پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت کیفیت و نخستین دوره جایزه موفقیت پایدار با هدف بررسی و تحلیل ابعاد و نحوه تدوین راهبرد ملی کیفیت به صورت علمی، در روزهای نهم و دهم آبان ماه برگزار می شود. به کار گیری راه هایی که در این کنفرانس ارائه خواهد شد و اجرای دقیق راهبردهای کیفیت برای حوزه های مختلف تولید، آینده روشنی برای صنایع داخلی و اقتصاد ملی در پی خواهد داشت.
به گفته فرزین انتصاریان، رئیس انجمن مدیریت کیفیت و دبیرکل این کنفرانس، برای تدوین راهبرد کیفیت در بخش ها و صنایع مختلف، به ویژه بخش هایی که مزیت نسبی وجود دارد، از نقطه نظرات متخصصان ایرانی و خارجی تراز اول حاضر در کنفرانس استفاده خواهد شد.
وی در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت کیفیت، اظهار کرد: هدف اصلی این کنفرانس بررسی و تحلیل ابعاد و تبیین محتوای راهبرد ملی کیفیت به صورت علمی و فنی است که از نظرات متخصصان داخلی و خارجی و سایر کشورهای صاحب تجربه استفاده شده است.
وی همچنین به بیان آثار مطلوب کنفرانس های پیشین پرداخت و افزود: چهار کنفرانسی که از سال 77 تا 83 برگزار شد، آثار مطلوبی به جا گذاشت و استقرار نظام مدیریت کیفیت در بخش دولتی، ارسال مفاد بیانیه های کنفرانس به ریاست جمهوری وقت و ابلاغ آن به دستگاه های مربوط از جمله آنهاست. بنابراین پنجمین دوره این کنفرانس نیز تلاش دارد با بهره گیری از نگاه متخصصان طراز اول داخلی و خارجی موضوع کیفیت را بهبود بخشد و با استفاده از راهکارهای ارائه شده در این کنفرانس راهبردهای کیفیت را برای حوزه های مختلف به طور دقیق تری اجرا کند.
وی مهم ترین محورهای این کنفرانس را برشمرد و گفت: تدوین راهبرد ملی کیفیت در 9 محور اساسی برنامه ریزی شده که شامل مدیریت کیفیت در صنعت غذا، زنجیره ارزش خودرو، اقتصاد سلامت صنعت نفت، گاز پتروشیمی، بخش کشاورزی بانک و بیمه جایگاه اتاق های بازرگانی و تشکل ها در توسعه کیفیت و همچنین قوانین سازمان ملی استاندارد با رویکرد نوین سازی این سازمان است.
مسلم بیات، مدیرکل استاندارد استان تهران و عضو هیأت علمی پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت کیفیت ایران نیز، اظهار کرد: در کشور ما با وجود امکانات موردنیاز، کالا و خدمات تولید شده متناسب با نیازهای مردم نیست و بیشتر کالاهای تولیدی کیفیت زندگی مردم را تأمین نمی کنند.
وی افزود: در این کنفرانس قرار است دستگاه ها و سازمان ها، اولویت های ملی را در کارگروه های تخصصی ارائه دهند و در کمیته های فنی بررسی و پس از تأیید صحه گذاشتن، راهبرد ملی در کشور اجرا شود.
رضا پدیدار، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و رئیس شورای داوری انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت هم در ادامه این نشست، اظهار کرد: کیفیت در کشور ما نیاز به مدیریت دارد و شاخص های آن بارها و بارها در نشست ها، سمینارها و کنفرانس ها بیان شده است.
وی تصریح کرد: اما تاکنون به شاخص های مدیریت کیفیت نپرداخته ایم و قصد داریم در کنفرانس پنجم به آن بپردازیم و شاخص های مدیریت را به درستی تبیین کنیم. آگاهی عمومی مردم از کیفیت کالاها و خدمات در کشور بسیار پایین است.
پدیدار با اشاره به نتایج یک پژوهش میدانی دانشجویی، گفت: براساس این پژوهش، آگاهی عمومی از کیفیت کالاها و خدمات در میان مردم 45درصد است و بیش از نیمی از مردم از این مقوله بی خبرند. پرسش این است که چرا ضریب آگاهی مردم در این زمینه پایین است؟
وی ادامه داد: این موضوع مهمی است که تلاش داریم با کمک تشکل ها و سازمان های مربوط، در پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت کیفیت به آن بپردازیم. همچنین مستندسازی تجربیات اجرایی در مدیریت کیفیت نیز از برنامه های دیگر این کنفرانس است.