بعد از دوره اقتصادی صنعتی که همراه با تغییرات و تحولات بسیاری در زندگی انسان و نظامهای بشری بود، حالا در مواجهه با دوره جدیدی از زندگی انسان تحت عنوان انقلاب الکترونیکی هستیم. یکی از مظاهر این انقلاب الکترونیکی که نام بردم، تجارت از طریق تلفن همراه میباشد.
امروزه این سبک نوین از تجارت در بخشهای وسیعی از جهان، بهویژه کشورهای در حال توسعه مورد استفاده قرار میگیرد. حال مسئله اصلی و بنیادی آن است که چگونه میتوانیم مدل مبتنی بر توسعه چنین تجارتی را در کشور خودمان طراحی و تبیین کنیم.
برای حل این موضوع تحقیقات بسیاری انجام و مدلهای تحقیقاتی بر مبنای نظریههای جهانی و با سه بعد تکنولوژیکی، شخصیتی و اجتماعی مطرح شده است.
شناخت شرکتها و فعالیتهای آنان نیز در انجام این تحقیقات باید مورد بررسی قرار گیرد. در عصر ما موسسات تجاری با محیطهای پویا و در حال تغییر مواجهند و برای بقا ناچارند خود را با تغییرات محیطی و تکنولوژی سازگار و با شناخت رویکردهای نوین تجارت، مسیر تغییرات و دگرگونیها را پیشبینی کنند تا از آسیب عقبماندگی نسبت به رقیبان خود در امان بمانند.
رویکرد کلی شرکتها در تقابل با یکدیگر اگر بر مبنای اصل فوق باشد در نتیجه منتهی به توسعهیافتگی در جنبهای از تجارتهای داخلی و خارجی میشود.
به گفته آلوین تافلر «تنها با بهرهگیری خلاقانه از تغییر برای هدایت خود تغییرات است که میتوانیم از آسیب شوک آینده در امان بمانیم و به آیندهای بهتر دست یابیم.»