صنعت آلومینیوم به دلیل اهمیت فراوان جزو صنایع مهم و استراتژیک در هر کشوری محسوب میشود به طوری که امروز شاهد سرمایهگذاریهای کشورهای حاشیه خلیج فارس برای توسعه این صنعت هستیم. متاسفانه با وجود اینکه کارخانه آلومینیوم ایران در 40 سال گذشته بهعنوان نخستین کارخانه تولید آلومینیوم در خاورمیانه بوده است، اما امروز تولیدات آلومینیوم ما در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن ندارد. البته برخی فعالان این حوزه عدمتوجه مناسب از سوی دولت را دلیلی بر ناکامی این صنعت میدانند، اما نباید از کنار برخی مسائل بهوجود آمده برای کشور بیاهمیت گذر کرد. بهعنوان مثال وضع تحریمها علیه ایران باعث شد تولیدکنندگان صنایع مختلف برای تامین مواد اولیه خود و فروش محصولات تولیدی با مشکل مواجه شوند. یکی از صنایعی که تحتتاثیر مستقیم تحریمها قرار گرفت صنعت آلومینیوم بود اما با اینحال در برخی موقعیتها نبود زیرساختهای لازم و نبود عزم راسخ در بین مدیران این صنعت باعث این عقب افتادگی شد. معدن بوکسیت گینه نمونهای از این موضوع است. معدنی که نزدیک به 23سال پیش باعقد قرارداد میان گینه و ایران به اجاره 99ساله ایران درآمد. البته با توجه به اظهارات مسئولان مرتبط با این بخش در صورتی که در 23 سال اول ایران نتواند برداشت مناسبی از این معدن داشته باشد این قرارداد فسخ میشود. 25سال ابتدایی این قرارداد رو به پایان است و متاسفانه تا امروز ایران نتوانسته است بهرهبرداری موثری از این معدن داشته باشد به همین دلیل ممکن است این معدن به سرمایهگذار دیگری واگذار شود. با توسعه صنعت آلومینیوم در حاشیه خلیجفارس، سرمایهگذاری این کشورها در گینه به جهت بهرهبرداری از معادن بوکسیت بسیار افزایش یافته است. طی این سالها به دلیل نبود سرمایهگذار مناسب و نبود زیرساختهای اصلی این معدن بلااستفاده مانده بود، اما امروز سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایعمعدنی ایران (ایمیدرو) در حال پیگیری برای بازپسگیری مجدد این مناطق است.
موضوع مهم در این میان انتقال سرمایهگذار به گینه است. فعالان صنعت آلومینیوم در این سالها ضعیف بودن سیستم حمل و نقل را علت اصلی در عدم بهرهبرداری از این معدن میدانند زیرا این معدن فاصله زیادی تا بنادر دارد و باید برای انتقال بوکسیت هزینه زیادی صرف شود. با اینحال سایر کشورهای دیگر با نادیده گرفتن موضوع مسافت با ایجاد زیرساختهای لازم و انتقال بوکسیت با لوله به بنادر از ماده معدنی موجود برای توسعه صنعت آلومینیوم خود استفاده میکنند.
برخی کارشناسان و فعالان حوزه آلومینیوم معتقدند احداث کارخانه تولید آلومینیوم در کنار این معدن توجیه اقتصادی بیشتری به همراه دارد. اگر بتوانیم زیرساختهای اصلی برای احداث کارخانه را در آن منطقه درکنار سرمایه موردنیاز فراهم کنیم بدونشک اجرای چنین طرحی به نفع صنعت آلومینیوم کشور خواهد بود. احداث کارخانه ساخت آلومینیوم در کنار معدن بوکیست مسلما سود اقتصادی بیشتری به همراه دارد، زیرا در صورت اجرای این طرح هزینه حملونقل بسیار کاهش خواهد یافت. متاسفانه امروز بیشترین هزینهها در بخش معدن در حوزه حملونقل رخ میدهد، اما نکته مهم در این موضوع حضور سرمایهگذاران برای احداث کارخانه است.
در ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اشتیاق سرمایهگذاران برای حضور در بخش معدن نسبت به گذشته چندین برابر شده بود، اما با گذشت زمان و نامشخص بودن برخی قوانین سرمایهگذاران به آرامی صحنه را ترک و برخی طرحها را نیمهکاره رها کردند. با اینحال اگر معدن گینه مجدد در اختیار ایران قرار بگیرد موضوع پیش رو حضور سرمایهگذار خواهد بود.
با توجه به اینکه اجرای این طرح به سرمایه زیادی نیاز دارد بهتر است بخش خصوصی در آن وارد شود. بدونشک بخشخصوصی نیز قبل از ورود به این طرح منافع اقتصادی را بررسی میکند و تنها در صورت به صرفه بودن در سرمایهگذاری آن شرکت میکنند، اما متاسفانه دستوپاگیر بودن قوانین و وضع تعرفههای گوناگون برای فعالیتهای معدنی میتواند موجب از دست رفتن موقعیتهای سرمایهگذاری باشد، درحالیکه امروز صنایع مختلف معدنی از جمله صنعت آلومینیوم تشنه سرمایهگذاری است تا بتواند بار دیگر با استفاده از تمام ظرفیتهای خود قدرت تولید آلومینیوم در منطقه را به دست بگیرد.