سرعت راهاندازی کانالهای تلگرامی به حدی است که مخاطبان این نرمافزار پیامرسان در هر شبانهروز شاید عضو چندین کانال مختلف شوند. البته برخی از این عضویتها ناخواستهاست و به همین دلیل مخاطبان تا عضو کانالی میشوند به سرعت از آن خارج شده و سراغ کانال دیگری میروند. کسب وکارها نیز از این فضا بیبهره نیستند و هر روز یکی از آنها کانالی را راهاندازی و شروع به نشر محتوایی در راستای عملکرد برند خود میکند.
در نتیجه تبلیغات در جهت معرفی کانالهای تلگرامی و جذب مخاطب و نگاهداشتن مخاطب در کانال از دغدغههای مهمی است که کسب وکارها این روزها با آن مواجهند. «فرصت امروز» در ادامه به منظور بررسی شیوههای تبلیغاتی مؤثر برای معرفی کانال و جذب مخاطب، سراغ دکتر حمیدرضا قاضی مقدم، مدرس و مشاور بازاریابی و تبلیغات رفتهاست.
هر کسب وکار یا هر فردی که کانال موضوعی راه میاندازد در مورد آن شروع به تبلیغات گسترده میکند.به نظرشما کسب وکارها برای جذب مخاطب برای این کانالها باید از چه شیوههای تبلیغاتی استفاده کنند؟
لازم است قبل از پاسخ به این سوال به این مسئله اشاره کنم که اصولاً کانال تلگرامی بهعنوان یکی از رسانههای تبلیغاتی در دسترس کسبوکارها و افراد مطرح میشود و در واقع اینطور نیست که الزاما بشود با راهاندازی یک کانال به کسبوکار پرداخت، در واقع کانال تنها مجرایی برای اطلاعرسانی و ارتباط با مخاطب در حوزه کسبوکاری است که گرداننده کانال درصدد مدیریت آن است.
با این توضیح، هر اتفاق و اقدامی که برای اطلاعرسانی وجود کانال و جلب مخاطب به آن کانال موردنظر است، صرفاً با هدف جذب مخاطب و افزایش دامنه و ضریب نفوذ رسانه تبلیغاتی تحت عنوان کانال تلگرامی برای تحقق اهداف کسبوکار اصلی است. لذا صرف عضویت افراد در کانال منجر به تحقق اهداف کسبوکار نشده و تازه در صورت عضویت افراد در کانالهای موردنظر، وظیفه اصلی صاحب کسبوکار و مدیر کانال برای جذاب نگهداشتن کانال (با هدف جلوگیری از ترک کانال توسط مخاطب) و ارائه محتوای لازم و جذاب برای اغنای مخاطب و انتقال پیام تبلیغاتی و ترغیب وی به خرید و تکرار خرید محصول آغاز میشود.
با این توضیحات، کسبوکارها برای جلب و جذب مخاطبان و تبدیل آنها به عضو کانال (برای اهداف آتی) اقدامات متعددی را در پیش میگیرند که شاید رایجترین آنها درج نام کانال (شامل لینک دسترسی کانال) در بدنه محتوای مرتبط با حوزه فعالیت کانال و نشر آن در گروههای مختف تلگرامی است.
در واقع با این روش، محتوایی مرتبط با حوزه فعالیت کانال را بهصورت انبوه در معرض دید افراد متعددی که ترجیحا در گروههای مرتبط حضور دارند، قرار میدهند و درصورتیکه اعضای این گروهها از محتوای پیام موردنظر رضایت داشته باشند، با لمس آدرس کانال مندرج در بدنه پیام، ظرف مدتی بسیار کوتاه (در حد چند ثانیه) به عضویت کانال جدید در میآیند.
درج پیام حاوی مطلب مرتبط با حوزه فعالیت کانال و نیز درج نام و لینک کانال میتواند در کانالهای مختلف تلگرامی رخ دهد. در این خصوص توجه به درج نام و لینک کانال بسیار ضروری است، چرا که مخاطبان امروزی بهخصوص مخاطبان فضای شبکههای اجتماعی مثل تلگرام، تمایلی به خروج از فضای تلگرام برای جستوجوی کانالهای مختلف ندارند و از این رو فاصله بین تمایل مخاطب به عضویت در کانال و عضویت در کانال باید به کمترین حد ممکن برسد که این مهم از طریق درج لینک کانال در بدنه پیام میسر خواهد شد.
