آیا میدانستید سازمانها به طور کلی برای قیمتگذاری از دو نوع استراتژی مختلف استفاده میکنند؟
یکی از این استراتژیها، استراتژی نفوذ در بازار است. این استراتژی بیشتر توسط شرکتهایی مورد استفاده قرار میگیرد که در بازار پیرو هستند. شرکت در نخست به منظور معرفی محصول جدید خود، قیمت پایینتری را نسبت به سایر رقبا پیشنهاد میدهد تا از این طریق مشتریان را جذب کند و سپس به تدریج قیمت محصول خود را بالاتر میبرد.
بیشتر محصولات چینی از این استراتژی استفاده می کنند.
استراتژی دیگر، استراتژی قیمتگذاری با هدف عصاره کشیدن از بازار است. این استراتژی بیشتر توسط شرکتهایی مورد استفاده قرار میگیرد که در بازار راهنما هستند. شرکت نخست قیمتی بالا پیشنهاد میدهد و به تدریج از آن قیمت کاسته میشود. در زمان ورود جدیدترین تلفنهای همراه برندهای معتبر معمولا از این استراتژی استفاده میشود و پس از گذشت مدت زمانی از ورود محصول به بازار، شاهد افت قیمت آن محصول هستیم.