جرج نیمه، مدیر دیجیتال شركت كوریر در اتریش یكی از محققانی است كه گمان میكند مسئله تبلیغات برنامهریزیشده جزو اتفاقات مهمی است كه به خوبی برای صاحبان كمپانیها و مشتریان تبلیغات جا نیفتاده است. او هفته گذشته در كنفرانسی در اروپا دراینباره به دو نكته مهم اشاره كرد:
1 - تبلیغات برنامهریزی شده ترسناك نیست. تازه است، اما ترسناك خیر.
2 - فعالان عرصه کسبوکار به كندی در این مسیر پیش میروند و اگر سرعت خود را با جهان یكی نكنند قطعا بهزودی با مشكل روبهرو خواهند شد.
مصرفكنندگان تبلیغات امروز بین شركتهای فناوری و آژانسهای تبلیغاتی گیر كردهاند و با توجه به رقابتهای زیادی كه وجود دارد، بازار بسیار شلوغ به نظر میرسد. باید گفت كه امروز بازاریابی در دنیای دیجیتال به مسئلهای تبدیل شده است كه همه درباره آن حرف میزنند، تعداد كمی جرات میكنند و به سمت آن میروند و همان تعدادی هم كه آن را انجام میدهند، كار را به درستی به سرانجام نمیرسانند. در این شرایط تبلیغات بومی معمولا طرفداران بیشتری دارد. این تبلیغات سالهاست كه در رسانههای سنتی انجام میشود و تجربه انجام آنها تا سالها بعد هم ادامه خواهد یافت.
جان وانمیكر، صاحب فروشگاههای بزرگ وانمیكر، روزی گفت: «همیشه نیمی از پولی كه صرف تبلیغات میكنم به هدر میرود، اما مشكل من اینجاست كه نمیدانم كدام نیمه از پولم به هدر رفته است.» باید به شما بگویم كه تبلیغات برنامهریزیشده دقیقا همان حركتی است كه میتواند جلوی بروز چنین مشكلاتی را بگیرد و شما و سرمایهتان را نجات دهد.
آنچه خواندید مقاله مارك میلر و ماریل رایسما بود كه در دهم اكتبر 2014 برای كسانی به نگارش درآمد كه از برنامهریزی برای تبلیغات وحشت دارند و گمان میكنند مسئلهای مشكل و وقتگیر است و قطعا آنان را از هدف اصلیشان دور میسازد، اما دیگرانی هم هستند همچون «كتی ریچاردز» كه معتقدند برنامهریزی باعث مرگ خلاقیت در تبلیغات میشود.
او دراینباره میگوید: «خلاقیت، قلب و روح تبلیغات است، اما با وسواس به خرج دادن در این كار و انجام برنامهریزیهای سنگین موجب میشوید خلاقیت از بین برود. در این شرایط شما برند یا تبلیغ خود را در یك فضای برنامهریزیشده الكترونیكی قرار میدهید. زمانی كه شما میخواهید تبلیغ خود را وارد جریان برنامهریزیها كنید مجبور هستید آن را با مدلهای موجود همسان كنید و همین همسانسازی ممكن است از خلاقیت آن كاسته و تبلیغتان را به سمت پیچیدگی ببرد.
شما با تبلیغات برنامهریزیشده در واقع برند خود را وارد فضایی دیجیتال میكنید كه شاید مصرفكنندگان موردنظر شما علاقهای به رفتن به سمت آن نداشته باشند. در گذشته خلاقترین افراد به سراغ كار تبلیغات میرفتند چراكه میتوانستند با استفاده از همه خلاقیت خود بهترین كارها را روی بهترین وسیله تبلیغات یعنی تلویزیون انجام دهند.»
در هرحال تبلیغات برنامهریزی شده كه طی آن همهچیز به تكنولوژی سپرده میشود تا طی یكسری محاسبات ریاضی، برنامهریزی برای چگونگی انتشار تبلیغات صورت بگیرد، هنوز دچار كشمكش است و گروهی آن را به كلی رد میكنند و عدهای دیگر هم معتقدند تنها راه برای جلوگیری از اتلاف هزینههاست.