لامپ الایدی تحول بزرگی در صنعت روشنایی جهان به شمار میرود که توانسته است در سالهای اخیر جای لامپهای رشتهای را بگیرد و بهعنوان یکی سیستم روشنایی کممصرف و در عینحال مفید، در بازار این صنعت معرفی شود. در این گزارش به مزایای این محصول جدید، جایگاه آن در بازار جهانی و چشمانداز آن تا سال 2020 میپردازیم.
لامپهای الای دی به خوبی جایگاه خود را در بازار روشنایی جهان پیدا کردهاند و با توجه به مزیتهایی که نسبت به لامپهای رشتهای دارند، مانند صرفهجویی در مصرف انرژی، طول عمر بیشتر، بازدهی بیشتر نور و... به عنوان یکی از پرکاربردترین لامپهای جهان به شمار میروند. با توجه به تحقیقاتی که در سال 2014 انجام شده بود، لامپهای الایدی نفوذ خود را در بازار مصرف جهانی در فاصله سالهای 2010 تا 2020 پیدا کرده و تاکنون 11درصد از سهم جهانی را در بازار صنعت روشنایی جهان به دست آوردهاند.
این لامپها تنها یک پنجم لامپهای رشتهای برق برای تولید روشنایی استفاده میکنند و بنابراین در صرفهجویی در منابع انرژی جهان، منبع قابل توجهی به شمار میروند. در حال حاضر با توجه به گرایش مصرف جهانی نسبت به لامپهای الایدی شرکتهای بزرگی نظیر جیای لایتینگ، اسرام و فیلیپس در کنار رقبای آسیایی خود مانند سامسونگ، الجی و شارپ به تولید این محصول مشغول هستند و حجم زیادی از مصرف جهانی را پوشش میدهند.
الایدیها؛ از آغاز تاکنون
لامپهای الایدی ابتدا بهعنوان چراغهای نشانگر در وسایل الکتریکی کاربرد داشتند اما بعدها با توجه به مزایای زیادی که داشتند بهعنوان یکی از لامپهای نوری، مصرف عمومی پیدا کرده و مصارف خانگی و دیجیتالی یافتند، امروزه با انواع این لامپها در رنگهای متفاوت روبهرو هستیم که در مقابل نور بیشتری که تولید میکنند، گرما و انرژی کمتری را از دست میدهند، ضمن اینکه در صنعت خودرو و صنایع دیجیتال مانند تلویزیون و گوشی همراه نیز کاربرد زیادی یافته و تقریباً میتوان گفت که جای لامپهای معمولی را گرفتهاند.
بازار صنعت روشنایی قبل از تولید لامپهای الایدی بازاری نسبتا بدون تغییر بود اما بعد از تولید این لامپهای جدید در دهه 90، تغییرات چشمگیری پیدا کرد و با توجه به نگرانیهای محیطزیستی و جلوگیری از انتشار گازهای گلخانهای، با تقاضای زیادی در بازار مصرف جهانی روبهرو شد.
بازاری 100میلیارد دلاری
در سالهای اخیر بیشتر کشورهای جهان در حال توقف استفاده از لامپهای معمولی هستند و در این میان الایدی کماکان رهبری خود را در این صنعت دنبال میکند و تقریباً محصولی شناخته شده در سراسر جهان به شمار میرود. بهطور کلی صنعت روشنایی در سه بخش عمده فعالیت میکند: بخش عمومی، بخش خودرو و بخش نور پسزمینه. روشنایی عمومی بزرگترین بخش این بازار به شمار میرود که سیستمهای نورپردازی در منازل و دیگر اماکن را پوشش میدهد. طبق آمارهای گرفته شده در سال 2011 اندازه این بازار به ارزش 73میلیارد دلار تخمین زده شده بود و انتظار میرود تا سال 2020 به ارزش 100میلیارد دلار برسد و کماکان برتری خود را در این صنعت حفظ میکند.
روشنایی مربوط به خودرو دومین بازار این صنعت را تشکیل میدهد و انتظار میرود تا سال 2020 درآمد آن کمتر از 20میلیارد دلار باشد که تنها 20درصد از بازار این صنعت را دارا خواهد بود. در بخش نورپردازی پسزمینه که بیشتر در گوشیهای هوشمند و صفحه نمایش تلویزیون کاربرد دارد نیز انتظار میرود که رشد قابل توجهی صورت گیرد.
قیمت بالا؛ نقطهضعف این صنعت
طبق نظر کارشناسان این صنعت، یکی از نقاط ضعف بازار لامپهای الایدی، قیمت بالای آنهاست، البته اگرچه عمر بالای این محصول و کیفیت بازدهی آن، این نقطهضعف را جبران میکند اما با توجه به تحقیقات اخیر، عواملی مانند سرمایهگذاری بیشتر در ظرفیت تولید و تقاضا برای این محصول در بخش نور پسزمینه میتواند به پایین آمدن قیمت آن در سالهای پیشرو کمک کند.
با توجه به بالا بودن قیمت این لامپها در سالهای اخیر، میزان درآمد این صنعت رشد قابل توجهی داشته بهطوری که در فاصله سالهای 2011 تا 2015 نرخ رشد سالانه این صنعت بیش از 31درصد بوده است که رشد قابل توجهی را نشان میدهد.
تفاوت قیمت بین لامپهای رشتهای و لامپهای الایدی نیز بسیار فاحش است، بهطوری که در سال 2013 قیمت یک لامپ رشتهای 60وات در ایالات متحده آمریکا 50سنت بود درحالیکه قیمت یک لامپ الایدی در خردهفروشیهای همان کشور بیش از 20دلار بود که کاملاً نشاندهنده گران بودن این لامپهای جدید در مقابل انواع قدیمیتر خود است. البته ذکر این نکته لازم است که لامپهای الایدی بهرغم پرهزینه بودن، جایگاه خود را در بازار مصرف جهانی پیدا کردهاند و تقاضای زیادی نیز برای آنها وجود دارد.