حدود سه سال است که برگزاری «استارتاپ ویکند»ها مورد استقبال دانشجویان و افراد خلاق کشور قرار گرفته و با توجه به جوان بودن جمعیت ایران، این رویداد روزبهروز در حال گسترش است. این مراسم یک رویداد آموزشی-تجربی (Experiental Education) در سراسر دنیاست که در سه روز متوالی (در انتهای هفته) برگزار میشود. در این برنامه شرکتکنندگان پر انگیزهای شـامل بــرنامهنویســان، مدیران تجاری، علاقهمندان استارتاپ، بازاریابهــا و طراحــان گرافیک گرد هم میآیند تا طی ۵۴ ساعت ایدههایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایدهای را اجرا کند.
استارتاپ ویکندها از سال 2007 در جهان فعالیت خود را آغاز کردهاند و در حال حاضر در بیش از 500 شهر جهان برگزار میشوند. این رویداد بهشدت مورد توجه جوانان خلاق و باهوش کشور ما نیز قرار گرفته که باعث شده طی سالهای گذشته بر تعداد برگزاری چنین مراسمی افزوده شود و علاوه بر تهران، به سایر شهرها نیز سرایت کند. طبق آمارها تا به حال 63 استارتاپ ویکند در 16 شهر کشور برگزار شده است که علاوه بر آن فعالان سایر شهرها هم برای برگزاری چنین مراسمی علاقه زیادی نشان دادهاند.
به گفته کارشناسان و فعالان استارتاپها، برگزاری چنین مراسمی علاوه بر استفاده از ایدههای نو و خلاقانه، درنهایت میتواند کمک زیادی به ایجاد شغل و پیدایش شرکتهای مختلف کند. حمیدرضا احمدی، نماینده جهانی استارتاپ در ایران، با اشاره به افزایش برگزاری استارتاپ ویکندها به «فرصتامروز» گفت: طی 12 ماه گذشته 41 اسـتارتاپویـــکند در کشور برگزار شده که این نشاندهنده استقبال خوب فعالان از این حوزه است.
وی درپاسخ به این سوال که آیا افزایش برگزاری استارتاپ ویکندها تاثیری روی کیفیت آنها گذاشته است، گفت: اگر این رویدادها سالی یکبار برگزار شود میتوان بیشتر روی آنها تمرکز کرد و برای برگزاری آن ماهها بهدنبال سرمایهگذار و حامی مالی گشت. ولی در نهایت هدف این نیست که چنین مراسمی بهصورت با شکوه برگزار شود، بلکه هدف این است که شرکتکنندگان یکدیگر را بشناسند و با مفاهیم و روشهای شروع کسبوکار آشنا شوند و ایدههایی را که در ذهن خود دارند اجرایی کنند. احمدی افزود: به همین دلیل افزایش برگزاری استارتاپ ویکندها، تاثیر چندانی بر اهداف اصلی آنها نمیگذارد و فقط روی شکوه برگزاری آنها اثر دارد.
نماینده جهانی استارتاپ درباره هزینه حضور در استارتاپ ویکندها گفت: هزینه شرکت در این رویدادها در تهران 150 هزار تومان است که دانشجویان شرکتکننده میتوانند از تخفیف 25درصدی برخوردار شوند. وی با اشاره به نخستین استارتاپ ویکند حوزه گردشگری که اخیرا برگزار شد گفت: اینکه فعالان حوزههایی مثل گردشگری چنین رویدادهایی را برگزار میکنند بسیار خوب است چون در حال حاضر چنین رویدادهایی بیشتر در حوزه فناوری برگزار میشود.
فرهاد سمیعی، یکی از شرکتکنندگان و فعالان حوزه استارتاپ، درباره روند برگزاری استارتاپ ویکندها در ایران به «فرصت امروز» گفت: تاکنون برگزاری این رویداد با استقبال خوبی مواجه شده است و چون روند کیفیت برگزاری آنها بیشتر در دستان خود شرکتکنندگان است به خوبی توانسته به اهداف خود برسد. وی افزود: متاسفانه سرمایهگذاران بزرگ به این حوزه هنوز توجه زیادی نشان ندادهاند که اگر این اتفاق روی دهد مشکلات بسیاری در زمینه اشتغال در جامعه برطرف میشود.
سمیعی در پاسخ به این سوال که چرا استارتاپها بیشتر در حوزه فناوری فعالیت میکنند، گفت: به هرحال تکنولوژی بخشی از حوزه استارتاپ است و از سوی دیگر چون جوانان بیشترین فعالیت را در استارتاپها دارند طبیعی است که ICT محور اصلی استارتاپها باشد. وی درباره خروجی استارتاپ ویکندها گفت: هدف اصلی استارتاپویکندها آموزش و برقراری ارتباط بین شرکتکنندگان است که تا به حال به خوبی محقق شده است.
اما یکی از مشکلاتی که استارتاپ ویکندها در ایران با آن مواجه هستند پایداری روابط است که چندان استمرار ندارد. وی افــزود: وقتــی استارتاپویکندی برگزار میشود به شرکتکنندگان آموزشهای لازم داده میشود و گروههایی شکل میگیرند که برای اجرا کردن ایدههای خود تلاش میکنند، ولی در کشور ما به دلایل مختلف پس از گذشت چند ماه روابط بین افراد سرد شده و از همکاری با یکدیگر دست میکشند که امیدواریم با فرهنگسازی و پشتکار شرکتکنندگان این مشکل بهزودی برطرف شود. سمیعی در پایان گفت: افراد و شرکتهای سرمایهگذار باید بهطور جدیتر به حوزه استارتاپ ویکندها نگاه کنند، چون این رویدادها اغلب خروجیهای بسیار خوبی دارند که ارزش سرمایهگذاری دارند.