چند سالی است که برگزاری استارتاپ ویکندهای مختلف توانسته بخش زیادی از جوانان خلاق را به سوی خود بکشاند و این مجالی شده برای آن دسته از افرادی که ایدههای نویی در سر میپرورانند و امید دارند روزی بتوانند به این ایدهها جامه عمل بپوشانند. با توجه به افزایش جمعیت جوانان و دانشجویان کشور، برگزاری چنین رویدادهایی طی دو سال اخیر با استقبال خوبی مواجه شده است، بهطوریکه در این مدت برگزاری استارتاپویکندها به تمام شهرهای مختلف کشور کشیده شده و افراد زیادی برای یک بار هم که شده درآن شرکت کردهاند.
اما از سوی دیگر، برخی از کارشناسان و فعالان استارتاپی معتقدند افزایش بیرویه استارتاپویکندها میتواند تاثیر سوئی در کیفیت آنها داشته باشد. پیش از این حمیدرضا احمدی، نماینده جهانی استارتاپ در ایران، با اشاره به افزایش برگزاری استارتاپ ویکندها به «فرصت امروز» گفته بود: «طی 12 ماه گذشته 41 اسـتارتاپویـــکند در کشور برگزار شده که این نشاندهنده استقبال خوب فعالان از این حوزه است.»
وی درپاسخ به این سوال که آیا افزایش برگزاری استارتاپ ویکندها تاثیری روی کیفیت آنها گذاشته است، گفت: «اگر این رویدادها سالی یکبار برگزار شود، میتوان بیشتر روی آنها تمرکز کرد و برای برگزاری آن ماهها بهدنبال سرمایهگذار و حامی مالی گشت. ولی در نهایت هدف این نیست که چنین مراسمی بهصورت باشکوه برگزار شود، بلکه هدف این است که شرکتکنندگان یکدیگر را بشناسند و با مفاهیم و روشهای شروع کسبوکار آشنا شوند و ایدههایی را که در ذهن خود دارند، اجرایی کنند.»
احمدی افزود: «به همین دلیل افزایش برگزاری استارتاپ ویکندها، تاثیر چندانی بر اهداف اصلی آنها نمیگذارد و فقط روی شکوه برگزاری آنها اثر دارد.»
نماینده جهانی استارتاپ درباره هزینه حضور در استارتاپ ویکندها گفت: «هزینه شرکت در این رویدادها در تهران 150هزار تومان است که دانشجویان شرکتکننده میتوانند از تخفیف 25درصدی برخوردار شوند.» وی با اشاره به نخستین استارتاپ ویکند حوزه گردشگری که اخیرا برگزار شد، گفت: «اینکه فعالان حوزههایی مثل گردشگری چنین رویدادهایی را برگزار میکنند بسیار خوب است، چون در حال حاضر چنین رویدادهایی بیشتر در حوزه فناوری برگزار میشود.»
امیر حاجی رضایی یکی از فعالان استارتاپی، درباره افزایش برگزاری استارتاپ ویکندها به «فرصت امروز» گفت: استارتاپویکندها تا به حال به خوبی اجرا شدهاند، گرچه انتقادهایی به آنها وارد است، اما به طور کلی میتوان گفت برگزاری چنین رویدادهایی کمک زیادی به فعالان این بخش کرده است.
وی افزود: البته در حال حاضر باگذشت چند سال از برگزاری چنین مراسمی میتوان گامهایی در جهت بهبود این رویداد که بیشتر جنبه آموزشی دارد برداشت تا نخبگان بیشتری به سمت استارتاپ ویکندها روانه شوند و خروجی بهتری داشته باشند. حاجی رضایی با اشاره به اینکه بعد از برگزاری استارتاپ ویکندها افراد باید به دنبال سرمایهگذار برای ایدههای خود باشند گفت: یکی از مشکلات اصلی ما در حوزه استارتاپها کمبود سرمایهگذار در این بخش است به طوری که خروجی بیشتر این رویدادها بدون سرمایهگذار باقی میمانند.
این کارشناس درباره علت جذاب نبودن استارتاپها از نگاه سرمایهگذاران گفت: متاسفانه در کشور ما بیشتر سرمایهگذاران بیش از 50 سال سن دارند و علاقه چندانی به ایدههای نو و استارتاپها ندارند. از سوی دیگر اگر چنین افرادی قصد سرمایهگذاری داشته باشند اصلا با استارتاپها آشنایی ندارند و سرمایه خود را در بخشهای دیگر هزینه میکنند. وی افزود: متاسفانه اطلاعرسانی در این حوزه بسیار بد و ناکافی بوده و همین امر یکی از دلایلی است که سرمایهگذاران زیادی جذب این حوزه نمیشوند.
ســهراب قــدوسـی، یـکی دیگر از فــعـالان اسـتـارتـاپی دربـــــاره گسترش برگزاری استارتاپها به «فرصت امروز» گفت: طی چند سال گذشته این مراسم به قدری توانسته خوب پیش برود که ایرانیهای خارج از کشور هم در دو سال اخیر با برگزاری مراسمی از استارتاپها استقبال کردهاند. وی افزود: در کشور خودمان هم برگزاری استارتاپها که بیشتر در حوزه آیتی و فناوری بوده طی چند ماه گذشته پا را از این فراتر گذاشته و رفته رفته به حوزههای دیگری مانند گردشگری نیز نفوذ کرده است.
قدوسی درباره خروجی استارتاپ ویکندها گفت: هدف اصلی استارتاپویکندها آموزش و برقراری ارتباط بین شرکتکنندگان است که تا به حال به خوبی محقق شده است. این فعال استارتاپ اظهار کرد: متاسفانه همچنان بیشتر فعالیت در استارتاپها در حوزه ICT است، در صورتیکه استارتاپها میتوانند به بیشتر حوزهها راه پیدا کنند و مطمئنا میتواند کمک زیادی به این حوزهها کند.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات برگزاری استارتاپ ویکندها نبود استمرار ارتباط است، به طوریکه وقتــی استارتاپویکند برگزار میشود به شرکتکنندگان آموزشهای لازم داده میشود و گروههایی شکل میگیرند که برای اجرا کردن ایدههای خود تلاش میکنند، ولی در کشور ما به دلایل مختلف پس از گذشت چند ماه روابط بین افراد سرد شده و از همکاری با یکدیگر دست میکشند که امیدواریم با فرهنگسازی و پشتکار شرکتکنندگان این مشکل بهزودی برطرف شود.