حفظ و توسعه روابط عمومی مناسب، یک ابزار بازاریابی مهم برای شرکتهایی است که به دنبال حفظ وفاداری و علاقهمندی کارمندان خود و همچنین مشتریانشان هستند. این نوع تبلیغات نه تنها راهی برای مطرح کردن شرکت در ملأ عام و اجتماع است، بلکه روشی است بسیار عالی برای ایجاد و حفظ تصویر و هویتی ویژه از برند در دید مخاطبان و مشتریان. به این ترتیب روابط عمومی ابزار تبلیغاتی مهمی است که از سوی برخی شرکتها برای دستیابی به سرمایهگذاران بهتر، کارمندان حرفهایتر و مهمتر از آنها، مشتریان بالقوه و بالفعل مورد استفاده قرار میگیرد.
چند وقت پیش همزمان با پایان فصل اول سریال شهرزاد، جشن اختتامیه بزرگی برای آن برگزار شد که نمونه بارزی از به کارگیری مناسب ابزار روابط عمومی برای بازاریابی بود. استقبال گسترده از این جشن نیز گواه دیگری بر موفقیت این فیلم و روش بازاریابی آن است.
ایجاد ارتباط نزدیک مخاطبان با عوامل این سریال، استفاده از نمادهای فیزیکی همچون مرغ آمین، اجرای زنده موسیقی فیلم شهرزاد، درست کردن مسیر فرش قرمز برای هنرمندان و امکان گرفتن عکس و سلفی با آنها از نقاط عطف این جشنواره بود که در ماندگاری این اثر در ذهن و خاطره مخاطبان بسیار تاثیرگذار بود.
از طرفی دعوت از خبرنگاران به طور رایگان و با کارت خبرنگاری تاثیر بسزایی در این موفقیت داشت و باعث شد که این قشر تاثیرگذار، جامعه مخاطبان دیگری را که تاکنون این سریال را تماشا نکردند به تماشای این سریال ترغیب کنند و به نوعی تبلیغاتی برای سری جدید این سریال محسوب شود.
برای بررسی بیشتر این موضوع، «فرصت امروز» پای گفتوگوی عادل دهدشتی، کارشناس ارشد برند و روابط عمومی نشسته و به تحلیل رویدادها و جزییات این جشنواره و اثرات آن در جذب مخاطبان پرداخته که در ادامه میخوانید.
اتفاقی منحصر به فرد در عرصه فرهنگ و هنر
دهدشتی درباره جشن سریال شهرزاد به «فرصت امروز» میگوید: برگزاری رویدادها همواره در پررنگ کردن پدیدههای مختلف فرهنگی و اجتماعی بهعنوان یک ابزار موثر و فراگیر محسوب میشود و اگر موفقیت یک اثر سینمایی را پدیدهای فرهنگی و اجتماعی قلمداد کنیم برگزاری رویدادهای مرتبط با این اثر سینمایی در قالب فرش قرمز، افتتاحیه و اختتامیه بهعنوان ابزاری فراگیر در جذب مخاطب، رسانهها و حتی حامیان مالی خواهد بود و سریال شهرزاد نیز همچون بسیاری آثار سینمایی و تلویزیونی موفق جهان با نگاهی منطقی و با رویکرد مبتنی بر تکنیکهای روابط عمومی، اتفاقی نو در عرصه فرهنگ و هنر ایران رقم زد.
برگزاری رویداد با مختصات آنچه در جشن پایانی سریال شهرزاد شاهد آن بودیم، اتفاقی منحصر به فرد در این عرصه قلمداد میشود و این در حالی است که مشابه آن در سینمای ایران در ابعاد بسیار کوچکتر از جمله افتتاحیه سریال دندون طلا یا کمین، فیلم سینمایی دوئل و... بوده است که چنین توفیق و استقبالی را از سوی مخاطب درک نکردهاند.
