اگر خودروی خود را به اشتباه با سوختی نادرست پر کنید و سپس سعی در رانندگی کردن با آن داشته باشید باید خود را برای هزینه 1000 پوندی تعمیر آن نیز آماده کنید. در زیر آنچه باید در مواقع پر کردن یک خودرو دیزلی با بنزین یا برعکس انجام دهید توضیح داده شده است. تا زمانی که برای خودتان اتفاق نیفتد، چنین آماری غیرقابل باور به نظر میآید اما در هر 3 الی 4دقیقه یک نفر در بریتانیا سوختی نادرست وارد باک خودرو خود میکند.
در ابتدا ممکن است این کار اشتباهی کوچک به حساب آید اما اگر شروع به رانندگی با خودرویی که باک آن پر از سوختی نادرست باشد بکنید، موتور شما بلافاصله شروع به ساییده شدن کرده و پس از مدت کوتاهی از حرکت باز میایستد. در صورت بروز چنین اتفاقی ممکن است متحمل هزینههای تعمیر بالغ بر هزاران پوند شوید.
95درصد موارد اتفاق افتاده در خصوص وارد کردن سوخت نادرست به ریختن بنزین در باک خودروهای دیزلی باز میگردد زیرا پمپهای دیزل دارای نازلهای بزرگتری هستند که با دیدن آنها رانندگان میتوانند حدس بزنند که اعمال آنها به دهانه باکهای بنزین جدید در خودروهای مدرن غیرممکن است (به همین دلیل این اتفاق کمتر رخ میدهد). در نقطه مقابل اما متاسفانه نازلهای کوچکتر مخصوص پمپهای بنزین به راحتی در دهانه باک خودروهای دیزلی قرار میگیرند و به همین دلیل این موضوع شایعتر است.
اگر بلافاصله متوجه اشتباه خود شوید، برخی کارشناسان عقیده دارند در صورت بیشتر از 5درصد نبودن مقدار بنزین ریخته شده در باک میتوانید در همان حالت ادامه سوختگیری را با دیزل انجام دهید. اگر گمان میکنید که بیش از این مقدار سوخت نادرست وارد باک خود کردهاید، بسیار مهم و حیاتی است که پیش از تخلیه و خشک کردن کامل باک خود توسط افراد متخصص در این زمینه سوییچ خودرو را به سمت حالت احتراق (دو حالت پیش از استارت) نچرخانید.
با ریختن بنزین در یک خودرو دیزلی چه اتفاقی میافتد؟
اگر اشتباه اساسی و تعیینکننده فعال کردن سیستم احتراق با چرخاندن سوییچ خودرو را مرتکب نشوید، جای زیادی برای نگرانی وجود ندارد؛ البته اگر شرمندگی بابت اعتراف اشتباهتان به مسئول پمپ و گرفتاری و هزینه (معمولا حدود 200 پوندی) متعاقب آن جهت منتظر ماندن برای آمدن یک خودرو خدماتی و خالی کردن باک خودروتان را در محاسبات خود اعمال نکنیم.
با فعال کردن سیستم احتراق اما خود را در دردسر بزرگی قرار دادهاید. حتی اگر کلید را به اندازه استارت خودرو نیز نچرخانید، چرخاندن آن به اندازه روشن شدن چراغهای داشبورد میتواند به معنای آغاز کار سیستم سوخترسانی توسط پمپ سوخت باشد. این کار منجر به مکیدن بنزین در مجاری سوختی دیزلی میشود، که این به معنای نیاز پیدا کردن آنها به تخلیه و خشک کردن علاوه بر باک خودرو است. در صورت استارت موتور، عوامل دردسرساز بسیار بیشتری در کنار همه اینها به وجود خواهد آمد.
بنزین در خودروی دیزلی؛ بدترین حالت ممکن
موتورهای دیزلی مدرن از فناوریهای متعددی چون پمپهای سوخت پرفشار گران قیمت و تزریقکنندههای ریلی دارای مقاومت بسیار خوب بهره میگیرند تا بتوانند مشخصات mpg شاخص خود را افزایش داده و در عین حال انتشار گازهای گلخانهای را به حداقل برسانند.
این پمپهای سوخت با استفاده از گذر سوخت دیزل از آنها توسط این سوخت روان کاری نیز میشوند. جایگزینی دیزل با بنزین و حلال آن در این فرآیند موجب از بین رفتن اثر این روانکاری میشود. یک پمپ سوخت که بدون روان کاری مداوم مشغول کار باشد با برخورد سطوح فلزی خود با یکدیگر به سرعت شروع به ایجاد اصطکاک درونی میکند. پس از مدت کوتاهی پمپ شروع به متلاشی شدن و تولید برادههایی میکند که متشکل از ذرات ریز میکروسکوپی فلز هستند که قادر به آسیبرسانی بسیار زیاد به موتور خودرو هستند.
تزریق کنندههای پرفشار موتور دیزلی در مرحله بعد قرار دارند. آنها سوخت را با فشار و الگویی اسپری مانند و به دقت مهندسی شده از طریق سوراخهایی به سیلندرهای موتور وارد میکنند. حال اگر برادهها تا آنجا رسیده باشند، به راحتی برخی یا تمام این سوراخها را پوشش میدهند و تعویض کلی سیستم تزریق سوخت هزینهای معادل هزاران پوند را در بر دارد.
شما می توانید جهت اطلاع از آخرین قیمت خودروهای وارداتی به سرویس قیمت روز فرصت امروز مراجعه کنید.