اقتصاد مبتنی بر خدمات بهعنوان پدیده نوظهور در عرصه تجارت، باعث اهمیت یافتن جایگاه بخش خدمات در اقتصاد و همچنین توجه به نحوه ارتقای سطح كیفیت خدمات شده است. سازمانهای عصر حاضر ناگزیرند برای بقای خود به كیفیت محصولات و خدمات خود توجه کنند تا از این طریق بتوانند مشتریان فعلی خود را راضی و خوشحال و مشتریان جدیدی را جذب و منابع درآمدی خود را تضمین کنند و افزایش دهند.
از آنجا كه بحث بازاریابی خدمات مقوله مهمی از بازاریابی را به خود اختصاص داده است و با توجه به ویژگی ناملموس بودن خدمات نقش ایجاد رابطه مناسب و توجه هر بیشتر به ارتباطات با كیفیت با مشتری از سوی ارائهدهندگان خدمات بهعنوان حقیقتی انكارناپذیر مطرح است. ازاینرو برای تشویق و ترغیب مشتریانی که به مشتریان دائمی محصولات ما تبدیل شدهاند میتوان تسهیلاتی مانند پرداخت قسطی را ایجاد کرد.
تفکر و خلاقیت در ایجاد راهکارهای مناسب برای حفظ مشتری
آنچه امروزه باعث تمایز افراد در جوامع میشود، به واقع نوع و شکل تفکرات آنهاست، چراکه تفکرات افراد منشاء رفتارها و برخوردهای اجتماعی آنهاست و هر فرد با نوع تفکرات خود، شخصیت کاری و اجتماعی خود را ساخته و به تلاش در چارچوب اعتقادات تفکری خود میپردازد. لذا آشنایی با عمده تفکرات انسانی میتواند عامل تغییری عمیق و مثبت در شکل زندگی افراد تلقی شود. هریک از روشهای تفکری را میتوان روشهایی دانست که به کمک آنها، قسمتی از فرآیند حل مسئله، با موفقیت طی میشود. از منظر کلی، خلاقیت در کیفیت راهحلهایی که ضمن حل مسئله به آنها دست مییابیم بروز میکند. لذا شناخت انواع روشهای تفکر و دستیابی به راههای خلاقیت میتواند صاحبان کسبوکارها و بازاریابان را به روشهایی رهنمون سازد که بدون صرف هزینه و انرژی مضاعف به فروش بهتر محصولات و روشهای کمهزینه یا رایگان بازاریابی دست یابند.
حفظ و نگهداری مشتری
حقیقت این است که لزوما قیمت محصولات یا خدمات نیست که مشتری را از یک کسب وکار دور میکند. مهمتر از آن، تجربه مشتری با برند است که او را به کسب وکاری جذب یا از آن دور میکند. در دنیای پرهیاهوی امروز، راضی نگه داشتن مشتریان یکی از سودآورترین استراتژیهایی است که کسب وکارها باید دنبال کنند. برای سازمانها هزینه نگهداری مشتریان بسیار کمتر از هزینه کسب مشتریان جدید است، به همین دلیل سازمانها به روشها و تکنیکهایی نیاز دارند که بتوانند مشتریان دائمی با ارزش دائمی را شناسایی کنند اما متاسفانه بسیاری از صاحبان کسبوکارها به اهمیت برخورداری از مشتری دائمی خوب برای رونق کسبوکارشان واقف نیستند.
اهمیت حفظ مشتریان موجود و جلب رضایت آنها برای کسبوکارها بسیار حائز اهمیت است. هزینه حفظ مشتری و حتی گسترش ارزش مشتری، بسیار کمتر از جذب یک مشتری جدید است. کسب وکارها از گذشته تاکنون بیشتر به تواناییهای فنی اهمیت میدهند. این موضوع اگر میخواهید فردی را برای یک پست فنی استخدام کنید باید یک اولویت باشد، اما وقتی میخواهید کسب وکاری را ایجاد کنید که هدف آن راضی نگه داشتن مشتریان است، لزوما مهمترین موضوع نیست. متاسفانه بسیاری از شرکتها این موضوع را مدنظر قرار نمیدهند.