صنعت موتورسیکلت در ایران از جمله صنایعی به شمار می رود که بیش از 90درصد آن در اختیار بخش خصوصی است و به همین دلیل فعالان این بخش همواره از مساعد نبودن زمینه های تولید انجین در ایران گلایه داشته و دارند.
بخشی از گلایه ها معمولاً مربوط به عدم حمایت های دولتی است؛ حمایت هایی که می تواند طیف وسیعی از خدمات را در بر بگیرد، از جمله بستن تعرفه های سنگین به کالاهای وارداتی، جلوگیری از واردات فول سی کی دی موتورسیکلت و نظام مند کردن واردات در این حوزه، طبقه بندی و تعریف کردن انواعی خاص از موتور برای بازار ایران و ... . از دیگر دلایلی که موجب شده تاکنون کسی رغبتی به تولید انجین نداشته باشد، هزینه بری و عدم امکان تولید در تیراژ بالا بوده است، اما به نظر می رسد که در شرایط پسابرجام شرایطی اقتصادی حاکم بر بازار کمی متفاوت شده و می توان ریسک سرمایه گذاری سنگین در این حوزه را به جان خرید.
شایان ذکر است که تنها یک قطعه موتورسیکلت یعنی انجین به دلایلی مانند هزینه بری، عدم حمایت دولت، واردات آسان و بی دردسر و عدم توان رقابت تولیدکننده های داخلی با هجوم کالای چینی و عدم رغبت فعالان ایرانی به خرید از تولیدکننده ایرانی، تولید داخلی ندارد و سایر قطعات در ایران تولید می شود.
در ادامه می توانید فایل اینفوگرافیک مربوطه را به طور رایگان دانلود نمایید.