با ایجاد تنوع در محصولات و خدماتتان میتوانید به استقبال شرکتهایی بروید که در حوزه کاری شما ورود کرده و محصول مشابهی را ارائه میکنند. این روش شاید در نگاه اول استراتژی خطرناکی به نظر برسد اما چنانچه به درستی انجام شود موجبات موفقیت شما در بازار را فراهم کرده و برتری شما را بر رقبایتان حفظ میکند.
ایده
هنگامی که یک محصول از بازار محدودی برای عرضه برخوردار است، هرگونه تولید محصول مشابه موجب برهم خوردن نظم آن بازار شده و باعث تحلیل رفتن آن میشود. محتملترین گزینه برای مواجهه با چنین وضعی تولید محصولات مشابه است؛ ارائه محصولات و خدمات جدیدی که با محصولات و خدمات فعلی شما رقابت میکنند! این استراتژی توسط بنگاههای اقتصادی بزرگ در دنیا نظیر قهوهخانههای زنجیرهای استارباکس و شرکت تولید سختافزار کامپیوتر یعنی اینتل به کار گرفته شده است.
تمایل استارباکس برای تاسیس شعبههای جدید در عرض چند دقیقه نشاندهنده گرایش شدید این شرکت برای حفظ رقابت در بالاترین سطح ممکن است. با اینکه این شعبههای متعدد استارباکس برای جذب مشتری به ناچار با یکدیگر رقابت میکنند اما این موضوع از نظر مدیران استارباکس بهتر است تا اینکه آنها مجبور شوند با رقبای دیگر نظیر کاستا کافی و کافینرو رقابت کنند.
شرکتهای تولیدکننده سختافزار و نرمافزار کامپیوتر نظیر اپل، مایکروسافت و اینتل دیگر مثالهایی هستند که از شیوه تولید محصولات مشابه و رقابت با محصولات خود به جای رقابت با محصولات شرکتهای رقیب استفاده میکنند. آنها با ارائه مداوم محصولات بهروزشده نظیر کامپیوترهای قدرتمندتر و نرمافزارهای مقاوم در برابر ویروس نهتنها جایگاهشان را در بازار حفظ کرده و بهبود میبخشند، بلکه مشتریانشان را متقاعد میکنند تا محصولات جدیدتر را خریداری کنند و از این طریق اجازه نمیدهند که هیچ شرکتی بتواند محصولات بالقوهاش را در بازار آنها عرضه کند.
این روش در بازارهایی که در آنها ثبات کمتری وجود دارد بهخوبی نتیجه میدهد، بهعنوان مثال شاید بتوانیم از بازار استارباکس نام ببریم زیرا مردم بعضا فقط یک فنجان قهوه میخواهند و ممکن است به این موضوع که این قهوه در کجا آماده شده توجه چندانی نداشته باشند. همچنین این شیوه در بازارهایی که مشتریان از آن انتظار محصولات بهروز را دارند نیز بهخوبی جوابگو خواهد بود نظیر بازار محصولات کامپیوتری و موبایل.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
وضعیت بازار را بهخوبی بسنجید تا بتوانید در مورد زمانبندی تولید محصولات مشابه جهت رقابت و تسخیر بازار تصمیمگیری کنید. تولید محصول جدید همواره زمانبر بوده و هزینه را افزایش میدهد، چنانچه محصول فعلی شما از کیفیت بالایی برخوردار بوده و سوددهی خوبی دارد و خطری از جانب رقبای احتمالی متوجه محصولات و بازار شما نیست بهتر است که تولید محصول جدید را تا زمان مقتضی به تاخیر بیندازید.
هنگامی که انتظار میرود یکی از رقبای شما قصد ارائه محصولی مشتریپسند دارد وقت آن است که شما با تولید محصولی مشابه و ایجاد تنوع در محصولاتی که ارائه میکنید به استقبال آن بروید.
وقتی که بازار فروش شما راکد است باز تولید محصولات قدیمیتان با ویژگیهای جدید میتواند به رونق کسبوکار و افزایش فروش شما کمک کند.
از رقابت با خودتان نترسید اگرچه تولید محصولات جدید و رقابت با محصولات قدیمیتان بسیار خطرناک به نظر میرسد اما باید این روش را بهعنوان یک شیوه کارآمد جهت اداره کردن کسبوکار در نظر بگیرید زیرا بهترین راه برای مواجهه با طبیعت بیرحم پویا و مدرن تجارت امروز است. گفتنی است که این استراتژی موجب ایجاد خلاقیت و نوآوری و دوری از رکود و ایستایی میشود.