اتو یکی از وسایل خانگی است که مخاطبان از طریق آن به راحتی می توانند چروک ها را پس از خشک کردن لباس ها، صاف کنند. یکی از گروه های هدف اصلی این محصولات در بازار ایران، خانم ها هستند و معمولا این گروه از مخاطبان جامعه بیشتر از سایر گروه ها با این محصول سروکار دارند. در بازار ایران برند های مختلف ارائه دهنده اتو حضور دارند و محصولات خود را به بازار عرضه می کنند. یکی از این برند ها که حضور باسابقه ای در بازار ایران دارد، شرکت فیلیپس است.
فیلیپس شرکتی هلندی است که لوازم و تجهیزات الکترونیکی را به بازار عرضه می کند. این شرکت به تازگی اتو بخار جدیدی را به بازار عرضه کرده است. اینکه این محصول چه استراتژی بازاریابی را دنبال می کند و چه گروه هدفی را نشانه گرفته است، بهانه ای شد تا «فرصت امروز» سراغ روزبه اشتری، کارشناس ارشد بازاریابی برود.
روزبه اشتری در گفت و گو با «فرصت امروز» می گوید: در دنیای امروز با روبه رو شدن افراد با کمبود وقت، حضور محصولاتی که در کمترین زمان ممکن بهترین کیفیت و خدمات را در مقایسه با سایر تجارب گذشته افراد در اختیار قرار می دهد، تمایزی است که این تمایز منجر به خلق این محصول جدید فیلیپس شده است.
به نظر می رسد این اتو علاوه بر ظاهر برجسته این اتو در مقایسه با سایر رقبا، ویژگی ای مانند نیاز نداشتن به تنظیمات پیچیده که متاسفانه گریبانگیر این نوع از محصولات است، از مزایای رقابتی این محصول به شمار می رود؛ البته فناوری حداکثری استفاده از بخار و آن هم بدون ایجاد صدای مزاحم از فناوری های بلامنازعه این محصول برای ورود به بازار خواهد بود.
ترغیب گروه هدف آقایان
او ادامه می دهد: شعار انواع لباس بدون نیاز به هیچ تنظیمات خاصی، در صورتی که جامه عمل بپوشد نه تنها دارای مزیت رقابتی است، بلکه توانسته مشکل بزرگی از جامعه هدف را حل کند. این یک واقعیت است که با توجه به کمبود زمان و با توجه به پیچیدگی اتوهای ساده لباس در تنظیمات، شاید به سادگی بتوان گفت که فیلیپس آقایان را نیز ترغیب به اتو کردن با این اتوی هوشمند کند.
تابوی سوختن لباس ها
اشتری بیان می کند: با توجه به صرفه اقتصادی این دستگاه هوشمند در تکرار و سادگی استفاده از آن، خانواده هایی را که مجبور به سپردن لباس به خشک شویی ها هستند در منزل نگه می دارد. از طرفی کاهش مصرف برق، وجود قفل محکم روی دستگاه و سیستم خاموش شدن هوشمند این اتو از دیگر مزایای رقابتی این محصول است که به نظر می رسد سایر رقبای سرسخت برند فیلیپس بتوانند راحت تر در کنار این برند قرار بگیرند.
این اتوی هوشمند با بهره گیری از فناوری با نام OptimaTEMP باعث شده تا مشتریان را از نگرانی سوختن لباس ها رها کند و این تابو را که به خودی خود شاید براساس تجربه در ذهن مشتریان شکل گرفته است، بشکند. به کمک این فناوری حتی اگر این اتوی هوشمند را روی لباس فراموش کنید، لباس زیر آن هیچ آسیبی نخواهد دید. تمامی مزایای فوق در یک طرف و میزان و جایگاه قیمتی این محصول پس از لانچ در بازار در طرف دیگر است که این میزان به هر شکلی که به توازن برسد مورد استقبال جامعه هدف قرار خواهد گرفت.
این کارشناس ارشد بازاریابی درباره این موضوع که «این محصول تا چه اندازه مزیت رقابتی را برای سازمان به همراه دارد» خاطرنشان می کند: برند فیلیپس در ایران نامی بسیار آشنا و مأنوس با خانواده ها در سرفصل تکنولوژی به روز و با قیمت مناسب است.
این محصول اگرچه از نظر تکنولوژی و سادگی سرآمد در این نوع از محصولات هوشمند است اما این واقعیت را نمی توان پوشیده نگه داشت که برند فیلیپس در دنیا حیات خود را با در دست نگه داشتن محصولات به روز و رقابتی در بازار ادامه داده است.
پرچم دار نوآوری و خلاقیت
او می افزاید: شرکت فیلیپس با ارائه این محصول و با استفاده از خلاقیت و نوآوری در محصولات بالأخص آن دسته از محصولاتی که جامعه بزرگی با آن به صورت روزانه یا هفتگی دست و پنجه نرم می کنند، خود را پرچم دار نوآوری و خلاقیت در ذهن مشتری ابقا کرده است.
باید باور کرد که شرکت فیلیپس با ایجاد مزیت رقابتی جدیدتر، بهینه و سودآوری از این محصول، خون جدیدی به شریان سازمان خود دمیده است که البته با توجه به فرهنگ استفاده از اتوی خانگی در بازار ایران، تارگت بسیار فوق العاده ای از نظر تعداد فروش نسبت به جمعیت در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی در روبه روی این سازمان خواهد بود.
