ایران در بین کشورهای منطقه رقبایی چون ترکیه دارد که اوضاعشان از کشور ما در جذب سرمایه خارجی بهتر است، اما انرژی و نیروی انسانی ارزان در ایران را نباید از نظر دور داشت. در فاصله سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، بازار فرآوردههای ارگانیک آلمان ۲۵ درصد رشد کرد و به حدود ۸ میلیارد یورو رسید. حالا هم خبر رسیده است که شرکت بزرگ آلمانی برای تولید محصولات ارگانیک در ایران و صادرات آن به کشورهای جنوب خلیجفارس و اتحادیه اروپا اعلام آمادگی کرده و انتظار میرود گروه اعزامی بعد از عید نوروز راهی ایران شوند.
دبیر انجمن ملی ارگانیک هم اعلام کرده از آنجا که خرمای ارگانیک ایران از استقبال مناسبی در کشورهای کانادا و آلمان برخوردار است، مقرر شد هیاتی آلمانی برای رصد بازارهای ایران و سرمایهگذاری در این کشور ماه آینده به ایران سفر کنند. این شرکت آلمانی قرار است بعد از تعطیلات نوروز هیأتی را بهمنظور سرمایهگذاری در تولید محصولات ارگانیک و صادرات آن به کشورهای حاشیه خلیجفارس و اتحادیه اروپا به ایران اعزام کند.
حسن فروزان فرد، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق تهران در گفتوگو با خبرنگار وب سایت خبری اتاق درباره سرمایهگذاری آلمانها در تولید محصولات ارگانیک ایرانی گفت: به نظر من ایران ظرفیت جذب سرمایه در حوزه محصولات مختلف باغی و زراعی را دارد. هزینه تولید این محصولات در ایران نسبت به دیگر کشورها پایینتر است و به این ترتیب سرمایهگذاری خارجی با نرخ مناسبتری انجام خواهد شد.
فروزانفرد با اشاره به اینکه نرخهای 15 تا بیستوچند درصدی فعالیت کشاورزی در ایران صرفه اقتصادی ندارد، گفت: در کشوری مثل آلمان که بهره صفر درصدی برای سرمایهگذاری در نظر گرفته شده، آمدن به بازار ایران به صرفهتر از باقی کشورهاست. دستمزد کارگر ایرانی نسبت به کارگر چینی یک سوم است. آلمانها در حال حاضر در چین سرمایهگذاری کردند اما میتوانند روی نیروی ارزان قیمت ایران حساب کنند و جهت سرمایهگذاری را از چین به ایران تغییر دهند. مشکل ایران آماده بودن یا نبودن برای جذب سرمایه خارجی است. این در حالی است که تمام اعداد و ارقام نشان میدهد جایگاه ایران برای جذب سرمایهگذاری خوب است. اعداد یعنی هزینهها و امکانات اقتصادی که نمایانگر این است کشور میتواند محصولاتی تولید و صادر کند.
فروزانفرد گفت: ایران در بین کشورهای منطقه رقبایی چون ترکیه دارد که اوضاعشان از کشور ما در جذب سرمایه خارجی بهتر است و فاصله این کشور هم با اروپا کمتر است و هزینههای انتقال کاهش پیدا میکند. به هرحال ترکیه از راه زمینی با سرعت بیشتری محصولاتش را به اروپا صادر میکند، اما انرژی و نیروی انسانی ارزان در ایران را نباید از نظر دور داشت. از سوی دیگر ایران اقلیمهای متفاوتی دارد که باعث تنوع تولید محصولات کشاورزی خواهد شد و اینها جذابیتهای بخش کشاورزی ایران برای جذب سرمایه خارجی است.