتمع را محدود به صنف خاصی نکردهایم. دایره حضور را باز گذاشتهایم تا صنوف مختلف وارد شوند و فعالیت کنند.
همین باعث شده تا مردم بیشتر مایحتاج خودشان را با یکی دوبار مراجعه پیدا و خریداری کنند. قیمتها هم که مناسب است و خریداران از تخفیفهای ویژه برخوردار میشوند. کیفیت و مرغوبیت اجناس عرضه شده خیلی خوب است و تا حالا ناراضی نداشتهایم. اگر چنین موردی پیدا شود خودم شخصا رسیدگی و در صورت لزوم برخورد میکنم.
اینجا همه چیز متعلق به مشتری است تا خبری از مردم نباشد پاساژ به چه دردی میخورد؟ مردم دوست دارند تا در یک محیط مناسب و آرام خرید کنند، گشت بزنند، قیمت بگیرند و ویترین مغازهها را ورنداز کنند. باید به مردم احترام گذاشت تا از مجموعه استقبال کنند. وقتی ما جشن و مراسمی برگزار میکنیم، مردم خوشحال هستند و مرتب از ما تقدیر و تشکر میکنند.
یکی دیگر از مواردی که امتیاز مثبت برای این مرکز به حساب میآید، داشتن پارکینگ اختصاصی است. شیرازی در این باره توضیح میدهد: تا 80 درصد جذابیت و اقبال اینجا به خاطر بودن پارک و داشتن پارکینگ است. خیلی از مراکز خرید یا پارکینگ ندارند یا آنها را فروختهاند و جایی برای خودروهای مشتریان نگذاشتهاند.
تمام اینها نمره منفی محسوب میشود. مرکز خرید لاله که بهصورت طبقاتی است، گنجایش 680 دستگاه ماشین را دارد و ورودی آن هم فقط 700 تومان است. مسئله دیگر که قبلا اشاره کردم خود پارک لاله است. والدین بچهها را برای بازی و گردش میآورند، بعد خودشان همین کار را در داخل مجموعه انجام میدهند.
ساعت کاری اینجا از ساعت 10 صبح تا 10 شب است و همه کاسبها ملزم به اجرای ساعت کاری هستند. اینجا فقط دو روز در سال تعطیل است، 21 رمضان و روز عاشورا و تنها مجتمع تجاری است که 13 نوروز تعطیل نیست. در بقیه روزهای سال مجتمع دایر است و پذیرای مشتریان عزیز خوهد بود. این مجموعه دارای سایت اختصاصی، 32 دوربین مداربسته و نمازخانه هم هست.
قیمتها ومشتریها
قیمتهای پاساژ لاله به طور کلی مناسب است و با برگزاری جشنوارهها مناسبتر هم میشود. البته ارائه تخفیفها با برنامه است و با نظر مستقیم مدیریت اعمال میشود. علیسا نیک، مجری برنامههای جشن این مرکز است و خودش هم مغازه لوازم آرایشی و عطر و ادکلن دارد. وی در مورد این گونه کارهای فرهنگی میگوید: این کارهای فرهنگی با هدف تبلیغ و ایجاد فضای مفرح برای مراجعهکنندگان اجرا میشود.
معمولا از بازیگران سینما و تلویزیون و سایر هنرمندان دعوت میکنیم و آنها هم با کمال میل حضور پیدا میکنند. این کارها به ارتقای وجهه مجموعه کمک زیادی کرده است. مردم اگر حال شان خوب باشد و احساس آرامش داشته باشند، قطعا بیشتر میآیند و خرید بیشتری میکنند.
این مجتمع تجاری علاوه بر شهروندان تهرانی و هم وطنان شهرستانی، مشتری خارجی هم دارد که مستقیم از هتل لاله میآیند. خارجی ها بیشتر اهل روسیه، سوییس، چین، آلمان و کویت هستند و بیشتر صنایعدستی و پوشاک ایرانی مثل روسریهای ابریشمی و طرح دار میخرند.
مغازهدار بعدی رضا حسینزاده است که مسئولیت نمایندگی برند پوشاک مردانه ماکسیم را به عهده دارد. 30 سال سابقه فعالیت را در صنف پوشاک دارد و از سه سال پیش تا الان در این مجموعه فعال است. درباره فروش و نحوه فعالیت میگوید: وضعیت کاسبی و فروش در این مرکز خوب و روبه رشد است. ما اینجا همه جور البسه مخصوص آقایان را عرضه میکنیم.آمدن مشتریها زمان خاصی ندارد و همیشه سرمان شلوغ است.
حسینزاده درباره خدمات نمایندگیاش توضیح میدهد: کار ما صرفا فروش نیست؛ مشاوره و تعمیرات هم جزو کارهای ما محسوب میشود. مواردی پیش آمده که مشتری لباسی را پسندیده ولی ما به او گفتهایم مناسب شما نیست و راهنمایی کرده و لباس دیگری به او دادهایم. ضمن اینکه ممکن است برخی لباسها مختصر اشکالی از نظر دوخت داشته باشد؛ یا اینکه آستین یا پاچه شلوار کمی بلند باشد.
همه این موارد را همین جا برطرف میکنیم و به عهده خود ماست. ما در فروشگاه انواع البسه مخصوص آقایان را مناسب با فصل ارائه میکنیم. کت و شلوار، کفش، پیراهن و در زمستان، پالتو، نیم پالتو، چکمه و پوتین، کاپشن و سوشیرت در معرض دید مشتریان است. مغازه بعدی مربوط به نقرهکاری است و انواع زیورآلات نقرهای و برنزی پشت ویترین چشمک میزنند.
آقای جاودان خرد هم از سه سال پیش اینجا بوده و قدیمی این مرکز است. از کاسبی راضی است و عنوان میکند که استقبال از نقره هر روز بیشتر از قبل میشود، چون طلا گران است مردم به نقره و برنز روی آوردهاند. نقره گرمی هفت تا 18هزار تومان قیمت دارد که در مقایسه با طلا بسیار مقرون به صرفه است.
سرویسهای نقرهای و برنزی بین 250هزار تا 500هزار تومان قیمت دارند و مشتری ما 90درصد خانمها هستند. عمده محصولات ساخت تایلند، ایتالیا، ترکیه است ولی کیفیت و نمونههای ایرانی ازآنها خیلی بهتر است. افرادی که به ما مراجعه میکنند معمولا بین 18 تا 35 سال هستند.
امور خیریه
این مرکزخرید رابطه خوبی با مراکز خیریه دارد و به طور مداوم با این گونه موسسات همکاری میکند. شیرازی در این خصوص میگوید: غرفههای باز در محوطه داخلی مجتمع بهصورت رایگان و بدون دریافت حتی یک شاهی در اختیار این گروهها قرار میگیرد.
آنها در این کانترها مستقر میشوند و تا هر وقت که تمایل داشته باشند میتوانند حضور داشته باشند و محدودیتی در این خصوص نداریم. در این غرفههای آزاد اجناس و تولیدات خودشان را میآورند و میفروشند یا کمکهای مردمی را جمعآوری میکنند. موسساتی مثل محک، عصای سفید و دستهای مهربانی به طور مداوم با ما در ارتباط هستند.
ارتباط با نویسنده: ali_elmi1364@yahoo.com