برنامه بازاریابی قدرتمندترین ابزار بازاریابی برای کسبوکارهای کوچک در مسیر دستیابی به موفقیت است. هنگامی که از برنامه بازاریابی سخن به میان میآید، مرجع تنها تمرینات موجود در کتابهای موجود بازاریابی یا برنامههای از پیش تعریف شده نرمافزاری برای تعیین برنامه کسبوکار نیست، بلکه در این زمینه باید از تمام توان و تجربه و دانش موجود در سازمان استفاده کرد. بخشی مهمی از برنامه بازاریابی تعیین بازار هدف است که در این مرحله به آن بخش از بازار و مشتریان توجه میشود که در حال حاضر بیشتر با آنها کار میکنیم و مشخص میکنیم که چرا و به چه علت آنها با ما کار میکنند و چه ویژگی منحصربهفردی در کار ما وجود دارد که مورد توجه آنهاست.
اما گاهی در یک مرحله از حیات یک کسبوکار لازم است که نگاه عمیقتر و آگاهانهتری به سایر مشتریان خود بیندازیم و بررسی کنیم این گروه تا چه حد با ویژگیهای مربوط به گروه بهترین مشتریان ما تطابق و هماهنگی دارند. در این زمان است که در واقع ما در کسبوکار خود به دنبال بازارهای جدید هستیم و موفقیت خود را از این طریق جستوجو میکنیم. علاوه بر این در کنار دستیابی به مشتریان جدید، امروزه شاهد هستیم که تمامی کسبوکارها بهدنبال ورود به بازارهای جدید داخلی و خارجی به منظور دستیابی به مشتریان جدید هستند.
ورود به یک قلمرو و ناحیه جدید، یک استراتژی شاخص و بزرگ است که میتواند بر تمامی فعالیتهای شرکت شما تاثیرگذار باشد. به منظور ورود موفق به بازارهای جدید ما میتوانیم با بکارگیری ژئومارکتینگ، تحلیل درک درست پویاییهای بازار، تحلیل رفتار مصرفکننده بازارهای جدید، تحلیل نکات شباهتها و تفاوتهای فرهنگی، قدرت خرید مصرفکننده و تحلیل رقبا، دستیابی به این مهم را برای امکانپذیر کنیم. با توجه به تحقیقهای گذشته و کارهای انجام شده برای مشتریان سابق میتوانیم این اطمینان خاطر را برای تمامی مشتریان خود فراهم آوریم که بازارهای جدید را در هر کسبوکاری برایشان فراهم آوریم.
بنابراین با توجه به این توضیحات بهتر است هماکنون روی بازار هدفی تمرکز کنیم که درباره آنها زیاد میدانیم یا از کار کردن با آنها لذت میبریم یا میخواهیم درباره آنها بیشتر بدانیم یا حتی فكر میكنیم آنها سود بیشتری برای ما دارند. درباره بازار مورد نظر خود تحقیق و ابزارهای بازاریابی خود را به روزرسانی کنیم؛ آنگاه است که بازاریابهای ما با کمترین هزینه میتوانند با مشتریان ایدهآل ارتباط برقرار کنند. آنگاه بازار خود را در جایی که مشتری ما وجود دارد گسترش داده و به دنبال حل مشکلات این گروه از مشتریان بوده و درباره آنها و رفتارهایشان تحقیق کنیم و هنگامی که بازار هدف خود را مشخص کردیم خواهیم دید که از بازاریابی با صرف هزینه کمتر لذت میبریم، از برخورد با مشتریان خود لذت بیشتری خواهیم برد و خواهیم دید که درآمد ما افزایش خواهد داشت حتی بیش از آنچه خود فکر میکردهایم، بنابراین ورود به بازارهای جدید نیز میتواند یک راهحل برای دستیابی به موفقیت و کاهش هزینههای بازاریابی باشد.