اوکراین صنعت هواپیماسازی خود را از اتحاد جماهیر شوروی سابق به ارث برده و تمامی کارخانهها و دفتر طراحی این صنعت در اوکراین واقع است. صنعت هواپیماسازی بهعنوان یک تکنولوژی برتر و پیچیده نقش بسیار مهمی در بازسازی صنعت این کشور به شمار میآید. افت اقتصادی پس از سالهای فروپاشی شوروی سابق به کاهش قابل توجهی در تولیدات این صنعت در 10سال گذشته در اوکراین منجر شده است، از این رو شرکت آنتونف اوکراین تصمیم به ساخت و توسعه هواپیمای آنتونف-140 گرفته و قصد دارد همچنان هواپیمای ترابری نظامی آنتونف - 70 را توسعه و بهبود بخشد.
گفتنی است با وجود علاقه اوکراین به همکاری با اتحادیه اروپا در زمینه توسعه صنعت هوانوردی خود این کشور با روسیه نیز همکاری داشته و در زمینه صنعت هواپیماسازی روی توسعه و ساخت پیشرانه هواپیما متمرکز بوده است.
این دو کشور در چارچوب همکاری در زمینه صنعت هوانوردی در موارد متعددی همکاری داشته و محصولات مشترکی نظیر هواپیمای آنتونف -140 که در ایالت خارکیف و با همکاری شریک روس این شرکت یعنی شرکت سامارا ساخته میشود را به بازار عرضه کردهاند. همکاریهای روسیه و اوکراین در این زمینه به همینجا ختم نشده و دو کشور روی توسعه هواپیمای نظامی ترابری متوسط آنتونف-70 نیز با یکدیگر مشارکت دارند.
در چارچوب همکاری با شرکت توپولف و رؤساویا کاسموس روسیه شرکت دولتی آنتونف در حال کامل کردن نمونه آزمایشی هواپیمای تی یو – 334 است. همچنین در این میان طرفین در حال همکاری با یکدیگر جهت ساخت و ارائه مدل توسعهیافته و پیشرفته هواپیمای آنتونف 148 هستند.
با وجود ظرفیتهای تولید هواپیماهای تجاری مسافربری و ترابری، اوکراین تصمیم گرفت تا هواپیماهای قدیمی به جا مانده از دوران شوروی سابق نظیر یاکولف و آنتونف و توپولفهای خود را با هواپیماهای غربی جایگزین کند. در حال حاضر بوئینگ اصلیترین تامینکننده هواپیمای مسافربری برای خطوط هوایی اوکراین است و این کشور تاکنون 19 هواپیمای بوئینگ 737 و پنج هواپیمای بوئینگ امدی در اختیار دارد. در این بین ایرباس نیز با کسب مجوز هواپیماهای 320 و 319 خود در ماه اکتبر جدیدترین تامینکننده هواپیمای مسافری برای ناوگان هوایی اوکراین است. ایرلاینهای داخلی اوکراین که پیش از این اغلب از هواپیماهای ساخت داخل یا محصولات شرکت توپولف روسیه استفاده میکردند به تدریج جایگزین کردن ناوگانشان را با هواپیماهای غربی آغاز کردند و نخستین ایرلاین شرکت اروسویت بود که در سال 1994 اقدام به اجاره کردن یک فروند هواپیمای بوئینگ 737 کرد.
تا سال 2003 میلادی شرکت اروسویت اوکراین هفت فروند هواپیمای متوسط بوئینگ 737 در اختیار داشت که هشت فروند دیگر از این نوع هواپیمای مسافربری و دو هواپیمای مسافری بزرگ از نوع بوئینگ 767 در سال 2004 به ناوگان هوایی این شرکت اضافه شد. این شرکت هماکنون 13 هواپیما برای پروازهای بینقارهای در اختیار دارد که 11 فروند بوئینگ 737 و دو فروند بوئینگ 767 هستند. این شرکت طبق برنامهای که اعلام کرده قصد دارد تا سال 2011 میلادی تعداد ناوگان خود را به میزان 5/3 برابر افزایش داده و از هواپیماهای مدرن و نسل جدید متوسط و بزرگ غربی استفاده کند.
حال باید دید با وجود علاقه ایرلاینهای دولتی و خصوصی اوکراین به استفاده از محصولات شرکتهای هواپیماسازی غربی نظیر بوئینگ و ایرباس و مناقشات اخیر این کشور با روسیه تکلیف صنایع هوایی آنتونف و محصولات در دست تولید این شرکت چه خواهد بود و در صورت قطع همکاری روسیه، اوکراین چه برنامهای برای حفظ این صنعت حساس در دست اقدام خواهد داشت؛ صنعتی که با وجود درگیریهای سیاسی و نظامی اوکراین با روسیه بهعنوان مهمترین شریک این کشور در توسعه صنعت هواییاش و مهمتر از همه رویگردانی ایرلاینهای داخلی اوکراین از محصولاتش آینده چندان روشنی برای آن متصور نیست.