نکته دیگر درخصوص شیوههای اطلاعرسانی وجود یک کانال، اطلاعرسانی نسبت به ایجاد و راهاندازی کانال توسط سایر مجاری اطلاعرسانی و رسانهای مورد استفاده کسبوکار است. بهعنوان مثال بسیاری از سایتهای خبری یا سایتهای تخصصی کشور ضمن اطلاعرسانی راهاندازی کانال رسمی تلگرامی، لینک عضویت آن را در صفحه اصلی سایت قرار دادهاند و کاربران این سایتها میتوانند ضمن اطلاع از راهاندازی کانال، با سرعت زیادی به عضویت آن درآیند.
این اطلاعرسانی از طریق سایر شیوههای رسانهای نیز میسر است و هر رسانهای که از سوی کسبوکار مورد استفاده قرار میگیرد، میتواند برای اطلاعرسانی راهاندازی کانال نیز بهکار گرفته شود. یک راه دیگر نسبتا رایج و البته بهشدت غیرحرفهای، راهاندازی کانال و افزودن افراد و مخاطبان بهصورت سرخود توسط مدیر کانال و بدون کسب اجازه از مخاطب و صرفاً با داشتن فهرستی از شماره تلفنهای همراه موجود است.
این اتفاق خواه در ارتباط با دوستان یا مشتریان جاری شرکت رخ دهد و خواه در ارتباط با فهرستی از افراد ناشناخته (و صرفاً بهواسطه در دست داشتن فهرستی از شمارههای تلفن همراه افراد)، نوعی تجاوز به حریم خصوصی افراد محسوب میشود و بیش از اینکه مشتری را به سمت برند و کسبوکار و خرید از آن سوق دهد، وی را در موضع نارضایتی فروبرده و حتی نوعی ضدتبلیغ محسوب میشود.
آیا در این باره طراحی یک شعار یا یک طرح برای تبلیغ کانال میتواند کمککننده باشد؟
همانطور که اشاره کردم، راهاندازی کانال صرفاً با هدف کمک به اطلاعرسانی و انتقال پیامهای موردنظر کسبوکار به مخاطبان صورت میگیرد و در این بین، کانال صرفاً نقش یک وسیله را ایفا میکند. با توجه به اینکه در محیط تلگرام، انتشار محتوای مرتبط با حوزه کسبوکار و البته درج نام و لینک کانال برای جذب مخاطب ضروری است، محتوای پیام اصلی منتشره و در کنارش دعوت به عضویت در کانال باید بهگونهای باشد که ضمن اطلاعرسانی به مخاطب نسبت به موضوعات و حوزهها یا محصولات و برندهایی که در کانال به آنها پرداخته میشود، از جذابیت کافی برای ترغیب وی به عضویت در کانال نیز برخوردار باشد.
این جذابیت میتواند از طریق درج جملههای متنوع و مختلف مرتبط و نیز درج محتوای تصویری و ویدئویی و بعضاً صوتی جذاب برای مخاطبان ایجاد شود.با این حال اجازه بدهید به سبب اهمیت موضوع مجددا روی این نکته تأکید داشته باشم که صرف عضویت افراد در کانال بهعنوان هدف نیست و برای افزایش اثربخشی کانال و اثرگذاری روی مخاطب، باید با درج و ارائه محتوای جذاب وی را به ماندن در کانال ترغیب کرد در غیراینصورت مخاطب حتی در صورت عضویت در کانال، بهراحتی نسبت به ترک کانال اقدام خواهد کرد. از سوی دیگر باید در عین مدیریت تعداد و محتوای پیامهای منتشره در کانال، به نحوی رفتار کرد که مخاطب احساس کند در صورت ترک کانال اطلاعات و فرصتهای مهمی را از دست خواهد داد.
در این راستا به نظر شیوه تبلیغات ویروسی خواهد بود، درنتیجه تبلیغات کانال باید آنقدر جذاب باشد که توسط مخاطبان دست به دست شود، لطفا در این باره نظرتان را بفرمایید؟
درخصوص ویروسی بودن تبلیغات کانال و اهمیت جذابیت محتوای پیامهای معرفی کانال به نکته کاملا درستی اشاره کردید. در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی این یک موضوع کاملا پذیرفته شده است که هیچ مخاطبی به خودی خود تمایل ندارد بهعنوان مبلغ و منتشرکننده یک پیام تبلیغاتی شناخته شود و درصورتیکه پیام فاقد جذابیت کافی باشد، قطعا در سطح گستردهای منتشر نخواهد شد.
