بهعنوان مدیر بازاریابی یک کسب وکار میتوانید از وفاداری مشتری بهعنوان هدف بازاریابی خود استفاده کنید. بازاریابی وفاداری، رویکردی در بازاریابی بر مبنای مدیریت استراتژیک است که در آن یک شرکت استراتژی خود را بر بازگشت مشتریان جاری کسبوکار از طریق مشوقهایی قرار میدهد. مشتری جاری نه به معنای مشتری موجود یا بالقوه، بلکه به معنای مشتری است که همین الان در محل کسبوکار مشغول خرید یا بازدید است، چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی. بازاریابی وفاداری با انتخاب مشتریان جاری بهعنوان جامعه هدف خود، بازگرداندن مجدد این مشتریان را هدف قرار میدهد. بازاریابی محصول و برندسازی و بازاریابی وفاداری همه بخشهای مختلف مربوط به مشتری است.
اهمیت مشتریان جاری
دلیل انتخاب مشتریان جاری در بازاریابی وفاداری، دسترسی آسانتر و ارزانتر به این مشتریان است. به همین دلیل در این نوع بازاریابی با انتخاب یک برنامه وفاداری مناسب میتوان با کمترین هزینه، بیشترین اثربخشی را بهدست آورد. به عبارت دیگر احتمال بازگشت یک مشتری جاری تحت تاثیر بازاریابی وفاداری، بسیار بیشتر از احتمال ورود یک مشتری بالفعل یا بالقوه به کسبوکار در اثر سایر روشهای بازاریابی است.
تاثیر بازاریابی وفاداری
برنامههای وفاداری روش تعامل مشتری با شرکتها را تغییر داده است. بسیاری از مشتریان در اروپا و آمریکا به گرفتن هدیه و کارتهای تشویقی در استفاده از خدمات کسبوکارهایی مانند هتلها و خطوط هوایی عادت کردهاند. کارتهای اعتباری هدیه در کشورهای دنیا طبق یک برنامه امتیازمحور مشتری را ترغیب به خرید میکند. مدلهای وفاداری بر آموزش کارکنان برای دستیابی به پارادایمهای خاص مانند کیفیت محصول یا خدمتی که منجر به وفاداری مشتری و بهرهوری شود تمرکز میکنند.
جذب مشتری جدید
البته نباید اینگونه برداشت کرد که در بازاریابی وفاداری هیچ طرح و نقشهای برای بازگرداندن مشتریان قبلی یا جذب مشتریان جدید وجود ندارد، بلکه در بازاریابی وفاداری با ارائه پیشنهادها و هدایای جذاب به مشتریان وفادار، نه تنها جذب مشتریان جدید بسیار راحتتر اتفاق میافتد، بلکه مشتریان وفادار حاصل از این نوع بازاریابی بهعنوان مروج و مبلغ کسبوکار نقش بسیار پررنگی را در بازاریابی دهان به دهان بازی میکنند.
در ادامه چند ایده را برای ساخت ارتباط و ایجاد وفاداری مشتری بهعنوان ابزار بازاریابی
معرفی میکنیم.
ارائه تخفیف به مشتریان هنگام خرید مجدد:هر فردی به دنبال بهترین شرایط در معامله است. پس اگر مشتری برای خرید مجدد نزد شما بازگشت، پاداشی به انتخاب مجدد وی اختصاص دهید. اجباری به ارائه تخفیفهای بزرگ نیست، فقط یک تخفیف کوچک. این نشانهای از توجه و قدردانی شما از حضور مجدد مشتری است. این شیوه سبب تشویق مشتری به وفاداری به برند خواهد شد.
تخصیص پاداش به معرف:به مشتریان کنونی خود برای معرفی برندتان به دیگران، پاداش دهید. این پاداش نشانی از قدردانی و اهمیت مشتریان کنونی در کسبوکار شماست. از سوی دیگر به رشد سریع پایگاه اطلاعات مرتبط با مشتریان کمک میکند.
ارائه خدمات بهروزرسانی اطلاعات برند برای مشتری: اگر در شبکههای اجتماعی در مورد اتفاقات پیرامون کسبوکار یا زندگی فردی روزانه خویش، اطلاعاتی را با مشتریان خود به اشتراک بگذارید، مشتریان به شما نزدیکتر شده و شناخت بهتری از شما خواهند داشت. با ارائه اطلاعات مناسب از فعالیتهای روزانه برند به مشتری، ارتباط شناختی و احساسی مشتریان با برند بیشتر خواهد شد.
در این حالت وجه انسانی کسبوکار شما برای مشتریان بیشتر خواهد شد (مشتریان به این درک خواهند رسید که با یک کسبوکار بهمثابه ماشین پولسازی، سرد و بیقلب و روح در ارتباط نیستند). برندینگ فردی مدیریت سازمان از طریق بهروزرسانی شبکههای اجتماعی شخصی مدیر نیز سبب تقویت رابطه انسانی با مشتریان خواهد شد.