او ادامه می دهد: استفاده از مزیت رقابتی محصول در این صنعت پدیده ای است که متاسفانه بیشتر تولیدکنندگان داخلی آن را فراموش کرده اند و با تکیه بر تولید حجمی بالا، سعی در کاهش هزینه ها دارند که در مقایسه با این تولیدکنندگان توسعه یافته ای که با ایجاد مزیت رقابتی سعی در ایجاد انگیزه در جامعه هدف دارند فاصله بسیار زیادی دارد.
گروه هدف سنتی آقایان
این کارشناس ارشد بازاریابی درباره چگونگی عرضه این محصول به بازار خاطرنشان می کند: مدیران بازاریابی موفق این برند، راه ورود این محصول به خانواده ایرانی را با توجه به جامعه هدف خانواده باید انتخاب کنند. این موضوع بسیار حائز اهمیت است که ارائه یک تجربه موفق و ایجاد این تجربه برای مشتریانی که به دنبال یک اتوی ساده و ناآگاهانه غیر هوشمند در بازار هستند کار ساده ای نخواهد بود.
به نظر می رسد خارج از تبلیغات محیطی ارائه یک تجربه مناسب برای مشتریان در زمان خرید یا استفاده از تیزرهای تجربه محصول در سطح فروشگاه ها راهکاری برای ارائه مزیت های رقابتی این محصول به مشتریان باشد. از طرفی به نظر می رسد گروه مخاطب هدف این محصول بانوان در خانواده ها هستند، اما با توجه به تجربه موفق مدیران بازاریابی این برند در ایجاد مزیت رقابتی، این محصول پا را فراتر گذاشته و این بار آقایان را نیز در جامعه تقریبا سنتی ایران هدف قرار دهد.
البته با توجه به سوابق بازاریابی محصولی این برند و خلق محصول اتوی هوشمند خانواده نزدیک ترین هدف این محصول هوشمند خواهد بود، البته این نکته را نباید فراموش کرد که حضور این شرکت در ایران باسابقه طولانی در بازار همراه است و ارائه این محصول با استفاده از تجربه بازاریابی، این برند موفق را یاری خواهد کرد.
اطلاع رسانی از طریق خبرنگاران
اشتری درباره نحوه اطلاع رسانی این محصول اظهار می کند: با توجه به اینکه توضیحات این محصول برای برخی از خبرنگاران ارسال شد، شیوه ارائه توضیحات محصول برای این خبرنگاران به هر طریقی کار جدیدی برای مدیران بازاریابی به شمار نمی رود. ارائه محصول به خبرنگاران توسط مدیران بازاریابی برای به وحدت نگاه داشتن آنها در ارائه توضیحات تکنولوژیک و خاصیت های محصول به مشتریان در جهان، امری معمول و شاید در حال حاضر دیگر ضروری است.
این ترفند برای ارائه دقیق تر محصولات توسط برندها پس از ارائه توضیحات مدیر محصول به خبرنگاران برای عزیزان خبرنگار ارسال می شود تا در صورتی که با کم و کاستی در دریافت خواص محصول مواجه شدند آن را به صورت مکتوب در اختیار داشته باشند.
او می افزاید: برخی شرکت ها حتی پا را فراتر گذاشته و خود محصول را مدتی قبل از لانچ، در اختیار خبرنگاران می گذارند تا آنها بتوانند دقیق تر با محصول آشنا شده و نگاشته دقیق تر و مفهوم تری را برای مخاطب بنگارند. واقعیت این امر این است که هر چقدر خبرنگاران با محصول رابطه بهتری ایجاد کنند، می توانند آن را دقیق تر به مشتریان هدف بشناسانند.
این کارشناس ارشد بازاریابی ادامه می دهد: بر کسی پوشیده نیست که این اتفاق از محصول تلفن های همراه به علت تکنولوژی و مزیت های رقابتی بسیار بالای آن در بازار شروع شد. شرکت های بزرگ قبل و حتی بعد از لانچ محصول در بازار، برای ارائه توضیحات این محصول، مجبور به در اختیار قرار دادن این محصولات به خبرنگاران بودند تا آنها بتوانند صمیمانه تر و با تجربه تر در مورد محصول بنگارند.
ضعف فرهنگی
اشتری درباره نقاط ضعف این محصول جدید فیلیپس می گوید: استفاده از توانایی های این محصول ضعف هایی را می پوشاند که توجیه کردن این مشکلات به مشتریان فعلی اتوهای غیر هوشمند فعالیت آسانی به نظر نخواهد رسید.
کاربرد کلمه ضعف را برای محصولات نوآور باید تنها از نظر فنی نگریست که البته با توجه به عدم لانچ این محصول همچنان ناآشناست. از نگاهی بالاتر، ایجاد تقاضا و شاید ضعف فرهنگی استفاده از این محصول با توجه به نوآوری هایی در کاهش مصرف انرژی مشکلی است که باید قبل از لانچ محصول کاملا بر آن اشراف داشت.
ارتباط با نویسنده: a9631m@gmail.com