بهبود روابط خارجی ایران با دیگر کشورها و زمینههای گسترده سرمایهگذاری باعث شده تا بسیاری از شرکتهای اروپایــی بـــرای حضـــور و سرمایهگذاری در ایران اعلام آمادگی و در این مسیر برنامهریزی کنند.
به گزارش ایرنا، هنوز توافق جامع هستهای میان ایران و گروه 1+5 تدوین و تصویب نشده است و تا کمتر از یک ماه آینده گفتوگوها ادامه خواهد یافت اما گویا اشتیاق سرمایهگذاران و شرکتهای بزرگ بهویژه در اروپا بهحدی بالاست که آنها در تلاشاند قبل از امضای توافق، آمادگیهای لازم را کسب کنند تا بعد از امضا فرصتها را از دست ندهند و بهسرعت اقدامات اقتصادی و تجاری خود را در گوشه گوشه ایران آغاز کنند. نمونههایی از بهبود مراودات تجاری ایران با دیگر کشورها را در گزارش اخیر پایگاه خبری کمیسیون اروپا میتوان دید.
«یورو استات» بهتازگی اعلام کرد که مبادلات تجاری ایران و 28 عضو اتحادیه اروپا در جولای 2014 با افزایش 25 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است. مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در جولای 2013 بالغ بر 472 میلیون یورو اعلام شده بود که این رقم با رشد 25 درصدی در جولای 2014 به 592 میلیون یورو افزایش یافته است.
میکاییل توکاس، عضو هیاتمدیره اتاق بازرگانی آلمان و ایران نیز ضمن ابراز خوشبینی به آینده، نشانههای بهبود اوضاع را آشکار میبیند و میگوید: در شش ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به همین دوره زمانی در سال گذشته، مبادلات تجاری ایران با اروپا بیش از 10درصد و با کشور آلمان بیش از 34 درصد رشد داشته است.
الزامات ایران برای تسهیل ورود سرمایهگذار
جمشید پژویان، استاد اقتصاد در دانشگاه علامه طباطبایی در زمینه شرایط اقتصادی و فرصتهای سرمایهگذاری بعد از لغو تحریمها به ایرنا گفت: موضوع سرمایهگذاری در ایران فرصت بسیار خوبی در اختیار میگذارد تا سرمایهگذاران خارجی یا سرمایهگذاران ایرانی حاضر در خارج و حتی سرمایهگذاران داخلی در آن وارد شوند. نکته مهم در مورد سرمایهگذاری در اقتصاد ایران این است که اختلالهایی بهصورت ساختاری در اقتصاد وجود دارد که باید این مشکلها با اصلاحاتی در داخل کشور رفع شود. بهطور مثال موضوعهایی همچون نرخ یا نسبت قیمتها که در اقتصاد ایران به هم ریخته است یا تفاوت نرخ بازدهی سرمایهگذاری که در اقتصاد ایران بسیار نابرابر و نامتوازن است، باید در مرحله نخست رفع شوند. اینها عواملی هستند که سرمایهگذاران را سردرگم میکند.
پژویان ارزیابی خود از رقابت شرکتهای اروپایی با شرکتهای آمریکایی، چینی و روسی و تاثیر آن بر اقتصاد را اینچنین عنوان کرد: مسلم است هرچه این رقابت میان شرکتها برای ورود به اقتصاد ایران بیشتر باشد، به این معنی است که آنها حاضرند مزیتهای بیشتری را در اختیار اقتصاد ایران قرار دهند. به طور قطع این به نفع اقتصاد کشور خواهد بود تا اینکه فقط یک کشور به صورت انحصاری در اقتصاد ایران مشغول فعالیت باشد.