دنیای بهشدت رو به رشد اطراف ما این فرصت را در اختیارمان قرار میدهد تا هر روز با ایدهها و تکنولوژیهای تازه مواجه شویم و خواسته یا ناخواسته در فرآیند عادی زندگی و برای تسهیل در امور شخصی و اجتماعی از آنها بهره بگیریم. ایدهپردازان دنیای کسبوکار و تولید هر روز و هر لحظه دقیقا به این نقطه متمرکز هستند که چه نیازی را برای مصرفکنندگان طراحی و خلق کنند. شاید زمانی تمام سرمایهگذاران و صاحبان کسبوکار به دنبال یافتن نیازهای افراد جامعه دست به تولید میزدند یا به ارائه خدمتی نو اقدام میکردند.
پس از دهه 90 میلادی کمکم این تفکر در ساختار کسبوکاری شکل گرفت که دیگر این شیوه نمیتواند برای صاحبان کسبوکار و سرمایهگذاران سودآور باشد. از این رو پیشبینی نیازهای آتی جوامع انسانی و ارائه محصولاتی متناسب با آن در دستور کار تولیدکنندگان و سرمایهگذاران قرار گرفت این تفکر باعث شد هر ساله طیف وسیعی از کالاها و خدمات جدید به سرعت در جهت رفع نیازهای بشر وارد بازار شود،
از این رو واحدهای تحقیق و توسعه در ساختارهای سازمانی شرکتهای بزرگ شکل گرفت و بهعنوان موتور محرک این شرکتها در فرآیند سودآوری و ارزشآفرینی جای خود را باز کرد. در ادامه این روند چند سالی است که تمرکز شرکتهای بزرگ در همه عرصههای اقتصادی به سمت نیازآفرینی و خلق نیازهای تازه برای افراد مختلف جامعه معطوف شده است. این فرآیند دگردیسی در سازمانهای پیشرو باعث شد تا واحدهای ایدهپردازی در کنار واحدهای تحقیق و توسعه جای خود در دنیای کسبوکار و سرمایهگذاری باز کنند، بهگونهای که در دنیای مدرن کسبوکار سرمایهگذاران به دنبال ایدههای تازه حرکت میکنند. امروزه ایدهپردازان و نوآوران بسیاری در سراسر دنیا در پی یافتن راهحلهای تازهای برای حل مشکلات و نیازآفرینی در جوامع مختلف هستند اما با وجود رشد چشمگیر ایدههای نوآورانه در دنیای کسبوکار و سرمایهگذاری خلاقیت و نوآوری همچنان بهعنوان یک دغدغه اصلی برای صاحبان سرمایه و تولیدکنندگان محسوب میشود.
هرچند ریسک سرمایهگذاری در ایدههای نو بسیار بالاتر از یک استراتژی قدیمی در بازار است، اما کسانی که به دنبال کسب سودهای غیرمتعارف هستند همواره از این نوع ایدههای جدید استقبال میکنند. عموم سرمایهگذاران ریسکپذیر به ناب بودن و غیرمتعارف بودن ایدههای سرمایهگذاری توجه ویژهای دارند. سمت و سوی عرضه کالاهای خاص با ویژگیهای خاص به خوبی این روند را مشخص میسازد که فضای تازهای در دنیای سرمایهگذاری و کسبوکار در حال شکلگیری است. اغلب سرمایهگذاران بزرگ دنیا از نقطهای شروع کردند که یا ایدهای نو و منحصر به فرد در ذهن داشتند یا با شیوهای نو و نگاهی تازه به موضوعات متداول در سرمایهگذاری و کسبوکار پرداختند. سهم نوآوری و ایدهپردازی در فضای سرمایهگذاری به قدری است که میتواند کسبوکار شما را بهگونهای از سایر فعالان بازار جدا کند و مسیر روشنتری از کسب درآمد و سود را در اختیار شما قرار دهد.
در کوتاه سخن میتوان گفت که در چند سال اخیر در کشور ما هم توجه ویژهای به مقوله ایده و ایدهپردازی در تمام زمینههای سرمایهگذاری، کســـب وکار، بازاریابی، تبلیغات، شیوههای ارائه محصول، فروش و... شده است، هرچند این ابتدای راه یک مسیر طولانی و پویا در توسعه کسبوکار است. بنابراین آنچه باید امروزه بهعنوان یک عامل وپژه برای موفقیت در مباحث سرمایهگذاری و کسبوکار درنظر گرفت توجه خاص به مسئله نوآوری است که محصول ایدههای نو و واحدهای ایدهپردازی در سازمانهای توسعه یابنده است، به همین منظور لازم است توجه بیشتری به این بخش داشته باشید.