بالعکس درصورتیکه محتوا به حد کافی جذاب باشد که مخاطب صرفا بهواسطه جذابیت محتوای اصلی و تمایل به شریک کردن اطرافیان و دوستان خود در مشاهده محتوای موردنظر اقدام به بازنشر آن محتوا کند، خودبهخود اهداف تبلیغات کانال نیز محقق خواهد شد. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که تولید یک محتوای جذاب که بتواند مخاطب را به سمت بازنشر آن سوق دهد، لزوما کار سادهای نیست، بهخصوص وقتی که پای اهداف تجاری و کسبوکاری در میان باشد.
این موضوع درخصوص محتوای فان و گروهها و کانالهای سرگرمی بهمراتب سادهتر است. ازاینرو باید بهطور همزمان با مباحث مربوط به انتشار محتوای پیامها، تاکید و حساسیت زیادی روی محتوای پیامهای تبلیغاتی داشت که بتوانند به حد کافی برای بازنشر توسط مخاطب برانگیزاننده باشند. البته در تهیه این محتواها نیز توجه به ویژگیهای جمعیتشناختی مخاطبان هدف نظیر سن، جنسیت، علایق، ارتباط با محصول و کسبوکار، رفتار در فضای تلگرام و. . . نیز ضروری است.
آیا انتخاب نام کانال در تبلیغات آن تأثیرگذار است؟
قطعا انتخاب نام کانال نیز در جذب مخاطب بسیار حائز اهمیت است. با این حال در ارتباط با اهداف کسبوکاری انتخاب نام کانال باید بهگونهای باشد که گویای محتوای کانال یا ذکر نام برند موردنظر باشد و در عین صمیمانه بودن از حالت رسمی نیز برخوردار باشد تا به دیسیپلین و تصویر برند در ذهن مخاطبان نیز خدشهای وارد نسازد.
آیا در این باره نمونه جالبی را دیدهاید که بهعنوان مثال ذکر کنید؟
یکی از کانالهایی که اخیرا به عضویت آن درآمدهام، کانال مربوط به برند گراد بوده است. البته متأسفانه در عضویت بنده به این کانال همان موردی که اشاره کردم، یعنی عضویت ناخواسته و اضافه شدن به این کانال توسط یکی از دوستان فعال در این حوزه رخ داد، با این حال پیامهای مندرج در این کانال را از سر کنجکاوی و بهواسطه ارتباط حوزه فعالیتم با این موضوعات و مسائل و البته علاقه شخصی خودم به حوزه مد و پوشاک دنبال میکنم.
درخصوص نحوه مدیریت و تولید محتوای این کانال اما احساس میکنم تا حدود زیادی خوب عمل شده، به این معنا که بعضا محتوای مرتبط با نحوه انتخاب پوشش و مسائل مربوط به مد و نیز اطلاعات مربوط به نمایندگان فروش این برند در سطح کشور و... در این کانال اطلاعرسانی میشود و حتی بهصورت مناسبتی، پیامهای تبریک یا تسلیتی درج میشود، مضافا اینکه ضمن عدم اصرار به انتشار محتوای بیش از حد و جلوگیری از دلزدگی مخاطب نسبت به تبلیغات مکرر، رسمیت کانال نیز تا حدود بسیار زیادی حفظ شده و قرار نیست به هر قیمتی و با انتشار هر نوع پیامی، مخاطب را در کانال حفظ کند.
در این بین، شاید بهعنوان یک پیشنهاد، معرفی بیشتر برند گراد از حیث مسائل فنی و درج تصاویری از کارخانه و مثلا شیوه دوخت لباسها، معرفی یکبهیک انواع مختلف لباسهای تولیدی این برند، تصاویر مدلهایی که البسه تولید این برند را به تن کرده اند، تدارک و انتشار چالشی برای تهیه و ارسال تصاویر توسط افرادی که از این برند خرید کردهاند و با پوشیدن البسه این برند از خود بهعنوان یک مدل آماتور یا حتی حرفهای عکس گرفتهاند (که البته بیشتر مخاطبان این چالش را احتمالا جوانان تشکیل خواهند داد)، بتواند بر جذابیت بیشتر محتوای این کانال اضافه کرده و همزمان سبب انتشار ویروسی تبلیغات این کانال نیز بشود.همچنین کانالهای اینچنینی فرصت مناسبی برای اطلاعرسانی جشنوارهها و تخفیفات فصلی و مناسبتی نیز خواهد بود و این کارکرد را میتوان در طراحی محتوای پیامهای منتشره در این کانال نیز در نظر گرفت.