جذب مخاطبان با کمترین هزینه یکی از اهداف تبلیغاتی برندهاست، اما روشهایی که در کنار این ویژگی مزایایی همچون دقت و سرعت بالا، انعطافپذیری در جابهجایی اطلاعات و... را داشته باشد، همیشه از اولویتهای شرکتهای بزرگ بوده است. همین مزایاست که منجر شده اکثر کسبوکارها امروزه به سوی شیوههای نوین تبلیغاتی همچون تبلیغات وای فای بروند. افزایش توان رقابتپذیری و کاهش هزینهها برای فروش محصولات ارزانتر یکی از بزرگترین چالشهای برندها در دنیای رقابتی امروز است. بهگونهای که شرکتها از هر ابزار تبلیغاتی ارزانقیمتی برای افزایش فروش، سود میبرند اما اینکه کدام یک از این ابزارها میتواند بیشترین اثربخشی را داشته باشد، قطعا به ارائه خلاقانه و آشنایی با روشهای جدید تبلیغاتی بستگی دارد.
آمار مخاطبان را بگیریم
ابزارهای تبلیغاتی با بلوغ فناوری در حال توسعه هستند و روشهای کم هزینهتر جای روشهای سنتی و پرهزینه را میگیرند. یک کارشناس تبلیغات در این زمینه میگوید: معرفی کالاها و خدمات با استفاده از تبلیغات وای فای و انتقال اپلیکیشنهای کاربردی به مخاطبان یکی از روشهایی است که در دنیای امروز در حال گسترش است، زیرا تلفن همراه بهعنوان یک ابزار این روش تبلیغاتی همواره بهصورت آنلاین میتواند خدمات و اطلاعات جدید را به مخاطبان ارائه دهد. حتی کشورهای خارجی از تبلیغات وای فای برای انتشار اخبار کمپینهای تبلیغاتی و... استفاده میکنند. این در حالیاست که در ایران این روش چندان مورد اقبال شرکتها نیست و بیشتر از سوی بانکها به کار برده میشود.
معین کلوشانی، کارشناس تبلیغات با نگاهی به مزایای این نوع تبلیغات در دنیای عرضه و تقاضای امروز میگوید: در این نوع تبلیغات به دلیل اینکه گروه هدف مشخص است و بر مبنای رفتار آنها میتوان اطلاعات را دستهبندی و ارائه کرد، تبلیغات هدفمندتر و اثرگذارتر خواهد شد. از سوی دیگر انعطافپذیری که در این نوع تبلیغات وجود دارد میتواند شرایطی را فراهم کند که متناسب با بازخوردها اطلاعات را تغییر دهد. به عبارت دیگر ارائه اطلاعات تبلیغاتی روزانه با آن ویژگی که این نوع ابزارهای تبلیغاتی فراهم میکنند میتواند تغییر کند و در شرایطی که هدفگذاری تعیین شده محقق نشد میتواند در یک بازه زمانی کوتاه عوض شود. او با تاکید بر سهولت استفاده از این نوع ابزارهای تبلیغاتی تصریح میکند: اپلیکیشنهایی که با وای فای به گوشیهای مخاطبان انتقال مییابد به دلیل سهولت در اجرا، کاربران را مجاب میکند که اطلاعات به روز را از این طریق دریافت کنند و این گزینه کمک میکند تا برندها نیز به سمت طراحی اپلیکیشنهای راحتتری بروند و در نهایت دوطرف از منفعت برخوردار شوند.
تبلیغات پویا با نرمافزارهای مدرن
کلوشانی با بیان اینکه برندهای برتر به سمت تبلیغات پویا از طریق نرمافزارها رفتهاند، ادامه میدهد: برخی برندها از طریق ظرفیتهایی که در بازیها وجود دارد محصول خود را تبلیغ میکنند. برای نمونه در بازی «پپسی من» مخاطب در هر سری باز کردن نرمافزار تبلیغات جدیدی از محصول پپسی میبیند که میتواند نظر او را جلب کند، در حالی که هدف اصلی او از باز کردن این نرمافزار بازی بوده اما این روش تبلیغاتی کمک میکند ارتباط بین مخاطب و برند همواره حفظ شود و به نوعی در او نهادینه شود.