فروش بلیتهای عمومی جشن پایانی سریال شهرزاد در کمتر از یک ساعت پدیدهای است که نه تنها باید علت آن را در موفقیت بینظیر این سریال جستوجو کرد، بلکه موجبات توجه بینظیر رسانهها و قرار دادن ذرهبین برای پیگیری این مجموعه را در طول اکرانهای هفتگی و مراسم پایانی فراهم آورده است و اثبات این ادعا در حضور بینظیر رسانهها در مراسم پایانی و انعکاس ویژه آن در رسانهها دیده شد بهگونهای که اخبار این رویداد تا چند روز در تیتر توجهات بود و اگر در ادامه با برگزاری جشنواره کن مصادف نمیشد این توجهات همچنان ادامه داشت. و باید تاکید کرد که برگزاری اینگونه رویدادها خودبهخود یک کمپین اطلاعرسانی با کمترین هزینه را برای متولیان این پدیده هنری فراهم خواهد آورد.
فرش قرمز زیر پای چند نسل سینمای ایران
دهدشتی در ادامه میگوید: از جمله برنامههای منحصربهفرد این رویداد تبلیغاتی میتوان به برگزاری یک برنامه فرش قرمز با نزدیکترین فاصله و ویژگیها به مختصات واقعی و استاندارد آن در عرصه سینمای جهان اشاره کرد، هر چند که اصولا فرش قرمز در آیینهای آغاز اکران آثار سینمایی اجرا میشود.
در اجرای برنامه ورود میهمانان و به اصطلاح فرش قرمز سریال شهرزاد آنچه بیش از سایر برنامههای مشابه (حتی در سطح جشنواره فجر) خودنمایی میکرد، نظم در اجرا، مردمی بودن اتفاقاتی از جمله مواجهه مستقیم مردم با هنرمندان، طراحی پسزمینه (بک گراند) مسیر حرکت هنرمندان و... بود.
اما اتفاق طلایی این بخش از برنامه حضور همزمان چند نسل از هنرمندان (سلبریتیهای) سینمای ایران از علی نصیریان و محمود پاکنیت، ابوالفضل پورعرب تا ترانه علیدوستی، شهاب حسینی و... بود که در جایگاهسازی برند سریال شهرزاد نقش عمدهای ایفا کردهاند.
البته نمونههای بینالمللی ایجاد لوکیشن فیلم یا حضور و برگزاری مراسم در لوکیشن اصلی یکی از تکنیکهای بصری و حتی تبلیغاتی محسوب میشود که به نظر میرسد در صورت اجرای این رویداد در فضایی همچون شهرک سینمایی (تهران قدیم) شبی به یاد ماندنیتر را شاهد میبودیم.
یکپارچگی در مجموعه ضامن موفقیت
بنا به باور این کارشناس ارشد بازاریابی و روابط عمومی، یکی از ویژگیهای این پروژه این بود که کل مجموعه سریال و عوامل توزیع و مجموعه عوامل تبلیغاتی که برای آن در نظر گرفته شده بود مانند یک پکیج و کمپین یکپارچه دیده شده بود و این کار را میتوان یکی از دلایل موفقیت این سریال به شمار آورد، چرا که برخلاف سایر سریالها که یک المان را معرفی میکنند و پس از مدتی این المان بهعنوان یک نقطه قوت برای تبلیغات و ارتباطات و مانور رسانهای در جامعه مطرح میشود، این سریال در ابتدا روی تعدادی از المانها، گفتمانها و ادبیات تمرکز کرده بود و حتی در قالب هدایایی که به فروش میرسید یا طراحی بستههای فروش CD و مجموعه کمپین تبلیغاتی که داشت یکپارچگی اتفاق افتاد و این یکپارچگی باعث شد توجه رسانهها به این مجموعه معطوف شود و در طول مدتی که سریال پخش میشد به طور مستمر به بررسی و نقد سریال یا اطلاعرسانی در مورد تولید سریال بپردازند.
