فروشگاههای زنجیرهای بازارهای خردهفروشی هستند که اغلب از طریق به اشتراک گذاشتن یک نام تجاری و با استفاده از مدیریت مرکزی، کسبوکار خود را راه میاندازند و معمولا روشهای تجاری و شیوههای مدیریتی آنها مطابق با استانداردهای کسبوکار جهانی است. امروزه این فروشگاههای بزرگ در جهان کاملا شناخته شده هستند و یکی از کسبوکارهای موفق جهانی به شمار میروند. در اینجا قصد داریم به تاریخچه شکلگیری این صنعت و روند رشد آن در ایالت متحده آمریکا بپردازیم که در حال حاضر با داشتن فروشگاههای معروفی مانند والمارت، سهمی عمده در تجارت جهانی این خردهفروشیها ایفا میکند و یکی از بزرگترین بازارهای خردهفروشی زنجیرهای در جهان به شمار میرود.
فروشگاههای زنجیرهای؛ مکانی برای خرید یکجا
کسبوکارهای زنجیرهای برای تصرف جهان آمدهاند. امروزه در بسیاری از نقاط جهان، خصوصا کلانشهرها فروشگاههای زنجیرهای یکی از مهمترین مراکز خرید مردم به شمار میروند و مردم بسیاری از مایحتاج اصلی خود را در این مراکز خرید پیدا میکنند.پدیدار شدن فرهنگ خرید عمده، در سالهای اخیر باعث شده است که بسیاری از مایحتاج زندگی یک خانوار بهصورت ماهانه یا هفتگی از طریق سبدهای خرید این فروشگاههای زنجیرهای حاصل شود؛ اگرچه هنوز هم مردم از سوپرمارکتها خرید میکنند، اما خرید عمده و یکجای آنها بیشتر در این مراکز بزرگ انجام میشود.
وفور طیف عظیمی از مایحتاج زندگی در این خردهفروشیها، بسیاری از محصولات مورد نیاز را در دسترس عموم قرار داده و انسان با گذراندن ساعاتی از وقت خود در این فروشگاهها که عموما دارای چندین طبقه و بخش هستند، میتواند بسیاری از کالاهای مورد نیاز خود را بهصورت یکجا ببیند و خرید کند.
تاریخچه فروشگاهای زنجیرهای
فروشگاههای زنجیرهای تقریبا تا قبل از قرن بیستم ناشناخته بودند، در سال 1903 انجمن ملی خردهفروشی خواروبار در آمریکا، بحث خریدوفروش محصولات خواروبار را بهصورت عمده مطرح کرد و طی چند سال بعد، بازار معاملات فردی کمرنگتر و بحث عمدهفروشی جدیتر دنبال شد. این موضوع که یک بقال با داشتن 100فروشگاه میتواند محصول خود را ارزانتر از یک بقال که تنها یک فروشگاه دارد، بفروشد تقریبا به یکی از بحثهای مهم اقتصادی آن زمان تبدیل شده بود که البته در میان تجار کوچک مخالفان فراوانی داشت.
بههرحال فروشگاههای زنجیرهای از دهه 1920 کار خود را بهصورت جدی در آمریکا آغاز کردند و در دهه 1930 به یک موقعیت ثابت دست یافتند. فرشگاههایی مانند کمپانی چای (A&P)، وولورث و فروشگاه سیگار بهعنوان برخی از خردهفروشیهای مهم در آمریکا شناخته شدند. جالب است که رونق این کسبوکار در همان سالهای آغازین خود، شروع شده بود. طبق آمارهای ارائه شده، در سال 1929 تعداد فروشندگان در این فروشگاهها 1.4میلیون نفر بود که این تعداد تا سال 1948 به 1.7میلیون نفر رسید و در همین دوره تعداد این خردهفروشیها تقریبا به دو برابر رسید.
آمریکا؛ بزرگترین بازار برای زنجیره خردهفروشیها
در حال حاضر آمریکا با داشتن چیزی بیش از 12000 فروشگاه زنجیرهای و با درآمد سالانه بالغ بر 700میلیون دلار، یکی از مهمترین مناطق اقتصادی جهان در زمینه بازار فروشگاههای زنجیرهای است. امروزه از 250 کمپانی خردهفروشی موجود در جهان، 33درصد در ایالاتمتحده آمریکا وجود دارد و بر این اساس آمریکا بهعنوان بزرگترین بازار فروشگاهها و خردهفروشیهای زنجیرهای در جهان محسوب میشود که خصوصا در سالهای اخیر با گسترش خردهفروشیهای خود به دیگر نقاط جهان، سعی در تسلط هر چه بیشتر در بازار خردهفروشی زنجیرهای جهان دارد.
والمارت؛ یک نمونه موفق
والمارت، بزرگترین فروشگاه زنجیرهای جهان، یک شرکت چند ملیتی فروش در آمریکاست که در سال 1962 توسط سام والتون تاسیس شد. این شرکت زنجیرهای در حال حاضر 11.500فروشگاه در 28کشور جهان دارد و تقریبا 260میلیون مشتری را در فروشگاههای خود حفظ کرده است. جالب است بدانید در سال 2015، فروش خالص این کمپانی بزرگ484.4میلیارد دلار برآورد شده است، همچنین والمارت حدود 2.2میلیون همکار را در سراسر جهان استخدام کرده که تنها 1.4میلیون نفر از این تعداد در آمریکا هستند.
وسیعترین فروشگاهای خردهفروشی جهان
اگرچه فروشگاه میسی در نیویورک، کماکان وسیعترین فروشگاه خردهفروشی در جهان است، اما طی سالهای اخیر بازار فروشگاههای خردهفروشی در جهان پیشرفت چشمگیری داشته است، در سال 2009 فروشگاه شینسهگائه در شهر بوسان کره جنوبی بهعنوان یکی از بزرگترین خردهفروشیهای جهان شناخته شد. این فروشگاه با داشتن مساحت 3.163میلیون مترمربع، وسیعترین خردهفروشی محسوب شد که از فروشگاه میسی نیز یک میلیون متر مربع بیشتر مساحت دارد.