در حالی که طی قریب به سه هفته از جولان ویروس کرونا در کشور میگذرد ضریب نفوذ این ویروس سراسر کشور را فراگرفته است با شیوع این ویروس عرضه محصولات بهداشتی و ضدعفونیکننده و ماسک و دیگر مایحتاج هم برای مردم و هم برای کادر درمانی در شرایط مناسبی قرار ندارد.
در این مدت جامعه علاوه بر رنج بیماری و بیمارداری رنج این موضوع هم را هم داشت که تامین مایحتاج پیشگیری و مراقبتی موردنیاز چگونه تامین شود. در کنار این مشکلات عدم همکاری بخشی از افراد ناآگاه جامعه در این شرایط بر مشکلات افزود و بر تسریع گسترش این بیماری دامن زد؛ در حالی که متولیان سلامت، افراد جامعه را از هرگونه تردد غیرضرور نهی میکنند؛ برخی افراد و خانوادهها بار و بندیل سفر را بسته و راهی جادهها شدهاند که آثار این اقدام در جهش حرکت این ویروس در کل کشور تاثیر گذاشت.
واقعیت امر این است که شرایط جاری جامعه مجموعهای است از عدم مدیریت و هدایت صحیح بیماری و بیمار از یک طرف و عدم همکاری برخی از مردم و افراد موثر در زنجیره تولید تا مصرف. به عنوان نمونه ذکر چند نکته ضروری است. طی قریب به دو سه ماه از شیوع کرونا در چین متولیان موضوع سلامت میتواند به این فکر بیفتند که برای سلامت جامعه و پیشگیری از وقوع بیماری پیشبینیهای لازم هم در حوزه مراقبتی و کنترل و هم در حوزه امکانات و تجهیزات صورت پذیرد. پیشبینی در حوزه استفاده از دستاوردهای کشور چین در مبارزه پیشگیرانه از شیوع بیماری، از طریق اعزام گروهی تحقیقی و کارشناسی به منظور شناسایی ابعاد مختلف نفوذپذیری این ویروس و رفتارهای لازم برای مقابله با آن همچنین اخذ دستاوردها و تجارب چین در فرآیند مبارزه که توجه به این امر میتوانست زمینه حداکثری برای پیشبینی و ممانعت از نفوذپذیری آن و راهکارهای مقابله آن را برای مردم و کادر درمانی کشور را به همراه داشته باشد. طی این مدت این فرصت وجود داشت تا تمهیدات مناسبی در تهیه و تامین مواد بهداشتی و ضدعفونیکننده و ماسکهای پیشگیریکننده از طریق ظرفیت بالای تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان این محصولات برای تولید و در صورت نیاز واردات به شکل مناسبی انجام شود تا نیازهای کشور در شرایط حاد بتواند از این ذخایر استفاده کند. موضوعی که تجربه آن در کشور در شرایط تحریمی پیرامون کالاهای اساسی به شکل نسبتاً موفقی توسط وزارت صمت انجام شده است.
با توجه به اینکه وزارت محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی اصلی مدیریت تامین، توزیع و نظارت بر محصولات بهداشتی، ضدعفونیکنندهها محسوب میشود شایسته بود تا اقداماتی را به منظور و مدیریت بازار و کنترل عرضه این محصولات از طریق زنجیره منسجم توزیع و از طریق استفاده از راهکارهای عملی در بهرهمندی متناسب از این محصولات برای همه افراد جامعه انجام میگردید؛ مقولهای که بنابر شواهد موجود علی رغم تولید محصولات بهداشتی و ضدعفونیکننده نابسامانی از زنجیره توزیع تا مصرف موجب احساس کمبود در بازارهای رسمی شده است. با توجه به اطلاعات منتشره در منابع رسمی کشور، بضاعت شبکه تولید برای تامین نیازهای کشور با توجه به مجاهدت های تولیدکنندگان و فعالیت آنها در سه شیفت تا حدودی وجود دارد و احتمالا آنها میتوانند نیازهای کشور را تامین کنند بنابراین پیشنهاد میشود وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار که تجارب مناسبی در این حوزه دارند در موضوع ورود جدی داشته باشند. در حوزه نظارت و کنترل شبکه توزیع تا مصرف نیز نهادهایی مانند سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و سازمانهای صنفی با داشتن قریب به 10هزار بازرس و ناظر از توانمندی مناسبی برای نظارت و کنترل بازار برخوردار هستند و تفویض امور به این¬ حوزهها تا حدودی میتواند¬ زمینه امنیت این بازار را فراهم نماید.
در زمینه برخورد با متخلفان با توجه به موضعگیری قاطع رئیس محترم دستگاه قضا در برخورد با متخلفان این عرصه، مشخص است که هرگونه فرصتطلبی در این حوزه تنها مشمول تخلفات رایج صنفی نشده و برای مجرمان و قانونشکنان مجازات های شدیدی تا حد افساد فی-الارض نیز در نظر گرفته شده است بنابراین ضمن تقدیر از قوه قضائیه و انجام برخوردهای بازدارنده هزینه وقوع تخلف به حدی بالا خواهد رفت تا بستر انجام اقدامات مجرمانه و تعدی به سلامت جامعه از فرصتطلبان سلب شود.
باید به این نکته هم توجه شود که با توجه به شیوع این بیماری در کشورهای همسایه جذابیتهای زیادی برای قاچاق این قبیل کالاها مشاهده میشود. بدینوسیله از همه دستاندرکاران امر مبارزه با قاچاق خصوصاً نیروی انتظامی، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی تقاضا میشود به منظور صیانت از سلامت جامعه همچنین جلوگیری از هدررفت منابع کشور، نسبت به جلوگیری از خروج و قاچاق این محصولات دقت نظر کافی را معمول نمایند، چراکه مطابق اطلاعات واصله کامیونها و کانتینرهایی با پوشش حمل مواد غذایی، میوه و... با جاسازی مواد بهداشتی و ضدعفونی قصد خروج از کشور را داشتهاند که شناسایی و کشف شدهاند.
با عنایت به مطالب پیشگفته پیشنهاد میشود که با توجه به عدم امکان وزارت بهداشت در مدیریت شبکه توزیع و کنترل بازار این محصولات به نظر میرسد در شرایط فعلی و با توجه به حجم فعالیتهای این وزارتخانه، کلیه وظایف مرتبط با کنترل و مدیریت بازار از این وزارتخانه منفک و در شرح وظایف وزارت صمت و حوزههای ذیربط قرار گیرد تا وزارت بهداشت بتواند با فراغ بال به انجام وظایف مبارزه با بیماری و سلامت جامعه بپردازد. در اینجا لازم است از مجاهدتها و رشادتهای کلیه پزشکان، پرستاران و کادر درمانی همه بیمارستانهای کشور که علی رغم همه مشکلات و کمبودها با تلاش شبانهروزی و گذشت و ایثار از جان خود تلاش دارند تا به درمان و مراقبت از بیماران و مردم بپردازند تقدیر و تشکر ویژه به عمل آورده شود و این قشر شریف و فداکار بدانند که خاطره این مجاهدتها و رشادتها که یادآور مجاهدتهای شهدای انقلاب در هشت سال دفاع مقدس است، هرگز از اذهان ملت بزرگ و شریف ایران پاک نخواهد شد و این ملت همواره قدردان زحمات و تلاشهای این عزیزان خواهد بود.
کارشناس اقتصادی*