کشور هند با داشتن شبکههای تلویزیونی متعدد، جزو 15 بازار برتر جهانی در بخش رسانههای جمعی است و با فعالیت بخش خصوصی در تولید کانالهای تلویزیونی، حدود 786 شبکه تلویزیونی را پوشش میدهد.در میان رسانههای ارتباط جمعی بین انسانها، رادیو و تلویزیون اهمیت زیادی داشته و جزو مهمترین نوع این رسانههای جمعی به شمار میروند. خصوصا در سالهای اخیر با رشد قابل توجه ارتباطات انسانی و تبدیل شدن دنیای بزرگ اطراف ما به یک دهکده جهانی، نقش این رسانههای ارتباطی نیز بیش از پیش پررنگتر شده است.
اگرچه پدید آمدن فضاهای مجازی و رشد دنیای الکترونیک، رسانههای ارتباط جمعی را به تلفنهای همراه کوچک محدود کرده است، اما با این حال هنوز هم تلویزیون و رادیو جایگاه اساسی خود را در میان رسانههای جمعی حفظ کرده و یکی از مهمترین آنها به شمار میروند. در اینجا قصد داریم معرفی مختصری از کانالهای تلویزیونی کشور هند ارائه دهیم؛ از آنجا که هند یک کشور پرجمعیت محسوب میشود، مخاطبان تلویزیونی زیادی حتی در خارج از مرزهای خود دارد.
ضمن اینکه در خود این کشور نیز شبکههای تلویزیونی به زبانهای بومی منطقه و همچنین زبان انگلیسی نیز از دیرباز وجود دارند، در این میان، در سالهای اخیر بخش خصوصی نیز در کانالهای تلویزیونی این کشور وارد شده و نقش مهمی را در تولید این برنامهها ایفا کرده است.
هند: جزو 15 بازار برتر رسانههای جمعی
با توجه به آماری که در سال 2012 گرفته شده است، درآمد سالانه 17میلیارد دلاری در بخش رسانهای و سرگرمی هند را در ردیف 15بازار برتر و موفق جهان در این بخش قرار داده است. کشور هند از جمله اقتصادهای نوظهور جهانی به شمار میرود که در بخش رسانههای جمعی و سرگرمی رشد قابل توجهی در سالهای اخیر داشته است.
همچنین جالب است بدانید هند بزرگترین بازار روزنامه را در جهان داراست، همچنین دومین بازار ارتباطات راه دور، سومین بازار بزرگ تلویزیون و دومین بازار فیسبوک نیز مربوط به کشور هند است، با این وصف، هند با داشتن یکی از بزرگترین بزرگترین بازارهای رقابتی رسانهای در جهان، نقش مهمی در تولید برنامهها و کانالهای تلویزیونی دارد.
اگرچه هنوز هم هند بخش کوچکی از رسانههای جهانی را از نظر درآمد اقتصادی پوشش میدهد، اما با قرار گرفتن در بین 15بازار اقتصادی بخش رسانه و سرگرمی جهانی، یک اقتصاد موفق را در این زمینه به وجود آورده است، بهطوری که در سالهای اخیر نرخ رشدی بالغ بر 15درصد در این بخش داشته است.
تاریخچه شبکههای تلویزیونی هند
تاریخ شبکههای تلویزیونی هند به سال 1959 برمیگردد، زمانی که نخستین شبکه تلویزیونی در دهلی نو راهاندازی شد و در دهه 80 نخستین کانال ملی تلویزیونی این کشور شروع به کار کرد. از دهه 90 حضور کانالهای خارجی مانند سیانان و همچنین مشارکت بخش خصوصی و تولید شبکههای تلویزیونی خصوصی در هند آغاز شد. ضمن اینکه از همین دوره ظهور کانالهایی را به زبانهای انگلیسی و محلی را نیز شاهد هستیم. وفور کانالهای تلویزیونی در هند خصوصا در سالهای اخیر بسیار چشمگیر بوده و در این میان بخش خصوصی فعالیت زیادی داشته است.
بهطوری که تعداد قابل توجهی از کانالهای خصوصی در این کشور وجود دارند. طبق آماری که وزارت اطلاعات و پخش، در اختیار تحلیلگران اقتصادی قرار داده است، در حال حاضر، کانالهای تلویزیونی تجاری و دارای مجوز در این کشور حدود 786 کانال هستد که تعداد قابل توجهی است. از تعداد کل این کانالهای خصوصی 664 کانال به سیستم ماهوارهای جهان متصل بوده و در بیشتر نقاط جهان قابل پخش هستند و 31 کانال فقط در هند پخش میشوند و 91 کانال نیز تحت نظارت دولت از بیرون به هند فرستاده میشوند.
یک نمونه موردی
یــکـی از بـــزرگتــریـن شــرکتهای سرگرمی و رسانهای در هند شــرکت زی Zee Entertainment Enterprises است که در بین رسانههای جمعی جهان، رسانهای پرمخاطب محسوب میشود که بیش از 500میلیون بیننده در 167کشور جهان دارد. این شرکت که در سال 1991 فعالیت خود را شروع کرد، در حال حاضر بیش از 15کانال تلویزیونی در هند و دیگر نقاط جهان داشته و با تولید برنامههای تلویزیونی و فیلمهای سینمایی جایگاه مهمی در گسترش صنعت تلویزیون و سینمای هند در سالهای اخیر داشته است.
طبق آماری که در سال 2014 گرفته شده بود، درآمد سالانه این شرکت حدود 680میلیون دلار بوده که 130میلیون دلار سود خالص داشته است. همچنین تعداد کارمندان این شرکت نیز در همین سال 1826 نفر برآورد شده بود که از اشتغالزایی بالای این حوزه خبر میدهد.