یک مقام ارشد قانونگذاری در بریتانیا به بانکهای این کشور توصیه کرد که در حوزه IT سرمایهگذاری کنند. این تاکید آقای قانونگذار در پی یک رشته شکستهای برجسته این بانکها در حوزه فناوری صورت گرفته است. به گفته اندرو تایری، بانکهای بریتانیا باید منابع بیشتری را برای حفظ امنیت زیرساختهای IT خود اختصاص دهند. از نظر آقای قانونگذار، تنها تعیین بودجه مشخص برای این کار کافی نیست و یکی از اعضای هیاتمدیره باید موظف شود تا بر این کار نظارت داشته باشد.
آقای تایری که رئیس کمیته خزانهداری پارلمان بریتانیا است همچنین به بانکهای بریتانیایی پیشنهاد کرده که آقای اندرو بایلی، معاون بانک مرکزی انگلیس، که بازوی نظارتی این نهاد بزرگ مالی به شمار میآید، نیز وظیفه نظارت بر بانکها را داشته باشد تا بانکها با همت بیشتری به سراغ سرمایهگذاری در زیرساختهای فناوری بروند.
بانکهای بریتانیایی که روی بانکداری خرد متمرکز بوده و به ارائه مستقیم خدمات به افراد میپردازند و نه شرکتها، در سالهای اخیر با مشکلات زیادی در حوزه فناوری دست و پنجه نرم کردهاند. این کاستیها موجب ناراحتی صدهاهزار مشتری شده و قانونگذاران بریتانیایی را به فکر انداخته تا بانکها را مجاب به سرمایهگذاری در حوزه فناوری مالی کنند.
آقای تایری روز یکشنبه دراینباره گفت: «هر چند ماه یک بار شاهد یک مشکل تازه در حوزه فناوری در بانکهای بزرگ هستیم.» او با بیان اینکه این اشتباهات و نقاط ضعف، مشتریان را به بانک بیاعتماد، بدبین و گاهی دچار ناراحتی میکند، گفت: «این مسئله برای اقتصاد هم زیانآور است و این روند نمیتواند ادامه یابد.»
آقای تایری در نامهای که به بایلی نوشته، آورده است، یک نفر، مثلا آقای بایلی که بازوی نظارتی مقررات سازمانی است باید «نقش رهبر» را در این جریان بهعهده بگیرد چراکه این کار ریسکی نظاممند را به سیستم بانکی بریتانیا وارد میکند. او همچنین در این نامه به این نکته اشاره میکند که در حال حاضر هیچ گروهی بهصورت مستقیم مسئولیتی در باب ایجاد فهم دقیق از این خطرات ندارد. آقای تایری میگوید: «باید در این راستا یک گروه تشکیل شود که وظیفه اصلیاش تضمین تلاش بانکها برای ایجاد سیستمی ایمن در بانکداری است.»
در ژانویه همین امسال، بانک HSBC با مشکل قطعی سیستم موبایل بانک و خدمات آنلاین روبهرو شد. این در حالی بود که در سال 2015 نیز هزاران بریتانیایی نتوانستند حقوق خود را از این بانک دریافت کنند چون خدمات پرداخت برای برخی از مشتریان تجاری این بانک مسدود شده بود. رویال بانک اسکاتلند که یک بانک دولتی است، قول داده تا صدهامیلیون پوند در سیستمهای رایانهای خود سرمایهگذاری کند. این تصمیم رویال بانک در پی یک رشته اشکالات برجسته در این سیستم اتخاذ شد.