«چهار قرارداد خودرویی تا پایان سال جاری به امضا می رسد.» این خبری است که محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره صنعت خودرو می دهد؛ خبری که در آن نامی از رنو به عنوان یکی از شرکای صنعت خودروسازی ایران به صورت قطعی در میان نیست.
به گزارش خبرنگار «فرصت امروز»، وزیر صنعت روز گذشته به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران آمد تا هم گزارش فعالیت دولت یازدهم در حوزه صنعت را ارائه کند و هم به پرسش های خبرنگاران پاسخ دهد. بخش عمده صحبت های او اما به نقش صنعت خودرو معطوف شده بود. در همین راستا نعمت زاده از امضای چند قرارداد جدید در صنعت خودرو خبر داد. او در پاسخ به پرسش «فرصت امروز» مبنی بر اینکه برآورد میزان سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو تا پایان سال چقدر است؟ گفت: «تاکنون یک قرارداد میان ایران خودرو با یک شرکت فرانسوی نهایی شده است. چارچوب های یک قرارداد دیگر هم میان سایپا با سیتروئن مشخص شده که امیدواریم حداکثر تا یک ماه و نیم دیگر قرارداد یا قراردادهای نهایی به امضا برسد.
چند مذاکره با دو شرکت آلمانی نیز صورت گرفته که یکی در حوزه خودروهای سبک و دیگری در حوزه خودروهای تجاری است که در صورت نهایی شدن به صورت سرمایه گذاری مشترک خواهد بود.» وزیر صنعت ادامه داد: «با یک شرکت اروپایی و کره ای دیگر نیز به صورت همزمان در حال مذاکره هستیم. به اعتقاد من تا پایان امسال حدود چهار قرارداد خودرویی به امضا خواهد رسید. البته باید بگویم ما هیچ عجله ای نداریم و می خواهیم حداکثر امتیاز منطقی را از شرکا بگیریم. در همین راستا چارچوب قراردادها محکم نوشته شده تا کسی نتواند بدقولی کند. تفاهم های گذشته با خودروسازان هم شامل نکات این چارچوب می شد، اما تضمینی برای اجرا نداشت.» نعمت زاده، تصریح کرد: «تا پایان امسال ما دو خودروی کاملا جدید از دو شرکت متفاوت به بازار عرضه خواهیم کرد.»
پاسخ وزیر به چرایی اجرا نشدن یک آیین نامه
آیین نامه ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه های مرتبط نیز که شش سال پیش به تصویب شورای سیاست گذاری خودرو رسیده و با استناد بر این آیین نامه از ابتدای امسال باید تولید محصولاتی نظیر پراید و پژو 405 متوقف شوند، از دیگر مباحثی بود که در این نشست درباره آن صحبت شد.
وزیر صنعت در پاسخ به پرسش «فرصت امروز» درباره اینکه چرا این آیین نامه اجرایی نشده است، توضیح داد: «من هم درباره این آیین نامه خوانده ام. این آیین نامه جمع بندی سیاست دوستان بوده که حدودا 10 سال از خط تولید پیش تصویب شده است. بندهای این آیین نامه بسیار خوب است و اگر ما هم بودیم همین تصمیم را می گرفتیم، اما به دلیل مسائل تحریم و قطع روابط بندهای این آیین نامه تحقق پیدا نکرده است. سیاست ما نیز در همین راستا است، بنابراین در برنامه راهبردی صنعت خودرو موضوعات این آیین نامه مثلا خروج خودروهای بالای 10سال از خط تولید، با کاهش مدت زمان به هشت سال مدنظر قرار داده شده است. برنامه ما شروع شده و مشغول اجرای آن هستیم، درحالی که دوستان سابق ما به هر دلیلی نتوانسته اند این سیاست ها را اجرایی کنند.»
نعمت زاده افزود: «این آیین نامه برنامه قانونی نبوده و یک سیاست گذاری داخلی در صنعت خودرو بوده است. ما نیز همین سیاست ها را از سه سال پیش به صورت جدی پیگیری می کنیم و امیدواریم با حمایت از تولید داخلی و ارتباطات بین المللی بتوانیم این سیاست ها را اجرایی کنیم.»
کیفیت خودروهای داخلی غیرقابل قبول نیست
وزیر صنعت درباره گزارش بازرسی کیفی خودروهای داخلی که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر می شود، هم صحبت کرد. او در پاسخ به اینکه با توجه به این گزارش کیفیت حدود 70درصد از خودروهای تولید داخل نامناسب است؟ گفت: «کیفیت خودروهای تولید داخل غیرقابل نیست، بلکه سطح استانداردهای سنجش بالاتر رفته است. حدود یک سال پیش معیارها سنجش را مجددا تعریف کردیم تا بتوانیم براساس پارامترهای جدید شاهد افزایش کیفیت باشیم، بنابراین پارامترهای سنجش بسیار سختگیرانه شدند. امیدواریم خودروسازان نیز منطبق با این پارامترهای در جهت افزایش کیفیت حرکت کنند.»
اثرات رفع تحریم ها در طول زمان مشخص می شود
نعمت زاده، در بخش دیگری از صحبت هایش در دفاع از عملکرد دولت یازدهم، بیان کرد: «عده ای می پرسند چرا با گذشت چند ماه از لغو تحریم ها، هیچ نتیجه ای مشاهده نمی شود. در پاسخ به این انتقاد باید بگویم، اثرات برداشته شدن تحریم ها در طول زمان مشخص خواهد شد. ارتباط ما سال ها با دنیا قطع بوده و حالا برای ترمیم این ارتباط نیاز به زمان است.»
او با اشاره به قطع بودن ارتباطات بانکی تصریح کرد: «خوشبختانه صنایع ما مشکلی ندارند و ما فقط باید سعی کنیم ارتباطات بانکی را فعال کنیم تا بانک ها بتوانند به صنایع سرویس دهند. ارتباط سیستم بانکی ما حدود 10 سال با دنیا قطع بوده، درحالی که در همین مدت مقررات جدیدی در سیستم بانکی دنیا به وجود آمده است، بنابراین بانک ها ما باید تلاش کنند تا خود را به روز کنند.» وزیر صنعت همچنین با اشاره به میزان سرمایه گذاری خارجی انجام گرفته در بخش صنعت، معدن و تجارت، گفت: «در سه سال گذشته حدود 3/6 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته که از این بین 1/5 میلیارد دلار آن متعلق به شش ماه گذشته است.»
ارتباط با نویسنده : dadashloo@gmail.com