این روزها موضوع ارائه تضمین های مالی دولت بریتانیا به شرکت خودروسازی نیسان ژاپن که بزرگ ترین سایت تولید خودرو این کشور را در منطقه ساندرلند احداث کرده است بسیار داغ و جنجالی است. قول مساعد نخست وزیر این کشور در رابطه با حمایت از شرکت نیسان و فعالیت های آن در صنعت خودروسازی بریتانیا سبب شده است تا دیگر خودروسازان فعال در صنعت خودروی این کشور نسبت به این مسئله حساس شوند و به نوعی اعتراض خود را به گوش لندن برسانند.
در این راستا و به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، تصمیم اخیر دولت بریتانیا مبنی بر حمایت از نیسان پس از آن اتخاذ شد که این خودروساز ژاپنی تهدید کرد که به دلیل خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تغییرات قریب الوقوعی که در زمینه اعمال تعرفه های تجاری اتخاذ خواهد شد، بزرگ ترین کارخانه تولید خودرو در این کشور شمال اروپا را تعطیل کرده و در کشور دیگری فعالیت های صنعتی خود را انجام خواهد داد.
شرکت نیسان روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که با تولید نسل جدید خودروی «قشقایی» و همچنین تولید خودروی «X–Trail» قصد دارد تا به فعالیت خود در صنعت خودروی بریتانیا ادامه دهد. این در حالی است که یک مکرده بودند.
حال بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی تغییر موضع ناگهانی نیسان را ناشی از دریافت امتیازات قابل توجهی از دولت بریتانیا می دانند و معتقدند این موضوع ممکن است موجب دلسردی سایر شرکت های خودروسازی فعال در این کشور شود. لازم به ذکر است اخبار منتشر شده حاکی از آن است که شرکت نیسان پیش از این به دولت بریتانیا گفته است که عدم تولید «قشقایی» و « X –Trail» در سایت ساندرلند این شرکت به معنای تعطیلی این کارخانه خواهد بود.
در حال حاضر بیش از 7 هزار نفر به صورت مستقیم در کارخانه نیسان در شمال شرقی انگلستان به فعالیت مشغول هستند و 28 هزار نفر دیگر نیز در شرکت های تأمین کننده قطعات مورد نیاز این کارخانه به کار مشغول هستند. تحلیل گران معتقدند حفظ مشاغل موجود و جلوگیری از بیکاری گسترده کارمندان و کارگران این کارخانه از جمله دلایلی است که لندن را مجبور به ارائه امتیازات و تضمین های اقتصادی به این خودروساز ژاپنی کرده است.
اه قبل مدیران این خودروساز ژاپنی، لندن را به تعطیلی سایت تولید خودروی ساندرلند تهدید با این وجود «گرگ سوئیفت»، سخنگوی نخست وزیر بریتانیا ارائه هرگونه امتیاز ویژه به شرکت خودروسازی نیسان را رد کرد و اظهار داشت: «تصمیمات دولت بریتانیا برای بهبود وضعیت کلی صنعت خودروی این کشور اتخاذ می شود و نه یک شرکت خاص.» این سخنان در شرایطی مطرح می شود که بسیاری از تحلیل گران و ناظران بر این باورند که لندن پس از اطلاع از برنامه نیسان برای توقف فعالیت های خود در پی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تصمیم گرفت تا با ارائه تضمین های لازم به این شرکت ژاپنی مانع از توقف فعالیت های آن شود.
در این میان مخالفان دولت محافظه کار بریتانیا خواستار شفاف سازی نخست وزیر در این مورد شده و نسبت به استفاده دولت از منابع مالی حاصل از مالیات های پرداخت شده توسط مردم برای ارائه تسهیلات مالی به برخی شرکت های خارجی هشدار داده اند. در همین چارچوب «آنا سوبری»، وزیر پیشین تجارت بریتانیا گفت : «عدم ارائه تضمین های مالی در زمینه معافیت های احتمالی از تعرفه های صادرات و واردات از سوی دولت به شرکت نیسان یک بلوف است، چرا که مدیران ارشد نیسان پیش از این به من گفته بودند که تعرفه ها نگرانی اصلی آنان برای ادامه فعالیت های خود در انگلستان است.»