تابلوهای تبلیغاتی سهوجهی گردان از آن دسته رسانههایی هستند که در بدو آمدنشان به داخل کشور مدتی مورد توجه بسیاری از عابران قرار گرفتند. این رسانههای جدید با ورودشان به کشور دریچه تازهای را به روی صنعت تبلیغات کشور باز کردند.
کارشناسان بر این باورند که در انتخاب پیام و طرح تبلیغاتی هر وجه این رسانه باید هماهنگی وجود داشته باشد تا بینندگان با آن بتوانند با تکمیل تصویر و پیام هر سه وجه در ذهنشان، متوجه پیام کلی تبلیغ شوند. با این حال در کشور ما بهندرت از قابلیتهای این رسانه استفاده میشود و طرحهای تبلیغاتی به نمایش درآمده در این تابلوهای چندوجهی، تفاوت چندانی با تابلوهای معمولی ندارند. شرکتهای ایرانی خیال میکنند وقتی یک رسانه را با خرید یا اجاره به خدمت خود درمیآورند، میتوانند به هر شکلی که دوست دارند از آن استفاده کنند.
گاهی آنقدر طرح آگهیهای استفاده شده در این رسانه پراکنده است که مخاطبان با دیدن آن دچار سردرگمی میشوند. درواقع شرکتها با این رویکرد کاربرد اصلی این رسانه را تغییر داده و قابلیتهای فراوان آن را نادیده میگیرند و به محتوای کار خود نیز ضربه میزنند.
دعوت به دیدن فیلم توسط یک محصول
یکی از این تابلوهای سهوجهی گردان در میدان هفتتیر تهران نصب شده است؛ میدانی که روزانه شاید دهها هزار عابر سواره یا پیاده از مقابل آن عبور کنند. چندی است تابلوی چندوجهی این میدان را شرکت الجی به خدمت خود درآورده است.
این شرکت در هر وجه این تابلو یکی از محصولات خود را تبلیغ کرده و تابلو با چرخش آرام خود هر ثانیه یک آگهی را به نمایش میگذارد. الجی در یک وجه تلویزیون منحنی خود را تبلیغ کرده و در وجهی دیگر گوشی G3 خود را به نمایش گذاشته است. در وجه سوم این تابلو هم شرکت علاوه بر تبلیغ یخچال بنتلی خود مخاطبان را به دیدن یک فیلم سینمایی دعوت کرده است.
حمایت از ساخت یک فیلم توسط شرکتهای خصوصی شیوه تازهای نیست و معمولا این روزها دربازار ایران نیز داغ شده است. شرکتها در راستای فعالیتهای تبلیغاتی خود از ساخت یک فیلم حمایت و بعد از طریق رسانههای مختلف مخاطبان را به تماشای آن دعوت میکنند و از این طریق نیز به همگان اعلام میکنند که این فعالیت را انجام دادهاند.
اما این بار شرکت الجی مستقیما این کار را نکرده و یکی از محصولات این شرکت یعنی یخچال بنتلی عابران را به دیدن فیلم دعوت میکند. فیلم مورد نظر آتشبس است که دراین آگهی مخاطب با این عبارت به تماشای آن دعوت شده است: «یخچال بنتلی الجی شما را به آتشبس دعوت میکند.» استفاده خلاقانه از دو واژه یخچال و آتشبس در کنار هم که تداعیگر دو مفهوم متضاد هستند، ابتکار عملی است که کار شرکت را از سایر کارهای مشابه متمایز میکند.
با این حال قرار گرفتن این شعار خوب در یکی از وجوه تابلوی سهوجهی و در کنار تبلیغ گوشی و تلویزیون منحنی باعث شده شعار آنطور که باید دیده نشود. کاش شرکتها رسانههای مورد نظر خود را با دقت بیشتری انتخاب کنند و همه پیشنهادهای شرکتهای رسانهدار را چشموگوشبسته نپذیرند.