با توجه به تغییر ایجاد شده در سبک زندگی شهری ما بهویژه در یک دهه گذشته با کوچکتر شدن فضای زندگی شهرنشینان، کسب وکار تالارهای پذیرایی همواره روبه رشد و رونق بوده، بهصورتی که هر روز شاهد افزایش آنها در سطح شهر هستیم. «فرصت امروز» گفتوگویی کوتاه با خسرو ابراهیمی، رییس اتحادیه تالارهای پذیرایی تهران داشته تا برایتان از خصوصیات این واحدهای صنفی بگوید.
خسرو ابراهیمی، در آغاز سخنان خود به اهمیت و خصوصیات شخصیتی صاحبان تالارها اشاره میکند و میگوید: همانطور که میدانید تالارهای پذیرایی مجموعههایی هستند که برای خدماترسانی به شهروندان در مجالس مختلف ایجاد شدهاند. بنابراین بهنوعی میتوان گفت شخصیت صاحبان تالارها بیانگر شخصیت متقاضیان دریافت خدماتشان است؛ از این رو صاحبان تالارها بهگونهای برنامهریزی میکنند که دقیقا با ارائه خدمات کیفی و مناسب خود نمایانگر شخصیت افرادی باشند که از در تالار وارد میشوند، پس دور از ذهن نیست که بگوییم تالارهای پذیرایی سهامداران معنوی و اخلاقی جامعه هستند.
ابراهیمی در ادامه میافزاید: همین مهم باعث شده تا شخصیتها و فرهنگهای متفاوتی بهعنوان متقاضی در دفتر تالارها حاضر باشند و صاحبان این تالارها باید با در نظر گرفتن شئونات کسبوکاری خود برمبنای گذشت، فعالیت صنفی خود را پایهگذاری کنند که خوشبختانه تا امروز واحدهای صنفی مجاز اینگونه عمل کرده و با در نظر گرفتن این امر به خدماترسانی مشغول شدهاند. این درحالی است که خصوصیت اکثر این مدیران هیاتی بودن آنهاست چون اگر این خصوصیت را نداشته باشند واقعا نمیتوانند با گروههای مختلف از متقاضیان وارد تعامل شوند و خدماترسانی کنند.
امروز نخری؛ فردا میفروشیم؟!
رییس اتحادیه تالارهای پذیرایی در ادامه به اهمیت برخورد و خدماترسانی واحدهای صنفی در این زمینه تاکید دارد و میگوید: در صنف تالارداری هرگز نمیتوانیم مانند صنوف دیگر اینگونه تصور کنیم که اگر کالایمان را کسی نخرید خوب فردا با قیمتی بالاتر خواهیم فروخت چون واحدهای صنفی یاد شده در واقع روزشان را میفروشند و هر روزی که مراسمی نداشته باشند، در واقع برایشان زیان است چون هزینههای ثابت و مشخصی شامل حالشان خواهد بود.
وی در ادامه میافزاید: درست به همین دلیل است که صاحبان تالارها با تمام توان خود سعی در جلب رضایت متقاضیان خدماتشان دارند و با توجه به همین حساسیت برنامهریزی کرده و پرسنل خود را آموزش دادهاند چون اگر امکان ایجاد ارتباط با مخاطبان خود را نداشته باشند و نتوانند نظر آنها را جلب کنند واقعا در همان یک یا دو مراسم ابتدایی باید به فکر تغییر شغل خود باشند. به عقیده این مقام صنفی تمامی صاحبان تالارها روز خود را با صلوات و دعا آغاز میکنند و پس از برگزاری مراسم در تالار معمولا نماز شکر به جای میآورند چون توانستهاند گروهی را راضی از واحد صنفی خود به خانه روانه کنند حالا چه مراسم عروسی باشد و چه عزا؛ به هر حال همه مراجعهکنندگان به این واحدهای صنفی به دنبال حفظ آبروی خود بودهاند پس وقتی راضی از تالار خارج میشوند صاحبان این واحدهای صنفی نیز خوشحال از خدمات خود یگانه هستی را برای ادامه راهشان شکر میکنند.
همواره به فکر جلوگیری از اسراف هستیم
رییس اتحادیه تالارهای پذیرایی تهران درباره تجملگرایی در برخی تالارها نیز به «فرصت امروز» میگوید: شاید در نگاه اول تالارهای پذیرایی محلی برای تجملگرایی باشند و در برخی تصورات اشتباه، مردم برای بهتر جلوهدادن آبروی خانوادگی خود به رنگین بودن سفره این تالارها یا برخی خدمات فکر کنند اما واقعا این موضوع بهخصوص در چند سال گذشته رنگ و بوی خود را از دست داده چون تمام مباشران و صاحبان تالارها یا مدیران اجرایی در این واحدهای صنفی با ارائه تمام خدمات واحد صنفی خود به متقاضیان سعی در جلب نظر آنها به اهمیت صرفهجویی در هزینهها دارند چون واقعا این افراد (مدیران) هرگز به دنبال کسب منافع غیراصولی خود از عزا و شادی مردم نیستند بلکه خود را بهنوعی همراه و همسو با منافع متقاضیان میدانند، پس سعی در جلوگیری از اسراف میکنند هرچند تصمیمگیری نهایی با متقاضیان است.
ابراهیمی در پایان بهعنوان مهمترین توصیه به متقاضیان دریافت خدمات از واحدهای صنفی یاد شده، میگوید: هرگز بدون قرارداد رسمی نسبت به انتخاب تالارها اقدام نکنید و از یاد نبرید در واحدهای صنفی مجاز و دارای پروانه کسب وکار برای برگزاری مراسم خود به دنبال خدمات مناسب باشید چون اتحادیه تنها پاسخگوی واحدهای صنفی تایید شده خود است و درباره واحدهای غیرمجاز و تایید نشده نمیتواند به هموطنان خدماترسانی کند.