قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نمایندگان بویینگ از عدم ارائه خدمات به ایرلاینهای ایرانی در گذشته عذرخواهی کردند، گفت: با پول نقد وارد معامله با بویینگ نمیشویم و سیاست دولت همان خرید عمده هواپیما بهصورت اجاره به شرط تملیک و توزیع آن بین ایرلاینهای داخلی است.
اصغر فخریه کاشان در گفت وگو با ایلنا با بیان اینکه در مراحل اولیه در مذاکرات با شرکت هواپیماساز بویینگ هستیم، اظهار داشت: مدیران شرکتهای هواپیمایی هم در این مذاکرات گلایههای خود مبنی اینکه بویینگ در گذشته پس از فروش هواپیما خدمات پس از فروش و گارانتی هواپیما را به ایرلاینهای ایرانی ارائه نکرد و به تعهدات خود عمل نکرد را مطرح کردند و نمایندگان بویینگ هم بابت این عملکرد از ایرلاینهای ایرانی عذرخواهی کردند و گفتند که ما مجبور به اجرای دستورات دولتی هستیم و محدودیتهای بانکی وجود داشت و به این دلایل نمیتوانستیم این خدمات را ارائه دهیم.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرار بر این است که در سه هفته آینده طرفهای ایرانی نیازهای خود را به بویینگ اطلاع دهد، ادامه داد: برنامه این است که بویینگ هم برآورد خود را از نیازهای ایرانی اعلام کند و این اطلاعات مبادله شود و بدانیم به چه تعداد هواپیما و از چه تایپ و مدلی نیاز داریم و در بخش تعمیرات و تعویض قطعه و موتور چه نیازهایی خواهیم داشت.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا ایرلاینها مشکل صورت وضعیت مالی برای ورود به مذاکرات خرید هواپیما با بویینگ ندارند، گفت: شرکتهای هواپیمایی در مذاکره با ایرباس جلو نیامدند اما به این معنی نبوده که نتوانستند وارد مذاکرات شوند. سیاست دولت این بود که معاملات هواپیما را بهصورت عمده انجام دهد و بعد بین ایرلاینها توزیع کند و این سیاست در مذاکره با بویینگ تغییر نکرده است.
وی با بیان اینکه خرید هواپیما در همه جای دنیا بهصورت اجاره به شرط تملیک است و این گونه نیست که با پول نقد بخواهیم هواپیما بخریم، ادامه داد: مشکلاتی هم در روند خرید هواپیما وجود دارد که آن هم این است که ایرلاینهای ایرانی شرکتهای کوچکی هستند و وضعیت مالی و اقتصادی بدی دارند اما باید با همین ضعفها بتوانیم ناوگان خود را نوسازی و به قوت تبدیل کنیم.
فخریه کاشان در پاسخ به این سوال که آیا بویینگ فاینانس معامله فروش هواپیما به ایران را میپذیرد، گفت: آمریکاییها نمیتوانند فاینانس کنند اما اگر قرار باشد ایران از بویینگ خرید داشته باشد شرط ما این است که بویینگ هم مانند ایرباس یک شرکت لیزینگکننده به ایرلاینهای ایرانی معرفی کند وگرنه قرار نیست به شرکتی بابت خرید هواپیما پول نقد بدهیم.