تثبیت تعرفه واردات خودرو برای سال آینده انتقاد کارشناسانی را به دنبال داشته که معتقدند این اقدام به نفع دولت و خودروسازان و به ضرر مصرفکنندگان است. به گزارش ایسنا، چندی پیش اعلام شد، تعرفه واردات خودرو برای سال آینده تغییری نکرده و تعرفههای سال جاری در سال 1395 نیز اعمال خواهد شد. به این ترتیب سال آینده نیز تعرفه واردات خودروهایی با حجم موتور 1500 تا 2000 سیسی معادل 40 درصد و تعرفه واردات خودروهایی با حجم موتور 2000 تا 2500 سیسی معادل 55 درصد خواهد بود.
در این زمینه عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: تعرفه واردات خودرو بالا است و تثبیت آن به معنای حمایت از خودروسازان و عدم توجه به نیاز مصرفکنندگان است. علی خاکساری خاطرنشان کرد: مصرفکنندگان از بالا بودن تعرفه واردات خودرو متضرر میشوند و از آن سو نیز خودروسازان به دلیل بالا بودن تعرفه واردات انگیزهای برای اصلاح عملکرد خود نخواهند داشت، بنابراین مانند دو دهه گذشته ایران خودرو و سایپا به صورت انحصاری خودروها را با همان کیفیت و با قیمتهای بالا عرضه خواهند کرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز درباره تأثیرات تثبیت تعرفه واردات بر قیمت خودروهای داخلی در سال آینده میگوید: با لغو تحریمها و برقرار شدن سوییفت، هزینههای نقل و انتقال مالی و واردات مواد اولیه صنعت خودرو کاهش مییابد، بنابراین سال آینده شاهد کاهش 5 تا 10 درصدی هزینههای تولید در صنعت خودرو خواهیم بود.
شهرام آزادی خاطرنشان میکند: البته از آن سو نیز سال آینده تورم حداقل 10 درصدی وجود خواهد داشت که باعث افزایش هزینههایی چون رشد قیمت مواد اولیه داخلی و دستمزد خواهد شد، بنابراین در مجموع در سال آینده قیمت خودروهای داخلی ثابت مانده و تغییرات چندانی نخواهد داشت.