دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به دستور دولت وقت برای توقف پرواز توپولفها در سال ۸۹، گفت: به تازگی مکاتباتی با معاون اول رئیسجمهوری داشتهایم تا وضعیت هزینه این هواپیماها که در حالت عملیاتی، غیرعملیاتی شدهاند، تعیینتکلیف شود.
مقصود اسعدی سامانی در گفتوگو با فارس درباره تعیینتکلیف توپولفهای زمینگیر در فرودگاه مهرآباد و شهید هاشمینژاد مشهد، بیان کرد: در حال حاضر حدود 20 فروند هواپیمای توپولف زمینگیر در فرودگاههای کشور وجود دارد که در گذشته به دستور دولت از رده خارج شده است.
وی ادامه داد: از رده خارج شدن توپولفها، به نوعی هزینههایی برای شرکتهای هواپیمایی به دنبال داشته است، زیرا این هواپیماها زمانیکه از رده خارج شدند هنوز عملیاتی بودند و برخی از شرکتهای هواپیمایی بابت خرید این هواپیماها هنوز به دولت بدهکار هستند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: این منطقی است که با از رده خارج کردن و اسقاط این هواپیماها، باید تکلیف بدهیهای شرکتهای هواپیمایی به دولت و تکلیف دولت در قبال ایرلاینها مشخص شود. به هر حال طبق الزام دولت، این هواپیماها اسقاط شد و باید این بدهی هم به نوعی تعیینتکلیف شود.
اسعدی سامانی اظهار داشت: به تازگی مکاتباتی با وزارت راه و شهرسازی و معاون اول رئیسجمهوری داشتهایم تا مشخص شود هزینههای این هواپیماهایی که در حالت عملیاتی، غیرعملیاتی شدهاند، شفاف و تعیینتکلیف شود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه ایرلاینها نمیتوانستند در آن ایام توپولفها را به کشورهای دیگر هم بفروشند، گفت: 14 فروند از این هواپیماها متعلق به شرکت هواپیمایی ایران ایرتور بود که 90 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای خرید این هواپیماها از دولت پول گرفته بود.
اسعدی سامانی بیان کرد: پرداخت بدهی این شرکت بابت خرید توپولفها به طول انجامیده است و باید تعیینتکلیف شود که البته ایران ایرتور هم در این باره متضرر شد چون توپولفها وقتی به دستور دولت زمینگیر شدند، همان زمان امکان پرواز داشتند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی تأکید کرد: به هر حال باید بدهی ایران ایرتور در این حوزه تعیینتکلیف شود، اما هنوز جوابی از دولت در اینباره دریافت نکردهایم.
وی بیان کرد: توپولفهای ایرانایرتور زمانی خریداری شد که ایرتور شرکتی دولتی بود و زمانیکه این ایرلاین به بخشخصوصی واگذار شد، بدهیهای آنها هم به بخشخصوصی منتقل شد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: ایران ایرتور با کل بدهیهایش فروخته شد و بلافاصله پس از خصوصیسازی ایرتور، پرواز توپولفها ممنوع شد یعنی زمانیکه بحث فروش ایرتور به بخشخصوصی مطرح شد، توپولفها عملیاتی بودند اما بلافاصله پس از فروش ایرتور، پرواز توپولفها هم متوقف شد.