مارک زاکربرگ تبلیغات موبایلی در فیسبوک را از هیچ، طی تنها چند سال به یک تجارتمیلیارد دلاری تبدیل کرده است. زمانی که فیسبوک از تلفنهای همراه سردرآورد و اقبال عمومی نسبت به آن زیاد شد، خیلیها نگران این بودند که تکلیف تبلیغات در نسخه موبایلی چه میشود. این نگرانی برای کسانی که پس از عرضه عمومی سهام شبکه اجتماعی در آن سهامدار شده بودند، پررنگتر هم بود. وقتی صحبت از موبایلی شدن فیسبوک به میان میآید، خیلیها حس میکنند که حرف از یک واقعه تاریخی است، حال آنکه این اتفاق همین چند سال پیش رخ داد.
در آن زمان، مارک زاکربرگ، مالک جوان فیسبوک، به این نکته اشاره کرد که «فیسبوک هنوز» واقعا برای ایجاد کسبوکار موبایلیاش وارد میدان نشده است»، اگرچه همان زمان برنامه موبایلی فیسبوک بسیار محبوب بود و کاربران زیادی از آن استفاده میکردند. حالا اما اوضاع تفاوتهای زیادی کرده و نهتنها نسخه موبایلی فیسبوک بسیار محبوب شده، بلکه بخش تبلیغات موبایلی این شبکه اجتماعی خودش یک تجارت پرسود است. فیسبوک اکنون درآمدی معادل 13/2میلیارد دلار از تبلیغات موبایلی دارد. نکته قابل توجه اینکه این رقم تنها مربوط به چهار ماه گذشته است.
دو سال پیش، فیسبوک شروع به اعلامدرصد درآمد خود از تبلیغات کرد که به نسخه موبایلی این شبکه اجتماعی نسبت داده میشد. ایندرصد با سرعت زیادی در طول سالها افزایش یافت، بهطوریکه از 3درصد در سه ماه دوم سال 2012 به 80درصد در چهار ماه گذشته رسیده است. اما درآمد کلی فیسبوک از تبلیغات نیز روندی صعودی را طی کرده و به سلامت از پیچ و خمها گذشته است. در نتیجه تجارت تبلیغاتی موبایلی فیسبوک روندی بسیار موفق داشته است.
این روند تبدیل درآمد در فیسبوک که از وبسایت به نسخه موبایلی رخ داد، تنها طی چهار سال رخ داده است. اگر نگاهی کلی به کسبوکار فیسبوک که شامل عناصری چون تبلیغات در وبسایت اصلی و هزینهها و پرداختهای همیشگی میشود، موبایل حالا نزدیک به سهچهارم همه درآمد سرزمین آبی و سفید فیسبوک را تشکیل میدهد. اصل کل درآمد 12ماهه فیسبوک اکنون 17/9میلیارد دلار است.
دراینحال، فیسبوکیها همچنان با یک استراتژی مشخص، بهدنبال تنوعبخشی به عرضه خدمات خود، چه در بخش محصولات و چه در زمینه برندهای خود هستند. اکنون برندهای فیسبوک، واتساپ، اینستاگرام و مسنجر زیر نظر فیسبوک هستند. فیسبوکیها برای روندهای آینده خویش نیز به دنبال تنوعسازی هستند. البته به این زودیها در روند جاری فیسبوک تغییری نخواهید دید اما هرچه اتفاق بیفتد، فیسبوکیها با استفاده از پلتفرم موبایلی خود آن را شتاب خواهند داد.
برای مثال، جمعیت اپلیکیشن پیامرسان واتساپ طبق آمارهای رسمی به یکمیلیارد نفر کاربر فعال در ماه رسیدکه این آمار و ارقام درست از زمانی رخ نمایاند که زاکربرگ بهطور جدی به انجام اقداماتی برای پولسازی از واتساپ پرداخت. اگر تا الان حدس نزدهاید ما به شما میگوییم که استراتژی پولسازی واتساپ بسیار شبیه به استراتژی پولسازی مسنجر خواهد بود. شروع این استراتژی با ارتباط دادن مشتریها با شرکتها (و در نتیجه شارژ کردن شرکتها) خواهد بود. برای اینستاگرام هم هنوز روزهای اول پولسازی است و راه زیادی در پیش است.