آیا میدانستید بهرهوری فروش Sales Productivity چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟ بهرهوری فروش به معنای به حداکثر رساندن فروش و حداقل کردن مخارج (مانند هزینه، تلاش و زمان) است. براساس قاعده پارتو یا اصل پارتو (20/80) تنها 20درصد اعضای تیم فروشندگان سازمان بهترین و مؤثرترین عملکرد را داشته و غالبا به اهداف فروش تعیینشده دستیافته و گاهی آن را پشتسر میگذارند. اغلب اوقات، بهینه کردن بهرهوری فروش فقط با سادهسازی جریان فروش یا حذف فرآیندههای غیرضروری فروش صورت میپذیرد.
یکی از فعالیتها در جهت بهرهوری فروش ایجاد هماهنگی و تعادل بین بازاریابی و فروش است. غالبا در شرکتهایی که در بازار B2B فعالیت دارند و واحدهای بازاریابی و فروش آنان در قالب یک واحد عمل میکنند، دارای مشکلات متعددی هستند. فقدان ارتباطات مناسب بین بخش فروش و بازاریابی، سبب ایجاد برنامه ضعیف، از دست رفتن فرصتها و کاهش درآمد محصول یا خدمت به جای ارزشآفرینی است.
براساس تحقیقات ایجاد تعادل بین شاخصها و اهداف مشترک بازاریابی و فروش، موجب افزایش 25درصدی در نتایج فروش و افزایش 15درصدی در نرخ موفقیت مذاکره فروش و نیز افزایش نرخ رشد شرکت میشود. تمام این آمارها بر نیاز سازمان به همکاری و همیاری بین واحدهای بازاریابی و فروش تاکید میکنند.