در نهایت این پیگیریها، مجموعه خبرنگاران و افراد حاضر در حوزه سینما و تولید محصولات فرهنگی را به سمت خود کشاند تا این مراسم پایانی با آن لوکیشنی که طراحی شده بود و برنامه فرش قرمزی که طراحی شده بود و مردمی بودن برنامه، برگزار شود. مراسم پایانی سریال از جمله معدود برنامههایی بود که مخاطبان مردمی میتوانستند بلیت بخرند و با بلیت وارد برنامه شوند که این موضوع نیز از جمله دلایلی بود که به این برنامه توجه ویژهای شد و خیز خوبی برای فصل بعدی سریال برداشت.
همه چیز مهیا برای یک رویداد خاطرهانگیز
دهدشتیوجود زیرساختهای مناسب برای برگزاری این رویداد را بهعنوان یکی از دلایل موفقیت جشن پایانی سریال شهرزاد ذکر کرده و میگوید: این مسئله نشانگر وجود یک تیم خلاق روابط عمومی در کنار تیم تولید سریال است و مجموعهای از برنامهها و اتفاقات از جمله بهروزرسانی یک وبسایت ایدهآل، حضور در شبکههای اجتماعی تلگرام و اینستاگرام، تولید هدایا و یادبودهای سریال، تصاویر زیبا و خاطرهانگیز از پشت صحنه، اطلاعرسانی چند مرحلهای، فروش مستقیم و اینترنتی و غیره به رونق این رویداد کمک بسزایی داشت.
البته از تاثیر انتشار تصاویر غیررسمی و مردمی (سلفی) در فرش قرمز که بهصورت خود جوش توسط هواداران در فضای مجازی منتشر شده است نباید غافل شد و آن را باید پدیدهای در راستای تبلیغات غیررسمی قلمداد کرد. از سوی دیگر وجود یک هویت نسبتا یکپارچه از جمله لوگوی سریال، نمادهای فیزیکی (معماری لوکیشنها با نماد مرغ آمین)، موسیقی و ترانههای سریال به ایجاد یک فضای ارتباطی مناسب در مراسم پایانی سریال کمک کرده است.
مراسمی به فراگیری سیاست تا هنر
او در ادامه میگوید: استقبال مخاطبان از این سریال و در پی آن مراسم پایانی بسیار فراگیر ارزیابی میشود، بهگونهای که مهمانان این رویداد را گستره وسیعی از چهرههای فرهنگی، اجتماعی و حتی بعضا سیاسی تشکیل میدادند. چهرههایی از جمله: احمد مسجد جامعی، محمدعلی ابطحی، صادق زیباکلام و بسیاری چهرههای رسانهای و... در حقیقت پایان فصل اول سریال را باید از هماکنون خیز بلند برای موفقیتهای فصل بعدی قلمداد کنیم.
روابط عمومی؛ نیازی جدی برای پروژههای سینمایی
دهدشتی در پایان اضافه میکند: تجربه موفق سریال شهرزاد و تاثیر یک تیم پشتیبانی خلاق بهویژه روابط عمومی، تلنگری جدی به سایر پروژههای سینمایی برای ایجاد یک تیم روابط عمومی و تعریف کمپین ارتباطی و تبلیغاتی یکپارچه برای اینگونه پروژهها است.
تیمی که از مرحله پیشتولید در کنار عوامل تولید قرار گرفته و با تسلط بر حوزههای برندینگ، رسانه، تبلیغات، اجرای رویداد، تولید یادبودها، طراحی هویت بصری و... زمینه را برای جذب مخاطبان بهصورت عام و مخاطبان خاص از جمله اسپانسرها و سرمایهگذاران فراهم آورد.
البته فعال شدن تیمی تخصصی با رویکرد اجرای برنامه فرش قرمز در سینمای کشور را که اخیرا شاهد اجرای این رویداد از سوی ایشان در جشنواره فجر، افتتاحیه سریال دندون طلا و مراسم پایانی سریال شهرزاد و... بودهایم نیز به فال نیک میگیریم و امیدواریم شاهد برنامههای استاندارد در این زمینه باشیم.
ارتباط با نویسنده: m_farazmand_66@yahoo. com