نخستین قرارداد مشارکت قطعه سازان ایرانی با فورسیا فرانسوی، (ششمین قطعه ساز بزرگ دنیا) به امضا رسید تا بالاخره زنجیره تامین خودروسازان نیز پس از نزدیک به یک سال از اجرایی شدن برجام، پای امضای قرارداد با شرکای خارجی بنشینند.
قطعه سازان ایرانی به دلیل آنکه عمدتا در بخش خصوصی اقتصاد دولتی ایران پا گرفته اند، فارغ از تعارفات دولتی ها و با قدرت بیشتری در طول همه سال های تحریم، تلاش کرده اند که رابطه خود را با شرکای خارجی شان حفظ کنند. در این بخش از صنعت خودروی ایران گرچه سایه تحریم ها سنگینی کرده اما دست کم از قهر شرکا خبری نبوده است.
پس از به نتیجه رسیدن توافق هسته ای ایران با کشورهای 1+5 و با اجرایی شدن برجام، همزمان با تلاش خودروسازان برای برقراری ارتباط با خودروسازان خارجی، قطعه سازان ایرانی نیز فعالیت های خود را برای توسعه زنجیره تامین ادامه دادند.
در این میان چندین تفاهم نامه در حاشیه سومین همایش بین المللی خودروی ایران به امضا رسید، اما هیچ کدام از این تفاهم نامه ها به شکل قراردادی جدی عملی نشد. اما روز گذشته بالاخره در آستانه یک سالگی برجام، نخستین قرارداد قطعه سازان ایرانی با ششمین قطعه ساز بزرگ دنیا به امضا رسید.
حمیدرضـــا صمـــدی، مدیرعامل شرکت اورند پیشرو، درباره جزییات این قرارداد به «فرصت امروز» می گوید: «این قرارداد میان کنسرسیوم کروز و اورند پیشرو و فورسیا شکل گرفته و قرار است در قالب آن قطعات اگزاست خودرو، کاتالیست، خروجی اگزوز گرم و مسیر اگزوز با تكنولوژی روز دنیا به تولید برسد. سرمایه گذاری انجام شده در این قرارداد حدود ٣٠میلیون یورو برای تولید سیستم اگزاست 500هزار دستگاه خودرو است.»
به گفته او بازار هدف تولیدات حاصل از این قرارداد در ابتدا خودروهای قرارداد جدید پژو و رنو و به دنبال آن کلیه خودروسازان کشور خواهد بود.
راه توسعه قطعه سازی باز می شود
فورسیا امروز با دارا بودن مراکز متعدد در 34 کشور جهان، تبدیل به یکی از مهره های اصلی صنعت خودروسازی جهان شده است. این شرکت گرچه پیش از این سابقه همکاری با قطعه سازان ایرانی را در تولید تجهیزات جانبی خودرو داشته است، اما این بار به صورت جدی تر و اساسی تری پا به عرصه همکاری با قطعه سازان ایرانی گذاشته تا همزمان با متولد شدن محصولات جدید از دل جوینت ونچرهای خودرویی، پای تکنولوژی های تازه نیز به زنجیره تامین ایرانی ها باز شود.
حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو، در گفت وگو با «فرصت امروز» درباره اهمیت این قرارداد بیان می کند: «اگر به دنبال آن باشیم كه صنعت خودروسازی را به مسیر توسعه هدایت كنیم قطعا توسعه در قطعه سازی یكی از زیرساخت های مهم در این مسیر خواهد بود. البته قطعه سازان باید به این موضوع توجه داشته باشند كه بهتر است به صورت مستقل و بدون وابستگی به خودروسازی كشور مسیر ورود خود را به بازارهای جهانی باز كنند، این یعنی آنكه هر ائتلافی كه در صنعت قطعه سازی رخ می دهد باید منجر به صدور بخشی از تولیدات قطعه سازان به بازارهای جهانی شود.صادراتی كه با هدف راهیابی به خطوط تولید خودروسازان بزرگ و صاحبان برند هدفگذاری شود. مشاركت بخشی از صنعت قطعه سازی ایران با شركت فورسیا قطعا خبر خوشایندی است به شرط آنكه در این مشاركت قطعه ساز ایران به دنبال هدف ورود سرمایه به جهت دستیابی به تكنولوژی ساخت از طریق نوسازی خطوط تولید و نیز دانش فنی به جهت فراهم کردن بستر تولید قطعات پیچیده و اصلی باشد.»
او می افزاید: «بنابراین به نظر می رسد مهم ترین هدف صنعت قطعه سازی ایران بعد از پیگیری ایجاد مشاركت و جذب سرمایه خارجی باید روی این موضوع معطوف شود كه انتخاب قطعات مورد مشاركت به درستی صورت پذیرد به طوری كه این انتخاب از مجموعه قطعات اصلی نیازمند دانش فنی بالا و تكنولوژی ساخت مدرن است.»
ارتباط با نویسنده: dadashloo@gmail.com