شرکتهای دانشبنیان در مسیر صادرات محصولاتشان همواره مشکلاتی دارند که کریدور خدمات صادرات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بررسی نقاط ضعف و قوت آنها درصدد رفع مشکلاتشان برآمده است.
حسن قاسمی یزدآبادی، مدیر کریدور خدمات صادرات محصولات دانشبنیان در گفتوگو با مهر اظهار داشت: کریدور صادرات مجموعهای است که با ارائه خدمات توسعه صادرات از طریق شرکتهای خدماتی متخصص هر حوزه، فرآیند صادراتی شدن شرکتها را تسهیل میکند.
وی افزود: این کریدور، ضمن ارائه خدمات، شرکتهای دانشبنیان را از منظر «میزان آمادگی صادراتی» رتبهبندی کرده و برترین شرکتها را به شرکتهای بازرگانی و مدیریت صادرات جهت توسعه بازار صادراتی معرفی میکند. وی ادامه داد: خدمات کریدور صادرات بر مبنای نیازهای واقعی و سطوح توانمندی شرکتها به آنها خدمات ارائه کرده و سپس مدیران شرکتها را در فرآیندهای حمایتهای کریدور قرار میدهد.
قاسمی با ارائه گزارشی از عملکرد کریدور از ابتدای تاسیس تاکنون گفت: این کریدور توانسته تا پایان سال ۱۳۹۴، ۷۳۶ درخواست را از سوی ۳۷۶شرکت دریافت کند؛ دریافت این تعداد از درخواستها با توجه به زمان کوتاه راهاندازی کریدور صادرات، نشان از عملکرد مثبت این مدل در رفع نیازهای شرکتهای دانشبنیان در راستای صادرات محصولاتشان است.
بیشترین درخواست شرکتها در حوزه صادرات
قاسمی با اشاره به بیشترین درخواست شرکتها از کریدور صادرات محصولات دانشبنیان گفت: خدمات استاندارد و مجوز، حضور در پاویون ملی، مشاوره، آموزش و طراحی سایت از مهمترین و بیشترین درخواستهای شرکتها به این کریدور بوده است. این بدین معناست که بخش اعظم نیاز شرکتهای دانشبنیان برای رسیدن به سطح مورد نیاز برای بازارهای جهانی محدود به این حوزههاست.
وی با بیان اینکه بررسی اولویتهای درخواست خدمات، نمایانگر نوع نیازها و چالشهای موجود بر سر راه شرکتهای دانشبنیان است، اظهار داشت: بررسی این درخواستها نشان از تاثیر بالای استانداردها و مجوزهای بینالمللی و حضور در نمایشگاهها در توسعه صادرات از دیدگاه شرکتهاست؛ چرا که این شرکتها نیاز اصلی خود را در مواجهه با صادرات، دریافت چنین خدماتی از سوی کریدور دیدهاند.
حمایت از شرکتها برای دریافت مجوزهای بینالمللی
وی با بیان اینکه کریدور صادرات محصولات دانشبنیان، شرکتها را برای دریافت مجوزهای بینالمللی اجباری صادرات نظیرCE و GOST روسیه مورد حمایت قرار میدهد، افزود: دارا بودن این مجوزها و استانداردها هم منجر به افزایش حس اعتماد در مشتری خارجی میشود و هم راه قانونی ورود محصول به بازارهای هدف را هموار میسازد.
به گفته وی، کریدور شرکتهای خدماتی متخصص دریافت این گواهینامهها را شناسایی کرده و از طریق این دسته از شرکتهای خدماتی (کارگزار) به شرکتها کمک میکند.
حمایت از دریافت مجوزها و تاییدیههای لازم برای صادرات
قاسمی اظهار داشت: خدمات مشاوره در خصوص فرآیندهای صادرات، نقل و انتقالات ارزی، حملونقل، حمایت از حضور در نمایشگاههای بینالمللی (حضور انفرادی)، حمایت از حضور در پاویون ملی ایران (۱۵ پاویون در سال)، حمایت از تدوین برنامه صادرات Export Plan، حمایت از دریافت مجوزها و تاییدیههای لازم برای صادرات (CE, Gost, ISO۹۰۰۱, ISO۱۳۴۸۵، حمایت از طراحی و تهیه ابزارهای تبلیغات بینالملل از خدماتی به شمار میروند که از سوی کریدور به شرکتهای دانشبنیان که متقاضی صادرات هستند ارائه میشود.
وی ادامه داد: همچنین حمایت از ثبت پتنت خارجی، گزارشات نقض پتنت، ثبت علامت تجاری، حمایت از تهیه گزارشات تحقیقات بازار بینالملل، حمایت از طراحی صنعتی و بستهبندی، حمایت از آموزشهای بازرگانی و صادرات شرکتها، حمایت از طراحی و ایجاد وبسایت شرکتها و بازاریابی الکترونیک و حمایت از اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری از خدمات ارائه شده کریدور به شرکتهای دانشبنیان است.
به گفته وی، کریدور، خدمات را بر مبنای نیازهای واقعی و براساس مشکلات شناسایی شده در مسیر ورود به بازارهای صادراتی تعریف کرده، بنابراین تمام خدمات تعریف شده در مدت اخیر به میزان قابل توجهی مورد استقبال شرکتها قرار گرفته است.
وی افزود: کریدور حدود ۶۰ کارگزار ارائه خدمات توسعه صادرات (اعم از حدود ۴۰ کارگزار حقوقی و ۲۰ مشاور حقیقی) را در شبکه کارگزاران همکار خود در بخشهای مختلف خدماتی دارد و بنا به تناسب از این کارگزاران برای ارائه خدمات به شرکتها استفاده میکند.
وی عنوان کرد: کریدرو همچنین برنامههایی جهت توسعه خدمات خود براساس نیازهای شرکتهای دانشبنیان داشته و تدوین دستورالعملهای جدید را دستور کار خود قرار داده است که امیدواریم با ارائه خدمات و حمایتها در کریدور بتوانیم شرکتهای دانشبنیان را در حوزه بینالمللی توانمند ساخته و شاهد افزایش سهم صادرات کشور از این دست از محصولات باشیم.