این کارشناس تبلیغات در مورد موانع توسعه این روش تبلیغاتی در ایران اضافه میکند: در کشور برندها هنوز نتوانستهاند به مزایای این روش تبلیغاتی پی ببرند. از طرف دیگر نبود بررسیهای لازم برای شناخت نیاز مخاطبان خود و طراحی اپلیکیشنهای مطابق با آنها یکی دیگر از موانع بهکارگیری این روش تبلیغاتی است.در حالی که اگر این روش تبلیغاتی توسعه یابد برندها میتوانند بهصورت آنلاین اطلاعاتی را از مشتریان خود بهدست آورند و بر مبنای همان آمار، اطلاعات جدید را برای آنها مخابره کنند که به طور قطع در هدایت مخاطبان اثر مثبتی خواهد گذاشت.
دنیای الکترونیک چنان گسترش یافته که ابعاد آن تمام بخشهای اقتصادی را بهرهمند کرده است؛ به طوری که تسریع در انتقال اطلاعات، برندها را بر آن داشته که از ابزارهای الکترونیکی برای ایجاد کمپینهای تبلیغاتی و در نهایت ارائه اطلاعات خاص به مخاطبان گزینش شده استفاده کنند. در این باره یک کارشناس تجارت الکترونیک به «فرصت امروز» میگوید: بسیاری از برندهای بزرگ دنیا آخرین اطلاعات قیمتی و محصولات عرضه شده به بازار را از طریق اپلیکیشنها به مخاطبان ارائه میکنند. این درحالی است شرکتهای ایرانی با روشهای سنتی تبلیغات هزینههای گزافی را پرداخت میکنند بدون آنکه گزینشی در مخاطبان خود داشته و مسیر تبلیغات خود را هدفمند کرده باشند.
پژمان محمدی در مورد محدودیت استفاده برندهای ایرانی از تبلیغات وایفای در کشور اضافه کرد: این مسئله را باید از این زاویه نگاه کرد که در ایران هنوز ابزارهای اینترنتی و فضای مجازی بهصورت کاربردی فرهنگسازی نشده است. شاید یکی از دلایل اینکه بانکها توانستهاند از تبلیغات وای فای در ایران بهرهمند شوند، یکسانی در ارائه خدمات و در نهایت مشخص بودن مشتریان است، در شرایطی که شرکتهای بزرگ نیز میتوانند از این روش استفاده کنند، البته محدودیتی که برای برندهای ایرانی وجود دارد این است که شاید محصولات و خدمات ایرانی هنوز در تمام کشور گسترش نیافته و به شهر و حتی به محلههای خاصی محدود شده است.
او با تایید این موضوع که سرعت و دقت دو مزیت این روش تبلیغاتی است، تصریح میکند: وقتی که شرکتها تبلیغات سنتی انجام میدهند نمیتوانند مسیر ارائه اطلاعات را کنترل و هدایت کنند و ممکن است در انتقال اطلاعات به دلیل وسیع بودن گروههای هدف، اطلاعات با برداشتهای متفاوتی روبهرو شود اما استفاده از نرمافزار این مشکلات را به همراه ندارد، زیرا از یک سو مخاطبان مشخص و از سوی دیگر جریان اطلاعات میتوانند خطاهای موجود را تصحیح کنند. همچنین در این بخش به دلیل اینکه محدودیتی برای انتقال اطلاعات وجود ندارد کمترین هزینه را برای برندها به همراه دارد.
تبلیغاتی که مشتریان را وفادار میکند
این کارشناس تجارت الکترونیک وفاداری را مزیت روش تبلیغاتی وایفای میداند و میافزاید: در شرایطی که برندها یا فروشگاههای زنجیرهای جریان اطلاعات را بهصورت پیوسته داشته باشند مشتریان از این نوع خدمات خرسند خواهند شد و در مقابل این خدماترسانی میتوانند مشتریان وفاداری برای آن نوع کالا باشند. با توجه به قابلیتهایی که در تبلیغات وای فای وجود دارد برندهای بزرگ دنیا به استفاده از این روش تبلیغاتی روی آوردهاند اما در ایران به دلیل نبود زیرساختهای آموزشی و اطلاعرسانی از چگونگی بهکارگیری امکانات همواره عقبتر از دنیا حرکت میکنیم. بنابراین استفاده شرکتهای تولیدی و خدماتی از روشهای جدید تبلیغاتی همچون وای فای میتواند بخشی از هدف آنها را که دستیابی به مخاطبان جدید با کمترین هزینه است، پوشش دهد.